En gång till, varför är det fel/dåligt att karaktärens bakgrund avspeglas i de speltekniska valen?
"Fel" och "dåligt" - det beror ju på vad man vill uppnå. Men: Om man vill uppnå
trovärdighet och simulerandet av en värld:
Då är det
bra när de speltekniska valen avspeglar karaktärernas bakgrund.
Men D&D's val gör ju
inte det. Vi har ju redan gått igenom att valet mellan Pt Blk Shot, Prec Shot, Many Shot och Rapid Shot inte simulerar hur pilbågsträning går till eller säger något särskilt olika saker om en karaktärs bakgrund.
...och när det gällde Favored Enemy så kom vi återigen fram till att det inte var ett trovärdigt sätt att simulera hämndlystnad, eftersom det då blev idiotiskt att bara en klass kunde ha fått sina familjer mördade och bli uppfyllda av ett vendetta mot just denna ras. Du skrev själv att det skulle behövas "tusen sidor" med regeländringar om man skulle få för att åtgärda alla trovärdighetsmissar i reglerna.
---
Slutsatsen blir förstås att systemet inte har som sin främsta uppgift att hantera karaktärens bakgrund; utan att
stimulera spelaren genom speltekniska avvägningar.
Du säger att jag ser på saken i svartvitt och att jag försöker frammåla D&D som ett rent strategispel, men det är inte min avsikt. Jag har tvärtom redan konstaterat att dessa strategielement kan medföra inlevelse. Du säger att D&D inte uppmuntrar till spelstrategi. Okej. Men oavsett var du tycker att gränsen går så gör D&D det MER än alla andra rollspel som någonsin utvecklats genom världshistorien, och det står LÄNGRE IFRÅN att simulera bakgrund trovärdigt än något annat system.
Det där du skrev om att man skulle behöva "tusen sidor" för att åtgärda alla så enkla saker som att till och med låta Munkars hämnd fungera likadant som en Rangers... Det antalet kanske inte skulle vara exakt 1000. Det skulle kunna vara mer eller mindre. Oavsett vilket, så är antalet MER än vad som gäller för något annat rollspel någonsin i världshistorien.