The Fänboi unSupremacy
Bunny said:
Jag tror att de allra flesta av oss förmår hålla oss ganska likgiltiga inför de flesta spel vi inte gillar, men de spel Ron Edwards beskriver specifikt är de som, kortfattat, lovar honom det han vill ha, spelar på hans intressen, får honom att hoppas och känna för en produkt för att sedan se dem ta väldigt få kreativa steg i fråga om väldigt mycket. Och Ron Edwards är, liksom väldigt många på det här forumet, en luttrad rollspelare; när någon utlovar något nytt, nyskapande och fräscht i hans genre så vet han ganska snart om det faktiskt förhåller sig så. Det som sedemera "krossar hans hjärta", är att han i dessa produkter upptäcker visioner och uppfinningsrikedom som faktiskt kunnat göra dem till en unik och ny upplevelse för honom, men som inte ges sitt fulla uttryck.
Detta är absolut inget isolerat till rollspel. En hel generation (X) blev i princip hjärtekrossade av George Lucas prequel-triologi, av precis samma anledning som du nämner. De gamla filmerna var fyllda av nostagi och hjärta. När de nya inte levererade blev fänboisen förkrossade. Det onyanserade uttrycket "George Lucas raped my childhood" har varit en vanlig kommentar på filmforum sedan filmerna kom ut.
That said.
Även om fänbois till viss del har "rätt" och poänger med sin (stuntals hätska) kritik* är min erfarenhet att många av dessa, när det kommer till kritan, är rätt usla (film)berättare. Jag vet inte hur många kommentarer i stil med "uhh… Episod 2 är skitdålig, den hade varit mycket bättre om Darth Maul hade blivit klonad cyborg och rest tillbaka i tiden för att förhindra att han blev dödad och sedan varit den som lett klonsoldaterna… bla bla bla… sedan visar det sig att Luke och Leia är Darth Mauls kloner och Darth Vader i själva verket är Darth Maul ". D v s det enda kritikern förmår uttrycka är någon sort fänboi-runk-fantasi som skulle varit
ännu värre än filmen de kritiserar.
Jag vet inte om samma fenomen går att överföra till rollspelskritik(er). Jag tänker dock slänga ut två hypoteser för att se om det finns likheter (bu eller bä mottages tacksamt):
1. De som kritiserade DoD Trudis mest ljudligt och icke-konstruktivt när "det begav sig" hade inte själva gett ut några spel. De har fortfarande inte gjort det.
2. De som var mest nyanserade i sin kritik, hade själva nyligen producerat färdiga rollspel eller gjorde det inom några år. Inte nödvädigtvis (läs: förmodligen inte) i samma skala, utan snarare "indie".
//erik. * prequel-triologin sög trots allt härsken getpung…