Vimes;n175311 said:Jag tycker Doomhamsters tråd är välskriven och läsvärd, men jag ställer mig bakom Vitulvs frågetecken. Dels tycker jag att redaktionens klistrande är principiellt problematiskt, dels ser jag potentiella negativa konsekvenser av beslutet. Kunde inte tråden få vara en bra diskussionstråd på ett diskussionsforum bara?
(Jag är medveten om att det här inlägget kanske är ett regelbrott, men jag bedömmer att alternativet att starta en ny tråd om detta är sämre.)
Det här är en metadiskussion om diskussionen och om moderatorernas arbete, vilket i sig är trådkapning. Således hör den hemma på rollspel.nu-forumet snarare än i en tråd om en annan tråd som utbildar i feminism. Det har redan varit uppe och ledde till Vitulvs avstängning. Då var det iofs värre, för då var det i själva utbildningstråden.reglerna said:Regel 8: Respektera moderatorernas arbete. Om du tycker att ett inlägg bryter mot någon av dessa regler – meddela moderatorerna så avgör de lämplig åtgärd. Posta inte ett eget svar och påpeka regelöverträdelsen. Att tolka reglerna är moderatorernas uppgift.
Regel 9: Respektera våra beslut. Moderatorerna har rätt att dela ut tillsägelser, och tillfälligt eller permanent stänga av användare som bedöms agera i strid med dessa reglers mening; till och med användare som följer deras bokstav. Alla moderatorbeslut kan överklagas till redaktionen. En överklagan ska skickas som privat meddelande till en av redaktörerna eller som epost till redaktion@rollspel.nu. Svara inte på moderationen i tråden där den postades.
(Riktlinjer)
2. Posta i rätt forum. Forumuppdelningen är till för att göra det lättare att hitta en viss sorts diskussioner – om du postar i rätt forum är sannolikheten större att andra användare intresserar sig för din tråd. Starta heller inte likadana trådar i flera forum – så länge du postar i rätt forum lär andra användare upptäcka din tråd ändå.
3. Kapa inte trådar. Att få en tråd att glida iväg från ursprungsämnet kan lätt irritera trådstartaren och övriga som är inblandade i diskussionen. Om du absolut måste diskutera ett annat ämne, hitta en lämplig tråd eller starta en egen.
Staffan förklarar det här mycket bättre än jag skulle ha gjort, så jag väljer att +1:a honom i stället =)Staffan;n175269 said:Liberalfeministen säger här "Det här är allt resultatet av individer som gör rationella val på en individuell skala, och staten ska inte lägga sig i hur föräldrar fördelar hushållets plikter mellan sig, eller hur en arbetsgivare väljer att befordra sin personal." Vänsterfeministen säger i stället "Det här är en problematisk struktur, som inte individerna själva klarar att ordna upp på ett tillfredsställande sätt. Därför måste staten gå in och fördela upp föräldraledigheten och styra upp företagens val av befordringar."
Jag tror du missuppfattade mig.Doomhamster;n175409 said:Men jag förstår inte varför det skulle göra att högerinriktade feminister är "ovälkomna"? Tycker personligen att det är väldigt bra om feministiska tankar tas upp av folk som annars kommer från olika delar av det politiska spektrumet.
Jag tror att det till viss del handlar om att frågan just ses som en vänsterfråga, och då antas feminister på högersidan ha någon misstänkt febläss för kommunism eller liknande.Doomhamster;n175409 said:Staffan förklarar det här mycket bättre än jag skulle ha gjort, så jag väljer att +1:a honom i stället =)
Sen måste jag erkänna att jag har lite svårt att begripa hela den här uppdelningen, just när det gäller feminism. Jag tycker iofs själv att vänsterns strategier I ALLA FALL I NULÄGET är det bästa sättet att angripa problemen, till stor del eftersom (som Måns påpekar) det finns så många där ute som är omedvetna om de här strukturerna. Men jag förstår inte varför det skulle göra att högerinriktade feminister är "ovälkomna"? Tycker personligen att det är väldigt bra om feministiska tankar tas upp av folk som annars kommer från olika delar av det politiska spektrumet.
Det skulle la vara grundkursen det =)Magnus Seter;n175407 said:Hej allihopa!
Kort sagt, om jag känner att de enda jag kan prata feminism med är andra icke-feminister som tycker som jag, hur ska vi komma någonstans då? Dessa tankar kan ju inte vara nya, så jag undrar vilka verktyg som redan utvecklats för att diskutera detta ämne när kunskapsnivåerna skiljer sig åt?
Ledsen, då missförstod jag nog frågan, ja!Mundo;n175413 said:Vad jag försöker säga är att det är tröttsamt att höra Thor säga att hon inte är feminist för hon är rädd att tappa konservativa väljare som associerar ordet feminist med överstatlighet, Nordkorea och Stalin.
Det vore extremt bra för feminism (tror jag) om vänstertaggen försvann från ordet för det hjälper inte att göra det till en tanke för alla, det gör det till en tanke som polariserar. Folk som inte är vänster vill inte kalla sig feminister(i samma utrsträckning) och det tror jag inte beror på att de är emot jämställdhet, jag tror det beror på att feminism uppfattas som vänster.
