Det har ju ingenting med saken att göra; det viktiga är att det går utmärkt att levla utan dungeonröj, med quests och skill challenges som motor. Med det nya skill-systemet så kan dessutom många olika klasser göra skillnad i skill-baserade encounters. Jag är inte ens säker på att det blir aptråkigt att göra det, betänk att det är ett system som har mer djup än t.ex. många BRP-spels tennismatcher.
Visst rent teoretiskt så skulle systemet hålla, men rent praktiskt, nja tveksam. Alltså om matematiken inte stämmer så blir det ju genast mycket svårare att yckas likaså, och då är vi ju verkligen inne på Risings Fizzleteori. Om man därtill lägger med i beräkningarna att man inte får feats på varje level så blir processen väldigt långdragen.
o Miniatyrer och spelbräden
o Att powers har ett glapp mellan mechanics och story
o Att man måste spela taktiskt ihop med sina vänner
Två av dessa är ju inte nya för 4E, så då är det powers som har glapp mellan mechanics och story. Men det är ju knappast något nytt för DnD som spel? Levels, Hit Points, Vancianska magisystemet, turbaserade striderm, alignment; ja spelets själva grundläggande mechanics sedan 1st edition kräver ganska mycket tolkning mellan mechanics och story.
Själv tycker jag personligen att powers ger mig mer inlevelse. Att hitta på hur min power beter sig, vad som händer i storyn utifrån vad mechanics säger, det är bland det roligaste jag vet med rollspel*. Men så förstår jag att inte alla fungerar.
* När vår Paladin lyfte upp skurken i luften och bar bort honom från den magiska cirkeln, eller när roguen sprang runt, hoppade upp på klippan och gjorde att attackdyk mot sin fiende, men missade och bet i gräset; sånt älskar jag med rollspel
Alltså precis som du säger så ser jag powers som en nackdel i inlevelsen, å andra sidan blir det mer engagemang i striden.
Sedan är din tredje pungt mycket mer framträdande i 4.0, och till viss del sammanknuten till pungt 2. Powers bidrar till mer taktik och metasnack. Vilket vi bägger är överens om tror jag.
Jag tror du är lite mer på samma linje som rising. Medans jag pratar mer om inlevelse enligt min bemärkelse.
Jag känner att det är dags att reda ut några saker. Mina åsikter:
-4.0 är ett bättre stridsystem än 3,5
-Det är roligare att genomföra en strid i 4.0 än i 3,5
-Systemet med fasta skillpoints vid varje level lämpade sig bättre för kampanjer med mindre grottröj än 4.0 skillfeats system.
-Engagemnaget hos spelaren är större i en 4.o strid än i 3.5
-Det är lättare att "Stay in character" under striderna i 3,5 än i 4.0
Det här är vad jag har sagt under hela diskussionen. En jämförelse mellan 4.0 och 3.5. Jag har aldrig valt sida eller sagt att ett spel skulle vara bättre än något annat. Faktum är att jag skrev ju faktiskt i min allra första post i tråden att om jag skulle spela D&D idag, så skulle jag spela 4.0 enligt tidigare nämnda husregler. Nu är inte det här enbart ett svar till dig eksem utan till alla deltagare i diskussionen.
För övrigt uppskatar jag ett långt och kreativt inlägg från dig som öppnar till en vettig och givande diskussion. Min motivation till att diskutera saken med dig höjs betydligar i det här inlägget än tidigare. Tummen upp!
//Flurtis