(Content warning: kommer använda mer av mina flummiga spells-ord i detta inlägg. Ska försöka att inte göra det till en vana, utan hålla mig till att prata om blorb och blorbighet.)
Men det finns sätt att kombinera alla hörn i RISS, det gäller bara att välja vad man kompromissar bort.
Jag vet inte i vilket hörn jag skulle placera en fisktank med höftskott. Det är ju ändå mer likt blorb än frotz och gnusto, men en kompromissad blorb gör ju ingen mänska glad. Alla nackdelar med blorb (behöver preppa), inga av fördelarna (påtagligheten, "verkligheten").
Det skulle kunna gå att använda till nitfol-spelande. Ett klockrent nitfolspel som Svart av kval, vit av lust har ju också ett fisktank-inslag och är inte speciellt sårbart för höftskott. Men det huvudsakliga som gör att nitfol är "värt det" är att det är något som deltagarna skapar tillsammans, vilket jag inte uppfattar som fallet i Cassius Maximus.
Hmm, intressant, jag har kanske aldrig riktigt formulerat/nedtecknat vad som gör dom olika hörnen "värt det" tidigare.
Frotz förstår jag inte riktigt... eller jo, det kan verkligen ge sina thrills att bygga en bra magic-lek till exempel eller få till en riktigt bra tesuji i baduk men jag, hmm... har inte sett några riktigt bra frotz-rollspel verkligen skina. Skilltestande ögonblick i blorbspel har jag däremot sett massor. Dom verkligen myser när dom lyckas överlista monstren. (C.f. Spelledarens roll i blorb.)
Gnusto, well, poängen är att få uppleva en wellcrafted och proffsig och genomtänkt story. Hur mycket jag än undviker gnustospel vid rollspelsbordet, så finns det flera dataspel som är huvudsakligen gnustospel som jag älskar. Ace Attourney, Grim Fandango, Hunter in Darkness m. fl.
Och nitfol, att få skapa en story. Finns många såna bordsrollspel som jag gärna spelar. Ser dom som en annan grej än blorbspel.
Och då min precious darling, blorben, där det gäller att få... leva... fram en story.
Take Roy off the grid!
Med andra ord: Gnusto i RISS-modellen.2097;n335988 said:Ett spel som har en förutbestämd story och har en massa improvisation och "justerande" är motsatsen till blorben.
Men det finns sätt att kombinera alla hörn i RISS, det gäller bara att välja vad man kompromissar bort.
Jag vet inte i vilket hörn jag skulle placera en fisktank med höftskott. Det är ju ändå mer likt blorb än frotz och gnusto, men en kompromissad blorb gör ju ingen mänska glad. Alla nackdelar med blorb (behöver preppa), inga av fördelarna (påtagligheten, "verkligheten").
Det skulle kunna gå att använda till nitfol-spelande. Ett klockrent nitfolspel som Svart av kval, vit av lust har ju också ett fisktank-inslag och är inte speciellt sårbart för höftskott. Men det huvudsakliga som gör att nitfol är "värt det" är att det är något som deltagarna skapar tillsammans, vilket jag inte uppfattar som fallet i Cassius Maximus.
Hmm, intressant, jag har kanske aldrig riktigt formulerat/nedtecknat vad som gör dom olika hörnen "värt det" tidigare.
Frotz förstår jag inte riktigt... eller jo, det kan verkligen ge sina thrills att bygga en bra magic-lek till exempel eller få till en riktigt bra tesuji i baduk men jag, hmm... har inte sett några riktigt bra frotz-rollspel verkligen skina. Skilltestande ögonblick i blorbspel har jag däremot sett massor. Dom verkligen myser när dom lyckas överlista monstren. (C.f. Spelledarens roll i blorb.)
Gnusto, well, poängen är att få uppleva en wellcrafted och proffsig och genomtänkt story. Hur mycket jag än undviker gnustospel vid rollspelsbordet, så finns det flera dataspel som är huvudsakligen gnustospel som jag älskar. Ace Attourney, Grim Fandango, Hunter in Darkness m. fl.
Och nitfol, att få skapa en story. Finns många såna bordsrollspel som jag gärna spelar. Ser dom som en annan grej än blorbspel.
Och då min precious darling, blorben, där det gäller att få... leva... fram en story.
Take Roy off the grid!