Du, jag tror jag vet precis hur det där känns. Å andra sidan, i de fall du lyckas ta dig igenom så gör du faktiskt en stor insats för att antirasism ska sluta vara "en vänstergrej"!Måns;n175422 said:Jag känner igen det här själv, när jag som anti-rasist uttrycker anti-rasism. 99% av alla jag diskuterar med utgår därmed ifrån att jag är djupt insyltad i vänsterideologier och måste då ägna en hel del tid på att ta mig förbi den där "klapp på huvudet din lille kommunist, du blir nog stor sen" och liknande. Det är ganska frustrerande och ibland går det inte at komma förbi den kompakta väggen av förutfattade meningar.
Nej jag tycker tvärtom. Jag tycker att alla (som är för jämställdhet) borde kalla sig feminister, oavsett parti-tillhörighet. Det borde vara en titel som inte är beroende av röd eller blå, i samma utsträckning som att kalla sig för demokrati inte är något som är fastknäppt till vänster eller höger (extremgrupperingar ej medräknade).Doomhamster;n175427 said:Däremot måste jag erkänna att jag inte spontant tycker det är den bästa lösningen att folk slutar/avstår från att kalla sig feminister - men det kanske bara är för att jag är less på att ordet anses pestsmittat. Vilket det ju gör av många alldeles oavsett partipolitisk inriktning.
Det går också att göra så att en eller två uttalade feminister åtar sig att helt sakligt svara på de frågorna. Då måste det troligen vara någon/några som känner sig färdiga med att bli irriterade, och kan "sätta sig över" eventuella provokationer.krank;n175438 said:I en idealisk värld vore svaret att helt enkelt ha olika diskussioner på olika platser; att ha "feminism 101"-frågor på ett ställe och "advanced feminism" på ett annat. I praktiken blir det tyvärr svårt, eftersom många anti- och ickefeminister tenderar att se sig själva som redo för "advanced feminism" efter att ha läst några enstaka uttalanden.
Det är nog väldigt mycket begärt att folk ska vara färdiga med att vara irriterade, men det verkar som om det du efterlyser till stora delar täcks av hamsterns tråd. Jag ser ingen bättre beskrivning på den än att en feminist just åtagit sig att svara på frågorna - men på en begränsad arena, som inte äter upp feministens energi över obegränsad, ändlös tid. Vilket annat är en situation en lätt hamnar i vid diskussion med antifeminister.Magnus Seter;n175443 said:Det går också att göra så att en eller två uttalade feminister åtar sig att helt sakligt svara på de frågorna. Då måste det troligen vara någon/några som känner sig färdiga med att bli irriterade, och kan "sätta sig över" eventuella provokationer.
Någon som agerar "lärare", kanske? För det är väl lite så som lärare ska fungera, tänker jag spontant.
EDIT: Och visst, jag fattar att jag då lägger ansvaret på feministerna, men det faller sig naturligt då det är "de" som vill uppnå en åsiktsförflyttning. De andra har inget incitament.
Att läsa den är bra, och tråden ger ett bra underlag och förklarar en hel del. Men den är inte (och försöker inte vara) en diskussion, och den leder inte automatiskt till reflektion är jag rädd. Det den till exempel inte gör är att lugna de som är oroliga över feminismen och sin egen roll som man. Jag har fått reaktioner att det finns medlemmar och läsare som istället känner sig "klappade på huvudet" och att deras funderingar inte tas på allvar.Xhakhal;n175447 said:Det är nog väldigt mycket begärt att folk ska vara färdiga med att vara irriterade, men det verkar som om det du efterlyser till stora delar täcks av hamsterns tråd.
Du beskrev just intersektionell feminism att inse att en har vissa privilegier samtidigt som en förtrycks på andra sätt i förhållande till andra personer och förstå att dessa kan samverka i olika situationer mm.Ram;n175448 said:Kan en kvinna inte anse att hon skall ha lika rättigheter och se att man drabbas av vissa orättvisor och att andra drabbas av andra och ändå vara feminist? Om en inte skriver under på detta, är en inte feminist då?
Ja, absolut. Jag håller med om ganska mycket du skriver, missförstå mig rätt liksom. Jag ville bara upprepa än en gång att det kan vara fruktansvärt viktigt för folk som utsätts för förtryck att tydligt avgränsa tiden de lägger på att informera andra, eftersom det kan bli fruktansvärt jobbigt att dels utsättas för förtrycket, och sedan få denna upplevelse ifrågasatt, och samtidigt förväntas hantera situationen som om den andre personen bara är oskyldigt okunnig - det kan mycket väl vara fallet, men nu vill jag bara påpeka hur extremt energidränerande situationen är, och varför det kan vara för mycket begärt att feministerna är pedagogiska, eller att någon faktiskt tar på sig att gå in i diskussioner och alltid vara sitt bästa jag.Magnus Seter;n175458 said:Jag tror alltså att det är ett arbete som inte har ett slutdatum. Det är mer ett kontinuerligt arbete om man tänker så.