Nekromanti Minis och rollspelet

Storuggla

Champion
När jag var inne på den lokala butiken som kränger spel, så bläddrade jag igenom det senaste D&D-äventyret. Mest för att fördriva tiden. Jag fann att varannan sida var till 50-75% upptaget av kartor för D&D Minis och utplaceringspunkter för elakingarna. Mannen som krängde spelen i fråga menade att WotC fått fnatt och nu var minis mer elle rmindre ett krav, annars så slängde man sina pengar i sjön när man köpte äventyr.

Detta är intressant, inte för att jag inte köper äventyr (eftersom de oftast är slemmigt sugiga) utan för att man kan göra obildade och oinsatta spekulationer om D&Ds framtid baserat på detta. Minis säljer mycket (antar jag, eftersom de fortfarande prånglar ut dem). Det finns en miniature handbook, eller vad den nu heter.

Kommer sålunda D&D4e kräva miniatyrer? Och kommer detta vara en Bra Sak?

Jag har inget emot minis. Jag har inget emot rollspel. Men minis i rollspel får mig att rygga undan. Jag tror att det beror på att man, ifall man har miniatyrer och sådant i en strid i ett rollspel så blir det plötsligt inte ett rollspel utan ett brädspel. Tror jag. Jag vet inte, jag har aldrig försökt. Men det är min reservation. Ni då?

Storuggla, björkar ska dö

Eksem

Champion
Jag skulle förvisso påstå att även D&D3.5 kräver miniatyrer, eller att man slänger ut hälften av stridsreglerna och spelet sämre.

Troligt är väl att D&D4 blir enklare än D&D3.5. Man kan tänka sig ett D&D Minis fast expanderat med regler för andra situationer än strid. Det kommer ju ett nytt Star Wars-spel från WotC snart, och det är väl inte helt osannolikt att det spelets eventuella framgång kommer avgöra vilken riktning D&D kommer att ta.

Jag tror att det är en bra sak att spelet blir ett brädspel med gestaltning. Jag känner att olika rollspel allt mer har börjat renodla vad de är bra, respektive dåliga på. När man spelar D&D ska det vara brädspel. När man spelar Universalis är det något helt annat. Jag är själv inte så förtjust i när musik, spel, film etc börjar kompromissa, utan föredrar när man väljer en riktning och tar det så långt man bara orkar.

Det ger hela hobbyn bredd, vilket innebär större möjlighet för såväl inbitna rollspelare att hitta exakt vad de vill ha, såväl som att dra in nya typer av spelare i hobbyn.

Flurtis

Hero
Detta gäller ju inte bara äventyr, hela systemet underlättas om man har tillgång till battle-grind och minisar. Men så krävs det inte att man använder sig av Wizards officiella minisar. Det går lika bra med nålar, tärningar eller omålade tennfigurer. Det är bara en fråga om hur stilenligt man vill ha det.

Jag anser att det bara är trevligt och bra med visuella hjälpmedel då det underlättar att ha koll på vart karaktärerna befinner sig i striden. Tllexempel vilka som är flankade och vilka som drabbas av fireballar :gremtongue:

Ser det dock inte som något måste att ha minisar, wizards äventyr kan gott och väll spelas utan minisar likaså, dom är anpassade för bägge. Dock tycker jag att dom har lite för mycket dungeoncrawling i sina officiella äventyr, men det är en smaksak.

// Flurtis som använder sig av både minisar från wizards och omålade tennfigurer. Trots att han inte tycker att Wizards minisar är speciellt snygga.

Eksem

Champion
"Ser det dock inte som något måste att ha minisar, wizards äventyr kan gott och väll spelas utan minisar likaså, dom är anpassade för bägge."

Nu vet jag faktiskt inte vilken typ av äventyr Storuggla bläddrade i; men Fantastic Locations-äventyren består ju i stort sett bara av kartor med lite story till. Nu har de ju också börjat med sitt nya äventyrsupplägg, jag har glömt bort vad det heter, men varje encounter är upplagt som ett rum med en karta och så alla fällor och monster utplacerade på kartan, och alla nödvändiga monsterstats+taktik i några rutor runtomkring. Så de nyare äventyren bygger väldigt, väldigt mycket på att man har miniatyrer. I alla fall långt mer än tidigare.

Lord_Baver

Veteran
Jag hoppas innerligt att inte minis blir ett krav, som jag ser det är en av fördelarna med att ha rollspel som hobby är att det inte behöver vara lika svinigt dyrt som warhammer eller magic... Minis är svindyra, särskilt wizards. Det är mitt största problem med det... Fast så är ju jag nitton år och arbetslös också. Ett annat oerhört problem är ju att om man använder minis så blir risken ännu högre att man faller ner i ett "Jag attackerar honom, slår 18" "Det är en träff, slå skada"-rantande, och då förlorar man all frihet. Rollspel ska vara rätt fritt, och jag brukar mest använda reglerna som ett ramverk för äventyret. Minis tar bort det.

Eksem

Champion
D&D3.5 blir ju faktiskt mycket bättre av att använda minis, eftersom förflyttning, feats och annat kommer till sin rätt då. Spelet blir mer taktiskt och "roligare". Det blir helt enkelt mer fokus på spelets huvudsakliga poänger.

Om man inte gillar att spela med minis, eller planera encounters, eller min-maxa rollpersoner; då ska man nog välja ett annat spel.

Och minis behöver ju egentligen inte vara dyrare än att man använder helt vanliga schackpjäser som figurer (vilket jag faktiskt tycker kan vara bättre för stämningen än att ha "fel" officiell mini, typ en drake som beholder eller nåt).

