Troberg;n335876 said:
Det är en smaksak vilket verktyg man vill använda. Det är dock inte en nödvändig del av fisktanken, och i mitt tycker en överarbetning av förutsättningarna som gör att förberedelserna tar onödigt mycket energi, så för mig är det väldigt nära kanten på fisktanken.
Om man tycker att prosaversionen är en nettovinst, oavsett om den vinsten sker under skrivandet eller spelledandet, så är det givetvis det formatet man ska använda.
Det jag försöker säga är att även prosaversionen
är en relationskarta (även om den har blivit isomorft prosanedtecknad).
Jag skulle rekommendera diagramformatet (enklast på papper och penna) för nya fisktankskapare så det blir tydligt vad som behöver finnas, vilka luckor som finns, var det finns möjlighet (under preppandet, när man väl dragit igång är det för sent) att knyta ihop eller skära isär relationer eller skärpa osv. (M.a.o. det är inte "skriv en halv A4 med
vad som helst" som gäller, det är "skriv en halv A4 med
relationer". Diagramformatet hjälper en att se till att det blir komplett och fungerande och spelbart. När man gjort det en eller två gånger kan man gå över till att skriva prosaversionen för då har man fattat grejen tillräckligt mycket. Eller så fortsätter man med diagram om man tycker det går fortare eller är enklare. Det är ju precis som du och Rickard säger, en smaksak.
Troberg;n335876 said:
Sedan, det kanske inte funkar för dig, och det är naturligtvis OK. På samma sätt funkar inte strikt förplanerat med strikt regelföljsamhet för mig, jag har varken tid, ork eller intresse av det. Var och en gör sin grej, och det är OK, och det är mer utvecklande.
Nu är du mycket orättvis för det var
du som frågade
mig om vad blorben var och det var
du som sade att det var motsatsen mot fiskdamm och jag bad någon hoppa in och förklara för dig likheterna (som är många) och skillnaderna (som är få, men kanske ganska viktiga) och innan någon hann göra det så gjorde du själv ett försök. Ett försök där du hade fått blorben lite om bakfoten.
Blorben handlar om att deltagarna har ett system att pilla med, utforska, ändra på, göra avtryck i. En relationskarta (oavsett dom den är i prosaformat eller inte) kan vara ett sådant system. En grottkarta kan också vara det. Nu sitter vi inte med kartan framme, synlig för rollpersonsspelarna, det är bara DM som ser den, eftersom gränssnittet för pillandet är rollspelande & regelmekaniker -- dvs pratande och tärningsrullande. Och det är därför den precis likagärna kan vara en prosabeskrivning. Jag har ibland haft en grottkarta i prosaformat på precis samma sätt.
I blorbmodellen kan en fisktank utgöra en del av preppen i gloraklet.
Och fisktanken är en mycket
bra del av preppen. Att köra fisktank utan blorbighet eller på ett oblorbigt sätt är det säkert många som gör. Men vice versa, att köra blorbigt rollspel, det är något som mycket väl understöds och hjälps av en bra fisktank. Därför stämmer det inte att säga att blorben är en motsats mot fisktank.
Det är som att säga att en bil är en motsats mot hjul. (Bilen är blorbspelandet dårå, och hjulen är en fisktank.)
Det går säkert att springa ner för gatan rullandes ett par bilhjul med stora däck, utan att det sitter nån bil ovanpå. Eller så kan man använda hjulen på nåt helt annat, o-bil-igt fordon. Men att köra bilen utan hjul är inte lika lyckat.
Och att helt förkasta blorbens fördelar (och den har både nackdelar och fördelar) utan att försöka förstå dom är givetvis tillåtet för alla. Jag får ha tålamod med blorbspelandets lååångsamma tillväxt och jag är glad att fler numera förstår det som är bra med det. Det är frustrerande att det ligger så snubblande nära oblorbigt spelande och oblorbigt spelledande att personer som letar efter det ena sättet av misstag kan råka hamna i en spelgrupp som kör på det andra sättet eller vice versa. Men jag tror att även det kommer ändras i takt med att vi börjar få ett språk för vad det är vi håller på med.