Swedish Chef;n336078 said:
Sen blir ju mekanikerna med "flashbacks" något förvirrande för en blorb, att en spelare på något sätt kan fixa saker bakåt i tiden och ändra förutsättningarna av SL:s grepp ställer till det eller?
Jag glömde flashbacksen. Ja jag tycker man går miste om mycket av det roliga i planerandet av den perfekta stöten [alltså refererar nu mer till BitD än BoB] om man bara kan waltza in och sen flashbacka in så det passar. Gillar int e dom.
Swedish Chef;n336078 said:
Stras som gjort spelet menar att hans sanning är ointressant, utan att varje bord skall komma fram til sin sanning. Dessa faller väl under Nivå 3 sanningar då tänker jag.
Helt klart.
Khan;n336185 said:
Hm. Jag tror jag börjar få lite annan förståelse för blorberi än vad jag haft förut. Stämmer det att blorben mer är alla mot spelet, snarare än SL mot spelare?
Se här:
2097;n328555 said:
Om jag spelar med nya spelare brukar jag väldigt förenklat säga “Det är inte ni mot mig. Det är ni mot den här [pekar på prepp-pappret, boken, modulen, häftet] och jag är en neutral domare. Lycka till.”
Khan;n336185 said:
SL är en så opartisk domare som möjligt
Stämmer precis!
Khan;n336185 said:
och skulle, om man drar det till sin absoluta spets, egentligen kunna ersättas med en app á la Mansions of Madness?
Den absoluta spetsen är nog ganska många år bort... spelarna hittar på så mycket out of the box grejer. Sätter upp snubbeltrådar i dungan osv osv.
(Igen en negativ utveckling med femman där vi ser mindre och mindre finchiskt knåpande och mer och mer typ skillchallenges och sånt.)
Nu blir det lite nördvarning men det finns öppna och stängda
ludemklasser.
Och, Magnus, det här borde också svara på din Baldur's Gate-fråga:
Ett exempel på en stängd ludemklass är när man ska spela ut ett kort från handen i kortspelet Uno. Du kan välja mellan dom här korten du har på handen. Och du ska dessutom matcha färg eller siffra. Kan du inte det ja då får du dra straffkort.
Ett exempel på en öppen ludemklass är när man ska ställa en fråga i spelet 20 frågor. Du kan hitta på vilken fråga du vill. "Stor som en brödburk? Nåt man tänker på om sommaren? Animaliskt? Koncept eller ting? Klass eller instans? Har den 105173596780257890175910 hårstrån?"
Dom apparna och spelen som jag har vuxit upp med är mycket bättre på att hantera stängda ludemklasser än öppna.
Rollspel med
finchiskt letande använder öppenklassade ludem. Med andra ord:
Det går att prova vad som helst.
Därför bär det mig emot att säga att en app skulle kunna göra det. Jag är bara inte van vid appar som kan hantera öppna ludemklasser. Men ja jo en dator vann ju Jeopardy så vem vet.... iframtiden kanske.
Och det skulle vara tråkigt för att spela tillsammans är ju nåt vi gör för att vi vill uppleva saker ihop.
Dessutom tycker jag det är dö-coolt att man med papper och penna och tärningar kan förflytta sig till en annan värld som känns
så otroligt verklig. Jag är en luddit som inte har smartphone eller facebok och som hatar teknik så det tilltalar mig!
Khan;n336185 said:
Går det att skapa en blorb tillsammans, på samma sätt som man kan banka ihop en fisktank tillsammans i en session noll?
Ja. Preppande är skilt från körande.
Khan;n336200 said:
Hm. Kan man säga att SL är spelarnas interface mot spelet/blorben? Eftersom det ligger så mycket fokus på player skill känns det nästan som om kommunikationen SL <-> spelare är viktigare än den tradspeliga interfacen, rollformuläret.
Så här brukar jag tänka:
Gloraklet är deltagarnas (dvs spelledarens och spelarnas) gränssnitt mot blorben. Eftersom spelledaren har tillgång till en proportionerligt mycket större mängd hemlig-men-ändå-kanonisk information så sker mycket av glorakel-konsultationen via spelledaren.
Exempel på glorakel-konsultation som sker via spelledaren: "Jag knackar på dörrkarmen med den lilla hammaren från mitt dyrkset. Låter det likadant runt hela ramen?"
Exempel på glorakel-konsultation som sker utan spelledaren: "Jag försöker skjuta roboten, du sa AC 16 va? Äh, miss."
ceruleanfive;n336209 said:
Alternativet är väl att spelarna spelar sig själva, transporterade till spelvärlden
Det tycker jag är fantastiskt. Man kan fritt välja mellan att försöka fullt ut gestalta "Joanne" och hennes känslor drömmar mål, eller fullt ut tillämpa all sin
egen hjärnas allra bästa kraft att försöka klura på pusslet eller logistiken eller hur man ska blåsa sultanen. Det fria valet, och det här fokuset på player skill, bidrar för mig verkligen till "spelvärlden blir verklig"--känslan.
Har skrivit om detta tidigare, jag kallade det "additiva" och "subtraktiva" system.
Ett "additivt system" utgår från att spelaren inte kan nåt, utan behöver trycka på knappar för att rollpersonen istället ska göra det ."Roll INT to solve puzzle." "Roll CHA to convince soldier."
Ett "subtraktivt system" utgår från att spelaren kan allt [eller kan försöka iaf], men kan nerfa sig själv för att bättre gestalta en speciell rollperson. "Nej, jag är så fascinerad av motorn jag mekar med så jag kommer nog försent till mötet" [sträcker ut handen för att mottaga en Fate-token eller liknande].
ceruleanfive;n336209 said:
samt att rollpersonernas värden motsvarar spelarnas kompetenser.
Värden? Where we're going, we don't need värden! Skills? Rolls? A jedi craves not these things! We don't need no stinking värden! Osv osv. M.a.o. vi har inget skillssystem.
- Vi har stridssystem för vi kan inte slåss (ffa kan inte jag, deras DM, slåss).
- Vi har magisystem för vi kan inte trolla
- Vi har svältsystem för det är omoraliskt av DM att besvälta sina spelare
- Vi har sjukdomssystem för det är omoraliskt av DM att besmitta sina spelare
- Vi har exhaustionsystem för det är omoraliskt av DM att utmatta sina spelare
- Vi har conditions-system för det är omoraliskt av DM att förblinda och förgifta sina spelare
- Vi har inventory-system för det är bökigt att ordna massor av props. Fast... kanske vore värt det för inlevelsens skull...?!
- Vi har inte prat-system för spelarna kan prata
- Vi har inte let-system för spelarna kan leta [genom att berätta var rollpersonerna letar och fråga vad dom ser]
- Vi har inte klur-system för spelarna kan klura
- Vi har inte taktik-system för spelarna kan tänka taktiskt
När vi började spela rollspelet var dom inte så bra på dom här sakerna, dom var blyga och virriga och osmarta men nu har dom, genom rollspelandes hårda skola, blivit självsäkra, karismatiska genier.
(Eller nja... deras rollpersoner dör ju fortfarande som flugor iofs)