Magnus Seter;n175458 said:
Jag tror alltså att det är ett arbete som inte har ett slutdatum. Det är mer ett kontinuerligt arbete om man tänker så.
Ja, absolut. Jag håller med om ganska mycket du skriver, missförstå mig rätt liksom. Jag ville bara upprepa än en gång att det kan vara fruktansvärt viktigt för folk som utsätts för förtryck att tydligt avgränsa tiden de lägger på att informera andra, eftersom det kan bli fruktansvärt jobbigt att dels utsättas för förtrycket, och sedan få denna upplevelse ifrågasatt, och samtidigt förväntas hantera situationen som om den andre personen bara är oskyldigt okunnig - det kan mycket väl vara fallet, men nu vill jag bara påpeka hur extremt energidränerande situationen är, och varför det kan vara för mycket begärt att feministerna är pedagogiska, eller att någon faktiskt tar på sig att gå in i diskussioner och alltid vara sitt bästa jag.
Inte för att du de facto begär det. Men du förstår kanske hur jag menar. Jag tycker det är viktigt att i diskussionen ha det skrivet svart på vitt (eller vilken skärminställning en nu har) hur mentalt tungt det kan vara.
Inte helt olikt att vara moderator, liksom. Inte för att jag varit moderator på det här forumet, men på andra platser. Det blir litet samma grej att en ständigt måste försöka vara så diplomatisk och pegagogisk som möjligt, även när en är arg, för annars kommer alla ens andra beslut att ifrågasättas - och som vanlig användare kan en inte ens låsa trådar när det behövs. Som den pedagogiska, snälla feministen får en rätt ofta alla nackdelar av en (självpåtagen) moderatorroll, men noll 'fördelar'. Jag tar upp den här liknelsen inte för att jag tycker att Domedagshamstern borde vara moderator (jag vet inte nog mycket om hamstern för att påstå sådant, tbh, även om jag gillat allt jag läst hittills) utan för att det är en erfarenhet jag tror du och jag kan ha gemensamt och som därför kanske förklarar bra hur jag menar?
Jag känner väldigt ofta att i diskussioner är det väldigt viktigt att sätta ned foten hårt mot folk när de just precis börjat bete sig illa, för att visa solidaritet med de personer jag
vet mår fruktansvärt dåligt av sexismen mm. Men det gör inte att jag inte
samtidigt också tycker att det är väldigt viktigt att de lugnare diskussionerna förs också, inte av någon särskilt empatisk läggning utan för att det helt enkelt är bevisat att dessa också har hög success rate på folk som faktiskt på riktigt är nyfikna på och oinformerade om feminism. En får bara välja sina tillfällen, och det är ofta väldigt svårt att luska ut skillnaden på när någon är ett illasinnat troll och bara verkligen inte läser sina egna inlägg ordentligt. Och att alltid anta att alla är välvilliga/att
alltid vara 100% snäll är inte energiekonomiskt gångbart för någon.
Naturligtvis är lösningen ett förändrat diskussionsklimat i stort så att ingen behöver vara förnuftets ensamma röst. Men vägen dit är mycket svår eftersom det kan vara direkt skadligt för folks mentala hälsa att utsätta sig för mycket för sexister, troll, antifeminister och gamergaters. Och det påverkar nog forumets lockelse negativt. (Däremot ser jag väldigt bra och pedagogiska inlägg också från flera personer som inte är kvinnor eller enbys, bland annat moderatorer, i flera av de här trådarna, så det är inte som om det bara är bla tjejer som tar fighten. Det påstår jag verkligen inte. Att göra det vore verklighetsfrånvänt.)
Jag inser att jag mest beskriver problem här, och att du är medveten om de flesta av dem. Jag skriver dem så att de står för andra att läsa också, än en gång, så att fler kan komma med konstruktiva förslag på hur vi ska hjälpas åt, eftersom vi alla verkar vilja åt samma slutresultat.