Nekromanti Varulvsspel of Cthulhu - Runda 1

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
"Konflikträdsla? Jag? Ha ha det är ju nästan skrattretande min gode herre.
Nej då inte är jag konflikträdd, jag tycker helt enkelt vi borde åtminstone få en klar uppfattning av människorna här inne. Du har väl hört... skriken därute, där ute i dimman. Ja. Vi borde rösta ut någon, vi lever ju som sagt i en demokrati. Men jag skulle i alla fall vilja veta mer om människorna så vi inte drar förhastade slutsatser eller går efter fördomar om nu någon skall behöva försvinna ifrån säkerheten här inne i butiken."

Öppnar den 3% ekologiska standardmjölken och kollar efter något att hälla upp mjölken i, tar upp en plastmugg ifrån butikshyllan och dricker sedan lite mjölk.


Röst: Eksem
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
För tydlighets skull vill jag påpeka att jag faktiskt inte vet, men att sannolikheten är ganska stor. Åtminstone känner jag mig hemmastadd här.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Nå, nå, även om jag applåderar din nyvunna självsäkerhet vill jag dock förstås varna för alltför hetsigt agerande. Sådant leder oss ju ofta alltför fort alltför fel, det om något har historien visat oss. Vi bör förstås inte rösta ut människor, utan snarast rösta fram dem! Vem är bäst lämpad att gå ut i dimman?

Men vi är klart överrens om att vi inte bör stressa fram några beslut ännu. Låt oss berätta lite om oss själva först.

Jag är en medborgare i den här staden sedan en lång tid tillbaka. Jag är, som bekant, museialt engagerad. Särskilt intresserad är jag av historiska tilldragelser och fjärran platser, trots eller kanske för att jag sällan ens lämnar mitt hus.

Ni andra kan väl berätta lite mer om er själva?
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
462
Location
Örby, Stockholm
Det är noterat.
Jag tar och betraktar Rising som född i Staden också, om han inte varit det borde ha framgått av hans roll.
Jag anar dock protester...?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,313
Behöver nog förtydliga det hela lite angåned om jag är från staden eller inte. Jag utgår från att jag inte är från staden då det inte nämns i min rollbeskrivning.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,230
Location
Ereb Altor
Ok. Jag är, som ni ser, en atlet och tar varje tillfälle i akt att utöva idrotter av olika slag. Jag hade besökt Zebulons butik oftare om han hade tagit in de kosttillskott jag bad om och "träningsmagasinen" för män. Jag är född i staden och är en god medborgare. Jag är singel och söker maka utan tentakler.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Själv vill jag alltså bara vara tydlig. Tydlighet är en dygd och klargöranden en skyldighet! Det är min strikta uppfattning.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Zebulon said:
Hur hittar man alla kultister som kanske döljer sig i vår skara?
Är det nån som har en bra plan?
Jag vet inte mycket om kultister, men om de nu gömmer sig ibland oss så gissar jag att man skulle kunna röka ut dem på samma sätt som med alla typer av bedragare och konspiratörer:

Vi medborgare bör bete oss på ett sätt som är svårt att fejka för en kultist
Om vi bara sitter tyst och väntar på att få se något tillräckligt misstänkt för att motivera en god röst, då kommer vi göra det väldigt lätt för kultisterna att gömma sig ibland oss; ety en avvaktande stil är precis vad de önskar sig.

Vi måste acceptera att vi har väldigt låga chanser att hitta en kultist nu i början. Eftersom kultisterna kan påverka rösterna så är det till och med mindre sannolikt att vi kommer hitta en kultist genom att analysera oss fram än om vi skulle låta slumpen avgöra. Men vi måste tänka långsiktigt. Det viktiga är inte att hitta en kultist nu utan att vi hittar dem allihop innan de kan övermanna oss och skicka ut oss i dimman. Därför är det klokare om vi agerar på ett sätt som kan ge oss information längre fram.