Flurtis

Hero
Ja, men man kan fortfarande spela äventyret utan minisar och karta, det är bara att beskriva muntligt. Håller dock med dig om att man får ut mesta möjliga från äventyren om man använder minisar.

Snarare bygger dom nya äventyren på taktiska val vid encounterna än minisar, som dock förenklas med minisar eller andra hjälpmedel.

//Flurtis morgontrött vars poäng är att det inte är minisarna i sig själva som man behöver utan det visuella hjälpmedel som dom representerar. (Väldigt fint akademiskt sagt)

Wow! Det är otroligt, nästan unikt sällan jag påträffar en post där jag inte håller med om en enda bokstav i hela posten! Jag måste faktiskt säga. bra gjort! :gremsmile:

Eksem

Champion
Jag säger inte att D&D3.5 inte klarar av andra saker, men då finns det andra spel som är väldigt mycket bättre. Vilka aspekter menar du att D&D3.5 är bra på, och på vilket sätt menar du att minis gör D&D3.5 sämre? Reglerna är trots allt skrivna utifrån att man använder någon form av visuell representation.

Organ

Out of time, out of mind
Jag hoppas innerligt att inte minis blir ett krav
Jag har svårt att tro att det ens är möjligt. Möjligt däremot är att WotC, då minis säljer jävel, kommer att försöka göra figurer till en ännu mer naturligare ingrediens i D&D-konceptet i och med D&D4, men det kommer aldrig att bli ett krav. Hur man än vrider och vänder på det så är D&D ett rollspel, och det kommer det att fortsätta att vara, och sådana kommer man alltid att kunna spela utan miniatyrer om man så vill.

Ett annat oerhört problem är ju att om man använder minis så blir risken ännu högre att man faller ner i ett "Jag attackerar honom, slår 18" "Det är en träff, slå skada"-rantande, och då förlorar man all frihet.
Enligt min erfarenhet så riskerar man i samma utsträckning att gå den fällan även utan figurer. Det handlar i första hand mer om spelarna och systemet som används, än den eventuella förekomsten av figurer.

Minis är svindyra, särskilt wizards.
Det håller jag inte med om. Att figurer kan vara dyra vet alla men de WotC gör ligger definitivt i nederkant i jämförelse med vilken tillverkare som helst, även om man räknar bort Warhammer. En minis-booster med åtta figurer kostar lite mer än en hundring, vilket ger ett styckpris på under femton spänn. Visserligen så kan man ju inte välja vilka figgar man får i paketet så man kan få köpa ganska många innan man får ihop ett passande gäng. Fast det finns flera butiker som, både över disk och via nätet, säljer figurer styckevis. (Den enda svenska jag känner till är Collectors Point i Umeå.) Och om man endast ska använda dem för rollspelande och väljer bort de som är eftertraktade ur samlarsynpunkt eller för att de är bra i figurspelet, så kan man komma undan ganska billigt. Om man kollar på t.ex. ebay man man hitta ännu billigare säljare. Personligen köpte jag t.ex. för en tid sedan ett 15-tal blandade orcs och goblins för precis under hundralappen, inklusive frakt. Och då åkte de ändå flyg hela vägen från Texas.

/Anders

Storuggla

Champion
"Nu vet jag faktiskt inte vilken typ av äventyr Storuggla bläddrade i; men Fantastic Locations-äventyren består ju i stort sett bara av kartor med lite story till"

Detta. Om jag inte minns fel, men det är den enda som verkar stämma med sidantalet och är till Ebbe.

Storuggla, det var alltså ett helt vanligt rollspelsäventyr.

Storuggla

Champion
"Personligen köpte jag t.ex. för en tid sedan ett 15-tal blandade orcs och goblins för precis under hundralappen, inklusive frakt. Och då åkte de ändå flyg hela vägen från Texas."

Vem fan vill sitta bredvid en orch på flyget?

Storuggla, lufthansa

Necross

Swashbuckler
"Minis är svindyra, särskilt wizards."

Eh? Dyra? Du får 8 st för 120nånting eller vad det är, färdigmålade och snygga, oftast nån large. Eller så kan du köpa den löst över nätet för typ $0.25/st. Är det dyrt? Finns det billigare?

(Naturligtvis kan man inte få tag i allt man vill dock. Draken får spela gorgon ibland o.s.v.)

Big Marco

Läskig
Vem fan vill sitta bredvid en orch på flyget?

Frågan är väl - blir man utkastad ur eller hedersmedlem i 10.000-metersklubben? ,-)

Troberg

Sinister eater
Eh? Dyra? Du får 8 st för 120nånting eller vad det är, färdigmålade och snygga, oftast nån large. Eller så kan du köpa den löst över nätet för typ $0.25/st. Är det dyrt? Finns det billigare?
Jämfört med gratis är de svindyra.

Necross

Swashbuckler
Du antyder att man måste gilla att min-maxa karaktärer för att spela D&D. Det är inkorrekt.

Min-maxning är efterblivet. De som sysslar med det är ofta idioter som inte får hävda sig tillräckligt i det vanliga livet.

Flurtis

Hero
Nej, jag tror snarare att han menar för att få ut maximalt från D&D så bör minis användas vilket är sant. Systemet är byggd för det.

D&D är ett spel med stor tuyngdpungt på encounters, det är allmän fakta, och minisar med battlegrind gynnar encounters.

Olika spel är bra på olika saker, därav valmöjligheterna. D&D är bra på Encounters och XP.

//Flurtis som tycker att D&D är bra på encounters, CoC på spänning, och Friform för korta trevliga scenarion.

Flurtis

Hero
Så du menar att använda minisar som visuella hjälpmedel skulle vara negativt i D&D???

Vidareutveckla gärna ditt kreativa inlägg :gremsuck: