Det kan vara så, men behöver inte. Jag skulle tex mycket väl kunna tänka mig The Martian som en fisktank, där det inte är personer utan snarare naturen (kallas det natur när det inte finns något liv) som är drivkraften.Max Raven;n336099 said:Jag har personligen tolkat fisktank som att dess fokus är på personer (fiskarna, s a s) i miljön. Även om relationerna i sig är viktiga, kan drivkrafter vara viktiga.
Igen en utsaga som också stämmer för blorb. Eller nästan mer, eftersom vi vill ha solida tåg ist för höftskjutna. Har också använt liknelserna flipperspel och petri dish.Troberg;n336154 said:Se det som en modelljärnväg. Du sätter fart på alla tågen på kollisionskurs, sedan lutar du dig tillbaka och beskådar förödelsen.
Fast det är just där skillnaden ligger. I blorben så har duplanerat mer i förväg. Du vet vad det är för tåg, du har en detaljkarta över bangården osv, och du har regler för tågkrockar.2097;n336157 said:Igen en utsaga som också stämmer för blorb. Eller nästan mer, eftersom vi vill ha solida tåg ist för höftskjutna. Har också använt liknelserna flipperspel och petri dish.
Höftskjutna tåg är från och med nu en metafor jag kommer använda mig av. <32097 said:vi vill ha solida tåg ist för höftskjutna
Inlämnad, så nu är det bara att köra =)2097;n336081 said:När är tentan klar så väntar jag till dess med mitt insixfulla svar
Nja, inte riktigt. Du kan ju planera mer i förväg i en fisktank med, om du vill. Precis som att du inte behöver göra det i en blorb heller.Troberg;n336167 said:Fast det är just där skillnaden ligger. I blorben så har duplanerat mer i förväg. Du vet vad det är för tåg, du har en detaljkarta över bangården osv, och du har regler för tågkrockar.
I fisktanken så vet du att de kommer att krocka, och detaljerna ger sig efter hand.
Men, självklart finns det överlappningar, definitioner är sällan kniskarpa indelningar av verkligheten.
Min inställning är att det mänskliga interfacet i rollspel är en feature och att vissa saker ska tolkas genom det. Baldurs Gate är tämligen blorbigt. Jag kan väl inte se något som inte är det, men jag har svårt att se en mänsklig SL göra allt det. Klart det går. Hade det funnits tid, pengar och vilja hade man kunnat skapa en digital AI-SL som löser allt. Det hade nog varit rätt fett dessutom. Och när man tänker sig det så kan man se idealbilden av blorben, som något fysiskt som man verkligen kan stångas mot, överlista och få stryk av.Magnus Seter;n336196 said:För att då kasta mig in i diskussionen och för att försöka förstå:
Om man söker ett rollspel som är "blorb" är då inte datorspelen Baldur's Gate och liknande perfekta "blorbar"? Väldigt lite i de spelen är slump och godtyckligt "riffande" från spelledaren. Allt i miljön är placerat och vad som händer är förberett och du som spelare utforskar miljön och berättelsen utvecklas enligt tempot i ditt utforskande?
Så för att försöka skapa mig en kontext för vad som anses "blorbigt" anför jag att utifrån det jag läst så är Baldur's Gate mer "blorbigt" än i stort sett samtliga rollspelskampanjer jag stött på. Vad är då "fel" med det resonemanget? Det faktum att vi har en levande SL?
/M
Hm. Kan man säga att SL är spelarnas interface mot spelet/blorben? Eftersom det ligger så mycket fokus på player skill känns det nästan som om kommunikationen SL <-> spelare är viktigare än den tradspeliga interfacen, rollformuläret.Måns;n336198 said:/.../ mänskliga interfacet /.../
Jag vet inte. Jag kommer ju från ett helt annat håll än 2097 Min väg har gått via hard core simulationism (Eon Style) via indieflum för att på senare år landat i gamla hederliga tradspel. Men mycket i blorben håller jag med om. Ja, jag håller väl i princip med om allt egentligen.Khan;n336200 said:Hm. Kan man säga att SL är spelarnas interface mot spelet/blorben? Eftersom det ligger så mycket fokus på player skill känns det nästan som om kommunikationen SL <-> spelare är viktigare än den tradspeliga interfacen, rollformuläret.
Som jag har tolkat det har player skill inget med blorb att göra? Snarare tvärtom, egentligen? Man bör väl minimera player skill så gott det går – precis som man gör med SLs godtycke – för att spelvärlden ska simuleras så äkta som möjligt? Alternativet är väl att spelarna spelar sig själva, transporterade till spelvärlden, samt att rollpersonernas värden motsvarar spelarnas kompetenser.Khan;n336200 said:Hm. Kan man säga att SL är spelarnas interface mot spelet/blorben? Eftersom det ligger så mycket fokus på player skill känns det nästan som om kommunikationen SL <-> spelare är viktigare än den tradspeliga interfacen, rollformuläret.
Visst kan man, men det är inte en del som konceptet kräver.Måns;n336189 said:Nja, inte riktigt. Du kan ju planera mer i förväg i en fisktank med, om du vill. Precis som att du inte behöver göra det i en blorb heller.
Fair enough. Min enda poäng är att blorben inte kräver det heller. Så vi inte skapar falska motsättningar helt i onödan.Troberg;n336232 said:Visst kan man, men det är inte en del som konceptet kräver.
Som jag skrev, definitioner är sällan "rena", det finns alltid gråzoner, glapp och överlapp.