Så fråga folk om deras åsikter, och berätta om dina egna! Vilka ser ut att avvakta i Zebulons fråga, och vad kan det betyda? Jag sade att jag inte visste om jag var född i byn eller inte - kan det betyda att jag är kultist? Vilka har hoppat på drevet mot Anders Åstrand sent, och kan det vara något misstänksamt med det? Vilka är väldigt aktiva, och vilka verkar hålla sig under radarn? Berätta vad du tycker om saker och ting, och kräv att få veta motiven bakom övriga deltagares handlingar. Du kanske tycker att det känns som att du griper efter halmstrån; men det är mycket svårare för en bedragare att ljuga om han tvingas meddela vad han tycker på ett tidigt plan, än att avvakta i tysthet för att sedan i efterhand kunna säga "jag röstar på Nisse, för jag tyckte det var misstänkt när han - i början av spelet - hoppade av bandvagnen mot Kalle."

Se förresten till att berätta något om vad du anser om samtliga deltagare. Även om du tycker att Tore är klart mest misstänksam, låt inte det medföra att du tar på dig skygglappar gentemot resten av deltagarna.

Kom ihåg att vår främsta anledning att rösta är för att tvinga fram Avslöjanden
Vad vi inte skall göra är att tänka att vi har till deadline på oss att bestämma oss för vem vi vill rösta ut. Det vore helt fel tänkt.

Om vi gör det så tar det lång tid för folk att bestämma sig för vem de vill rösta på, vilket kommer göra röstningen oviss ända fram till slutet, då den med flest röster på sig kommer säga "nej! rösta inte ut mig! Jag är nämligen en XXX och har en jättebra förmåga", men då kommer det att vara försent - folk kommer inte hinna diskutera om detta låter trovärdigt eller ta bort sina röster i tid. Om det vill sig riktigt illa så kan det till och med bli så att vi röstar ut någon som inte ens hinner avslöja sin roll innan han är ute. Det vore katastrof.

Rösta aggressivt istället; klumpa ihop rösterna i drev, se till att någon är klart och tydligt utsedd att vandra ut i dimman efter hjälp innan vi ens nått halvvägs till deadline! För då tvingar vi fram ett avslöjande från denne, och har sedan gott om tid på oss att diskutera detta avslöjande och flytta bort våra röster.

Vårt främsta uppgift i början är att utse vilka som vi vill ska vara först med att avslöja sina roller och specialförmågor. Det är nämligen en sådan där sak som är svårt för kultisterna att fejka, om de tvingas göra det innan de fått någon koll på hur många och vilka typer av rollförmågor som finns i spelet.

Därför är det viktigt att vi inte avslöjar våra egna förmågor innan vi fått en massa röster på oss.

Jag skulle vilja se att vi tvingade fram omkring två stycken avslöjanden per drag så här i inledningen. Vilket alltså betyder att vi måste vara väldigt alerta och se till att rösta i god tid. När deadline kommer så skall vi alltså känna att vi är färdiga med vårt röstande och våra analyser. Det är inte något som med jämna mellanrum skall komma och avbryta oss i vår jakt på kultisterna.

---

Det räcker for now.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,230
Location
Ereb Altor
Re: Vänta lite

Zebulon said:
Det är bara en liten fråga och jag har ju själv svarat, det är inget farligt.
Jag har svarat nu, i ett annat inlägg, men vill fortfarande veta varför du vill veta om vi är stadsbor eller inte.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,313
Zebulon said:
Angående varför jag röstar på dig, Vicotnik.
Det finns flera skäl
Till att börja med verkar du lite nervös. Varför det?
För det andra så känns Butlern som en lågoddsare som ockultist.
För det tredje vill jag inte rösta på stackars herr Åstrand utan karva mig en egen väg, rätt eller fel.
För det fjärde är det min första röstning på nästan en vecka och jag räknar med att ändra mig några gånger. Din reakation är noterad dock
Nervös, nej, snarare exhalterad har och är fortfarande riktigt tagad inför spelet i sig, så nervös nej.

Angående lågoddsare som okultist så vet jag inte rikigt om jag förstår vad du menar med det. Skulle kunna spekulera i det, men skulle i stället vilja ha mer att gå på.

Och sen förstår jag så klart att första rösterna är till för att sätt press på folk och för att få information att gå på, så att den i sig landa på mig är med tanke på mitt utspel fullt förståligt.

