För övrigt så har jag (minst) 4 kollegor som är aktiva rollspelare. Gissa vilket det enda spel de spelar är... no suprice at all: DnD5.
Menar inte att peka ut dig här Feuflux för det kommer någon efterföljande post med gråtande emoji om att dina kollegor spelare DnD 5.
Jag förstår ärligen inte problemet folk har med DnD, eller tja efter att ha läst några tusen trådar om det så gör jag det. Men viljan att artikulera det i tid och otid.
Så här ser jag det. DnD sätter vår hobby på kartan och är en utmärkt 'gateway' drug in i rollspelandet. Detta är, i min värld, våldsamt positivt. Om de som tar upp DnD bara spelar det så är det också helt ok. Vem är jag att komma och skita på någon annans kul?
Det finns någon sorts elitism här tycker jag, i att DnD är mainstream och därmed lite fult och man skall nästan ogilla det om man är "seriös" rollspelare. Jag vet, jag vet, inte alla tycker så. Men det dyker upp ledsna emojisar och gliringar mot DnD (och därmed implicerat de som spelar det) tillräckligt ofta för jag skall författa den här posten. Jag tycker det är trist helt enkelt. Inget spel, exakt NOLL och INGET, har gjort lika mycket för vår kära hobby som DnD.
Finns det andra spel jag själv personligen spelar hellre? Sannolikt? Men jag har lätt klockat in många hundra speltimmar i olika utgåvor av DnD och jag tycker det är ball. Dark Sun är t.ex. DEN. BÄSTA. FANTASY SETTINGEN. NÅGONSIN. Kanske undantaget Chronopia, jag svingar fram och tillbaka där.
Nåväl, hade väl inte så mycket mer på hjärtat här egentligen. Lite ventilation mot den slentrianmässiga dissen mot D&D som på något sätt måste dyka upp till som tätt lite oavsett vad tråden handlar om...
Min lista på de 10 främsta svenska spelen: Drakar och demoner på plats 1 till 8, Mutant på 9 och Kult på 10. Resten känner bara vi nördar till är min gissning
EDIT: Läste fel ser jag. Det var inte tongivande svenska rollspel ser jag. Då skulle jag gissa på DnD på plats 1-8, Drakar och demoner på 9 och Mutant på 10. Resten är för de inbitna och pålästa.
Cog.