Xhakhal;n175563 said:
Min telefon är ett teknologiskt underverk som KAN citera, men bara hela inlägg. Eller så måste man mecka i andra appar. Leve Apple. Men jag vill bemöta bara en sak du skriver, på kvällskvisten så här:
Naturligtvis är det så att om diskussionen börjar handla om tolkningsföreträde så uppstår gärna en situation där folk känner sig tvungna att outa sig. Det är inte hälsosamt. Men samtidigt måste man också förstå att så långe de personer som ÄR öppna blir illa behandlade kommer de att prata om det, och om de grupper som i störst utsträckning utsätter dem. Enstaka personer som inte är öppna invaliderar liksom inte det här.
Att någon är cisman gör inte att de drar åt sig förolämpningar - möjligtvis att en inte genast ger dem benefit of the doubt vad gäller feministiska frågor,'DN inte att de får förolämpningar kastade efter sig. På sin höjd att en del aningslösa saker de säger antas bero på en priviligerad position.
Det är först när folk börjar prata på allvar om TF och börja begära att folk outar sig - vad har DU för erfarenhet av förtryck egentligen??!? - som det på allvar uppstår ett problem på det här specifika planet jag bemöter nu. Och jag upplever inte att vi har den kulturen på wrnu.
Däremot är det bra att komma ihåg att en vit cisman inte kommer att ha upplevt rasism eller sexism eller transfobi. Tagit skada av det misogyna samhället? Absolut. Klass och eventuella funktionsvariationer och -hinder kan också spela in stort i det förtryck en får uppleva. Sexuell läggning. Men när vi pratar om sexism pratar vi om sexism och då är det bra att som man komma ihåg att man bör lyssna och fråga istället för att ifrågasätta. Oavsett om en är öppen med att vara man eller inte.
Och sedan bidra med sina erfarenheter när homofobi är det som är på tapeten. Också en viktig diskussion och också viktig inom feminismen, men inte samma sak som sexism och inte uttryckt på samma sätt, om du hänger med? De är inte ens ömsesidigt uteslutande.
ETA: min telefon åt inte mitt inlägg nu utan skickade det ofullständigt. Men jag tror att det är sammanhängande nog? Fråga gärna annars.
Självklart är det så att när någon som är uttalad i gruppen som det handlar om säger något, som i dessa ständiga frågor t.ex. om kvinnor i rollspel, så är det som sagt självklart att det är kvinnornas åsikt som bör betyda mest. Men på samma sätt där så varken tjänar kvinnor eller män på att hacka ner på de män som försöker anamma kvinnor i rollspel, de som försöker lära sig mer osv..
Ibland är det som att man kommit på att det finns ett problem och det ska bli bra NU på 2 sekunder, ingen får ens en chans att tänka om saken. Visst vore det fint om det kunde fungera så men det vet du, jag och alla andra att det är inte så det fungerar. Sen finns det vissa saker man kan göra nu direkt, men det kommer aldrig någonsin fungera att få till jämlikhet, få till samverkan eller något bra genom att bete sig dåligt, nedväderande osv. Det borde ju ni kunna skriva upp på eftersom det är så ni har haft det länge.
Tyvärr är det inte rättvist, men det är inte heller rättvist att det blir samma sak åt samma håll.
Själv har jag aldrig upplevt det problemet i just rollspel eftersom vi helt enkelt bara har spelat med tjejer lika mycket som killar nästan. Det har aldrig varit ett problem för våra grupper. Däremot har vi inte varit sådana som åker på konvent och upplever sådana problem t.ex. Och det betyder självklart inte att det inte finns.
Det behöver inte gå långsamt, det här med förändring, men det kräver fortfarande liiiiite tid. Tyvärr.
Sen anser jag att det inte spelar någon roll vilken sorts förtryck man upplevt, att göra ett sådant påstående är ju faktiskt förringande.Det blir, även om det kanske inte är meningen, så att det är "bättre" att vara förtryckt på ett sätt än ett annat. Och genast känner sig en grupp utanför, en grupp som kanske snarare borde inkluderas och hjälpa till också.
Du upplever inte att det är ett problem, själv läser jag mest och får väl sällan det problemet men likväl händer det samt att jag sett flera flera gånger att det är så.
Sen har det inte, vad jag sett, förekommit i dessa trådar utom vissa mer öppet konstiga (enligt mig) inlägg som redan fått moderatorkåren på sig.. Men om du tänker efter så inser du nog att i de flesta trådar om liknande ämnen blir ganska fort BÅDE "feminister" och "icke-feminister" bannade ganska fort. Det är enligt mig beviset på det jag pratar om oavsett om någon väljer att se det.
Det är inte icke-feministerna som startar det jämt, ibland är det så, ibland är det tvärtom den där attityden jag pratar om som leder till en upptrappning. Man kan liksom inte kräva att ena sidan ska behandla en med respekt och sen själv behandla dem respektlöst. I min värld går det inte ihop. Och av min erfarenhet så ser jag inte hur det skulle fungera någonstans i världen, hos någon människa i världen någonsin.
Det tragiska tycker jag är att min upplevelse av feminism,
som jag själv stött på (i person, via media osv) är åtminstone ungefär 90% exluderande (på olika sätt). Jag tycker det är synd för som sagt så är grunden, det ni tagit upp i orginaltråden (101) väldigt bra och i mina ögon självklara saker (jämlikhet och allt sånt
) MEN jag är väldigt bra på att förstå hur människor fungerar, (rent beteende mässigt då, hur folk tänker fattar jag inte alls ibland
) och eftersom feminismen upplevs exluderande på så många ställen, så kommer det antagligen väldigt länge vara en exluderad grupp. Det är inte min personliga åsikt att det bör vara så, det är hur jag upplever det att livet och allt annat faktiskt fungerar. Och det är synd. Det här är väl fel ställe att gå in på detaljer om det dock, kanske får jag starta en tråd om det istället nån gång, men det är risk att det inte kommer funka ändå pga.. internet... ni vet. Det kommer bara spåra ur.
Med det tillagt finns det personer på forumet som är uttalade feminister, både män och kvinnor, som jag tycker är ganska bäst. Vissa av dem tycker jag har en tendens att falla in i precis det jag skriver om, och har dragit på sig inte bara en banning för det, men de är ändå bra och jag kommer inte att misstolka dem för det. Men uppenbarligen är det inte bara jag som tänker samma eftersom åtminstone moderatorkåren har en tendens att agera på det. Jag vet också att dessa personer KAN skriva helt underbara inlägg och för det mesta gör de väl det annars skulle jag nog inte gilla dem
Sen finns det EN person här på forumet som skulle kunna få mig att kalla mig feminist möjligen.
Utöver det, när samhället ser ut som det gör, kommer jag fortsätta vara som jag är. Redan i den meningen har ni antagligen dömt ut mig (och har ni inte det så ta inte åt er
) men med det menar jag alltså att jag kommer fortsätta vara schysst, reagera på orättvisor när jag ser det eller när jag orkar och vara rättvis och jämlik osv.