Och sen för att åter igen förtydliga det hela så utgick jag att jag inte var från staden, men nu när andra har svarat så vet jag inte längre om jag tillhör staden eller inte. Då inget nämns om någon stad i min rollbeskrivning.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Eksem said:
Ni andra kan väl berätta lite mer om er själva?
Jag vill varna lite för det här: Ty om jag hade varit kultist och någon hade presenterat sig som "tja, jag är som ni vet poliskonstapel och är bra på att luska fram hemlig information om folk" så hade jag sett till att tvinga ut honom i dimman det första jag gjorde. Jag hade nämligen misstänkt att den personen kunde ha haft en förmåga som möjliggjorde för denne att undersöka en annan spelare varje drag och avgöra om denne var kultist eller inte.

Det kan visserligen finnas en finess med att vi ger små ledtrådar till våra rollbeskrivningar - eftersom det gör det svårare för oss att ljuga längre fram - men det finns också en överhängande risk att vi därigenom säljer ut de medborgare bland oss med de kraftfullaste förmågorna.

Så jag är inte helt övertygad om att det är ett klokt drag att vi alla ska börja prata om våra yrkesroller.

Don't get me wrong: Vi skall absolut avslöja allt vi kan berätta om våra roller när vi fått en majoritet av rösterna emot oss (men folk: kom ihåg att göra det med era egna ord och inte citera det PM ni fått av Feuflux!) - men jag tror inte att det är klokt att vi avslöjar för mycket om våra roller innan dess. Det är nämligen viktigt att vi tvingar fram avslöjanden i den ordning som vi misstänker folk, så att inte kultisterna kan sitta och läsa vad vi berättar innan de själva bestämmer sig för vilka roller de vill låtsas att de har.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
462
Location
Örby, Stockholm
Tack för ditt resonemang, det hjälper åtminstone mig.

Det här med beteende verkar svårt tycker jag. Jag är ju bara ett enkelt butiksbiträde, att analysera är inte min starkaste sida, jag skall dock försöka vara tydlig i framtiden. Jag roar mig också med en poll-undersökning huruvida man är född Staden eller inte. Om den kan leda någonstans kanske kan visa sig i en nära framtid. Den som ...inte-går-ut-dimman får se.
Senaste listan får konkludera(?) mitt beteende.

Är du född i Staden?
Ja
Zebulon
Krank
Eksem
Poseur
Måns
Vicotnik
Rising

Nej
(Vicotnik)

Vet ej
(Rising)

För övrigt skriver jag ett litet PM till herr FleuFlux angående vissa förtydlingar, om någon undrar vad jag håller på med.

Herr Rising nämner något om tydlighet och jag skall följa hans råd. Min röst på herr Vicotnik står kvar.
Han verkade nervös inledningsvis, hoppade på Anders Åstrand-drevet sent, han har "ändrat" sitt svar på min fråga och nu har han dessutom skrivit ett försvarstal.
Sist minst inte minst är ju alltid Butlern är misstänkt person, det är låga odds på att han skulle vara en elaking. Se bara Edward i Aristocats!
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,313
Zebulon said:
hoppade på Anders Åstrand-drevet sent
Jag vet inte om jag räknar tredje person (om jag inte nu är totalt förvirrad och missat någons röst på A.A)som sent i en bandvagn, men det kanske bara är jag.
Zebulon said:
han har "ändrat" sitt svar på min fråga
Ja det stämmer att jag "ändrat" mitt svar.
Zebulon said:
nu har han dessutom skrivit ett försvarstal.
Jupp, och fortsätter ni pressa mig ännu mer så kommer det komma ännu flera försvarstal från mig, måste ju få försvara mig.
Zebulon said:
Sist minst inte minst är ju alltid Butlern är misstänkt person, det är låga odds på att han skulle vara en elaking. Se bara Edward i Aristocats!
Sen kan jag också informera om att alla som kommer att sia mig kommer se mig som skurk, eftersom butlern alltid är mördaren eller hur? Och att jag är butler kommer att kunna styrkas under runda 3 (Hur vet jag inte dock), fast då gäller det så klart att jag överlever så länge.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,313
  • Anders Åstrand(Rising,Hellzon,Vicotnik, Andersson, Måns)
  • krank (Johoohno)
  • moller (krank)
  • Zebulon (Pilzeman)
  • Vicotnik (Zebulon)
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Ah, ni får alla ursäkta min oskuldsfullhet. Jag tror alltid så gott om andra, och var mest intresserad av att lära känna er. Givetvis skall ni inte avslöja sådant som riskerar ert liv! Men jag undrar, när vi väl skall bestämma vem som får i uppgift att undersöka vad det nu är som händer därute, på vilka grunder skall vi göra det?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,313
Okej, hade missat rösten, såg bara hans Röst på Ingen, vem det nu är? :gremtongue:
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Hej hej!

