SSSR:s Statsvapen!
"
Hur skulle kommunistrepubliken Sveriges flagga se ut egentligen?"
Beror på hur seriös och "realistisk" du vill ha den. Vilken revolutionär som helst med självaktning skulle antagligen slakta flaggan till oigenkännlighet eftersom att den representerar den tidigare regimen och allt skit den stod för.
Korset ryker direkt och den blåa färgen hänger löst. Receptet på en klassisk commie-flagga är föga förvånande mycket rött och gärna antingen någon av kommunismens symboler på en framträdande plats.
Personligen ser jag Dnalors sovjetinfluerade flagga (den längst ner till vänster) som mest "realistisk" om Sverige skulle ha omvandlats till en marxism-leninistitisk sovjetrepublik - men som sagt, realism kanske inte är det som efterfrågas.
Jag har mer gått och grubblat på hur Sveriges statsvapen skulle se ut om Sverige var en sovjetrepublik och jag kladdade ihop en prototyp på några minuter när jag började läsa den här tråden:
Den uppslagna boken och alla strålar är tänkta att representera upplysning och de fula, gula kvastarna på sidorna skall föreställa någon form av sädesslag som alltid brukar finnas med. I början tänkte jag ha en stor uppgående sol i bakgrunden (för att representera den "nya, fria världen som gryr" eller nåt) istället för den röda stjärnan och att hela sympolen skulle vara omgärdad av ett stort kugghjul (för att representera industri och utveckling), men mina undermåliga paint-skills begränsade min vision kraftigt.
Överlag så känns statsvapnet lite för improviserat och proto-sovjetiskt (typ som kommunisternas standar såg ut under ryska inbördeskriget innan Sovjetunionen utropats), men men.