anth
Vetefan
Jag tycker inte om DnD5-reglerna för döende rollpersoner.
Den del som jag specifikt inte tycker om är att en cure eller healing word får den döende rollpersonen att studsa upp igen och börja slåss nästa runda.
Vissa spelgrupper har löst detta genom att ta bort healing word, men det löser inte det underliggande problemet: att den döende rollpersonen kan slåss som vanligt igen så fort den får minst ett hit point i healing.
Vi löste det tidigare genom att ge alla döende en level of exhaustion. Skulle man studsa upp och bli däckad igen, ja då har man två levels of exhaustion, o.s.v.
Tanken var god, men den löste inte problemet utan orsakade bara nya problem.
Rollpersonerna blir fortfarande däckade 2-3 gånger under en strid, istället går de flesta runt med 2-3 levels of exhaustion.
Min nya husregel är enkel: är man döende så är man medvetslös i minst en minut. Det finns ingenting, inte ens wish, som kan ändra detta faktum.
Är det en bra eller dålig husregel?
Har ni andra lösningar?
Den del som jag specifikt inte tycker om är att en cure eller healing word får den döende rollpersonen att studsa upp igen och börja slåss nästa runda.
Vissa spelgrupper har löst detta genom att ta bort healing word, men det löser inte det underliggande problemet: att den döende rollpersonen kan slåss som vanligt igen så fort den får minst ett hit point i healing.
Vi löste det tidigare genom att ge alla döende en level of exhaustion. Skulle man studsa upp och bli däckad igen, ja då har man två levels of exhaustion, o.s.v.
Tanken var god, men den löste inte problemet utan orsakade bara nya problem.
Rollpersonerna blir fortfarande däckade 2-3 gånger under en strid, istället går de flesta runt med 2-3 levels of exhaustion.
Min nya husregel är enkel: är man döende så är man medvetslös i minst en minut. Det finns ingenting, inte ens wish, som kan ändra detta faktum.
Är det en bra eller dålig husregel?
Har ni andra lösningar?