Ni kan kalla mig herr Bearnie. Ja, jag är herren i den anonyma, grå, kostymen. Just nu kan ni se mig ståendes vid tidningshyllan, där jag förgäves försöker koppla upp min laptop till internet. Jag som bara skulle köpa cigaretter och en kopp kaffe. Det finns så mycket att stå i, och varje minut tillbringad på denna plats är en förlorad sådan.

Tät och otrygg dimma är dock ingenting för mig. Jag skulle hellre se vad någon annan förmå uträtta där ute. Varför inte trakassera de tysta och förslagna, efter samma logik som många andra följer? Gör ett yttrande, så ska jag omvärdera mitt yrkande.

Röst: Anders Åstrand

... Om jag kommer från staden? Det kan jag inte dra mig till minnes för tillfället. (Vet ej)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,230
Location
Ereb Altor
Ja, jag tänkte också lite galet. Jag tänkte inte på medborgarnas roller utan såg framför mig hur kultisterna skulle tvingas hitta på osannolikt ofarliga roller som vi sedan kunde se inte passade in, som förskolelärare och sånt. :gremsmile:
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,476
Location
Köping
Zebulon said:
Jag har en egen fråga att ställa samtliga församlade här.
Är ni födda i Staden?
Ett Ja eller Nej passar som svar på min fråga, tack.
Hrm.
Jag får nog säga vet inte. Jag antog att vi som inte visste annat var utbölingar när du frågade så där.

Zebulon said:
Jag tar och betraktar Rising som född i Staden också, om han inte varit det borde ha framgått av hans roll.
Men du verkar anta att folk som inte vet är infödda. Vilket från din synpunkt borde innebära att folk som vet är utbölingar. Men du själv säger att du är infödd, och borde veta eftersom du frågar.

Det här håller inte. Min röst på Hr. Åstrand står kvar, men när han yttrat sig kommer jag att hoppa uppåt till Zebulon om han inte förklarat sig.

(Andersson går förstås fri från min första gallring nu när han postat.)

House of the Rising Sun said:
Jag vill varna lite för det här: Ty om jag hade varit kultist och någon hade presenterat sig som "tja, jag är som ni vet poliskonstapel och är bra på att luska fram hemlig information om folk" så hade jag sett till att tvinga ut honom i dimman det första jag gjorde.
Precis. Jag tycker vi väntar med att avslöja yrken. Det hjälper nog bara kultisterna att hitta specialroller, såvida inte de har jättekonstiga yrken som "offerknivstillverkare", och jag skulle gissa att de har hederliga dagtidsjobb.

Vicotnik said:
Jupp, och fortsätter ni pressa mig ännu mer så kommer det komma ännu flera försvarstal från mig, måste ju få försvara mig.
Vettu, jag har aldrig heller fattat varför det är skumt att försvara sig. Det var jättekul att se dreven gå hårdare och hårdare mot oskyldiga som argumenterade för sin sak när jag var troll i forumsvarulvsspelet. :gremgrin:

(Iofs dog jag fort, men detaljer. Jag visste ju ändå vilka som var troll.)

Måns tycker att vi ska avslöja roller fort som fan, och att vi ska luska fram stadsbor. Jag vet inte om det är så bra heller, men är villig att tro att Måns är klant snarare än kultist just nu. Håller dock ett öga (av mina två fullt normala) på Måns.
 
Top