Jag tycker inte att systemet "uppmuntrar" till min-maxning.
Well, jag tror att du säger så för att du inte gillar själva
ordet min-maxning, och att du upplever det som om Eksem skulle påstått att D&D uppmuntrade oinspirerat spel där sifferexerciser kom i vägen för den gemensamma upplevelsen runt bordet.
Om vi struntar i orden och tittar på själva systemet så ser vi däremot:
1. Man spelar
mycket mer framgångsrikt om man minmaxar. Det räcker egentligen för att man ska anse att systemet uppmuntrar till minmaxning. Det finns ju gott om regelsystem där man som spelare inte får någon nämnvärd fördel av att kunna hantera systemet in till minsta detalj, men i D&D så belönas spelarna
rikligt av att kombinera feats och attribut på speltekniskt fördelaktiga sätt.
2. Det ges till och med
tips i regelböckerna om vilka raser, klasser och feats som passar bäst ihop med varandra för att man ska få så starka kombinationer som möjligt. De starka kombinationerna är alltså inte (alltid) buggar, utan de är
klara rekommendationer från spelutvecklarna.
3. Den världs- och varelseåskådning som systemet har, är en som fokuserar stenhårt på just förmågor och brister, styrkor och svagheter. Vampire delar exempelvis upp sina vampyrer i första hand olika åsikts- och kulturmallar; eftersom det spelet fokuserar på stora känsloutspel och motsättningar; de fula och olyckliga mot de vackra och dekadenta; de vilda och opolerade mot de organiserade och sofistikerade, osv. D&D å andra sidan kategoriserar varelser beroende på vilken deras strategiska roll är; helare, låsdyrkare, förgrundsfighter eller magisk fälthaubits.
Självklart kan man uppleva fantastisk inlevelse och stora, innerliga känslor även i D&D. Det förhindrar inte systemet. Och självklart kan man använda D&D-reglerna utan att tänka spelstrategiskt. Men (och det här är kärnan); gör man det så bestraffar systemet ens rollperson.
Det kanske är precis vad man
vill; man kanske vill spela som en svag fighter med irrelevanta feats, en korkad trollkarl eller en medvetet oanvändbar multiklassvariant bara för att det vore roligt, och man kanske tycker det är helt okej att systemet gör ens rollperson mindre framgångsrik än om man hade minmaxat och kombinerat såsom systemet tillåter en till och såsom utvecklarna tipsar om.
Oavsett hur man förhåller sig till detta, så är det omöjligt att blunda inför att väldigt många av de valsituationer som spelet ställer spelaren inför; såsom valet av klass och feats när man levlar upp och blir bättre, och såsom valet av tillgängliga manövrar i strid; de är i första hand strategiska val mellan framgång och framgångslöshet.
Att välja mellan Pt Blk Shot och Prec Shot är ju inte ett val som försöker simulera olika träningsmetoder för bågskytte i verkligheten, eller ett val som avgör hur ens rollperson försöker uttrycka sin indivduella personlighet. Inte heller är det ett val som du skall fatta som rollgestaltare, genom att fråga dig själv "vad är mest trovärdigt att min rollperson skulle välja, med det perspektiv hon har på sig själv och på världen?"
Nej, det är ett renodlat strategiskt val, och spelets utvecklare vill att det skall stimulera dig som
spelare. Därmed anser jag saken vara utredd.