Nu har vi Supergänget i tryck. Terone börjar närma sig färdigställning, Oskrivna Blad skulle kunna läggas upp på Lulu när som helst, och Berättelser från Staden närmar sig också slutförande och tryck. Nyx kan jag lugnt tänka mig trycks upp i en liten bok en dag.
Jag tycker att det är asfräsigt. Jag är osäker på Terone, men jag vet att de andra är små kompakta och narrativistiska system a la Forgetrenden. Det här var en av de saker som verkligen tände till i mig när jag började kolla in Forgespel: En massa folk som gör riktiga spel, och inte bara snackar om det. Och nu har vi också det! Woo!
Vad kommer det sig? Att det är inne att skriva små spel som det är lätt att bli färdig med, helt plötsligt? Är det klimatet i rollspelsvärlden som vänt? För det är väl inte bara Lulu?
Och samtidigt är jag tveksam till om man kan kalla detta för "indiespel", rubriken till trots. Alla spel ägs oberoende i Sverige, och det finns andra suddiga gränser: Skymningshem och Bortom har också växt fram här på forumet. Är jag orättvis som inte kallar dem för "indiespel"? (Och sedan har vi ju ännu fler "underdogspel" i makande)
För en sådan term finns ju iallafall. När vi har arrangerat indierummet på GothCon och Lincon så har vi talat om den amerikanska indiescenen (Forge) och den svenska indiescenen (Gratisrollspel från rollspel.nu). Nu börjar det dyka upp svenska spel som inte är gratis, men som bryter från tradition på samma sätt som de amerikanska indiespelen.
Vad tror ni? Kan man säga att det finns en indiescen eller ett embryo till indiescen i rollspelssverige? Vart kommer det leda till? Eller är allt som det brukar? Är vi helt enkelt för få makare för att man ska kunna dela upp oss?
Jag vill se mer utav det, iallafall. Mer djärva små spel som blir faktiskt blir klara, och snabbare. Det är roligare att diskutera praktik än teori.
Jag tycker att det är asfräsigt. Jag är osäker på Terone, men jag vet att de andra är små kompakta och narrativistiska system a la Forgetrenden. Det här var en av de saker som verkligen tände till i mig när jag började kolla in Forgespel: En massa folk som gör riktiga spel, och inte bara snackar om det. Och nu har vi också det! Woo!
Vad kommer det sig? Att det är inne att skriva små spel som det är lätt att bli färdig med, helt plötsligt? Är det klimatet i rollspelsvärlden som vänt? För det är väl inte bara Lulu?
Och samtidigt är jag tveksam till om man kan kalla detta för "indiespel", rubriken till trots. Alla spel ägs oberoende i Sverige, och det finns andra suddiga gränser: Skymningshem och Bortom har också växt fram här på forumet. Är jag orättvis som inte kallar dem för "indiespel"? (Och sedan har vi ju ännu fler "underdogspel" i makande)
För en sådan term finns ju iallafall. När vi har arrangerat indierummet på GothCon och Lincon så har vi talat om den amerikanska indiescenen (Forge) och den svenska indiescenen (Gratisrollspel från rollspel.nu). Nu börjar det dyka upp svenska spel som inte är gratis, men som bryter från tradition på samma sätt som de amerikanska indiespelen.
Vad tror ni? Kan man säga att det finns en indiescen eller ett embryo till indiescen i rollspelssverige? Vart kommer det leda till? Eller är allt som det brukar? Är vi helt enkelt för få makare för att man ska kunna dela upp oss?
Jag vill se mer utav det, iallafall. Mer djärva små spel som blir faktiskt blir klara, och snabbare. Det är roligare att diskutera praktik än teori.