Kommer du släppa spelet på engelska i båda fallen? Annars, om du ändå ska översätta så kommer layouten ändå att ändras, så då kan du lika gärna ha två olika format.Caligo;n130695 said:Vad skall man satsa på för en amerikansk marknad om man även gör grejer för svensk/europeisk marknad? Nån som har erfarenhet? Bör man göra två olika format: A4 i europa och letter i USA?
Kör nog letter som grund och A4 när det blir svensk version...Rymdhamster;n130719 said:Kommer du släppa spelet på engelska i båda fallen? Annars, om du ändå ska översätta så kommer layouten ändå att ändras, så då kan du lika gärna ha två olika format.
Jag har svårt att köpa det där, faktiskt. Det känns som en så'n där grej som typografer har intalat sig och som gör det lätt att hitta saker att klanka ned på. Lite som Arial vs. Helvetica-grejen, eller hela "gyllene snittet"-kulten. Vad är det som är så hemskt med A4? Det känns otroligt subjektivt, och gyllene snittet-studier har haft väldigt svårt att hitta reproducerbara resultat som visar att folk föredrar en sorts rektangel framför en annan.Arfert;n130778 said:Kör ALDRIG på A4, A-format har vidriga proportioner. Letter är OK, men kör smalare eller bredare än ett A-format annars... A4 är bara ok till kontorstrycksaker och annat utan något som helst känsla. Brrrrrr.....
Kör man pdfer till europa så är a4 väldigt praktiskt. Kan vara knepigt för kunden att skriva ut annars.Arfert;n130778 said:Kör ALDRIG på A4, A-format har vidriga proportioner. Letter är OK, men kör smalare eller bredare än ett A-format annars... A4 är bara ok till kontorstrycksaker och annat utan något som helst känsla. Brrrrrr.....
Fast Helvetica är på alla plan ett bättre ritat typsnitt än Microsofts kopia Arial, vilket kan backas upp av en hel yrkeskår av typografer och grafiska formgivare. Samma sak gällande "hela gyllene snittet-kulten". Länka gärna till en källa som visar att gyllene proportioner, som legat till grund för grafisk design, konst och arkitektur sedan urminnes tider, inte stämmer.Genesis;n130785 said:Lite som Arial vs. Helvetica-grejen, eller hela "gyllene snittet"-kulten.
Ni har bara inte kunnat hitta rätt sammanhang för göra det fantastiskt än. Om ni bara hade varit bättre på ert jobb/hobby hade vi inte behövt ha den här diskussionen.pappa;n130802 said:Fast Helvetica är på alla plan ett bättre ritat typsnitt än Microsofts kopia Arial, vilket kan backas upp av en hel yrkeskår av typografer och grafiska formgivare. Samma sak gällande "hela gyllene snittet-kulten".
Jo, men det betyder inte nödvändigtvis att det har något objektivt bakom sig. Vad innebär "bättre ritat"? Det är inte ovanligt att standardåsikter sprids genom en yrkeskår och alla får lära sig det av varandra, och folk som inte håller med blir utskrattade, utan att det nödvändigtvis finns någon substans bakom det. Massor av vanligt folk ser ingen skillnad mellan dem. Det finns guider för hur man lär sig att se skillnaden, liksom. Tills någon som visar mig en studie som visar på sämre läsbarhet eller liknande för Arial, så tänker jag anta att det handlar om den gamla vanliga åsikten att originalet alltid är bättre.pappa;n130802 said:Fast Helvetica är på alla plan ett bättre ritat typsnitt än Microsofts kopia Arial, vilket kan backas upp av en hel yrkeskår av typografer och grafiska formgivare.
Här är en bra genomgång av Professor Keith Devlin på Stanford: https://www.youtube.com/watch?v=4oyyXC5IzEESamma sak gällande "hela gyllene snittet-kulten". Länka gärna till en källa som visar att gyllene proportioner, som legat till grund för grafisk design, konst och arkitektur sedan urminnes tider, inte stämmer.
Problemet här är att A4 är längre än letter på längden men smalare på bredden, vilket gör att inget av de två formaten är mindre/större än det andra på både längden och bredden. Man får i så fall uppfinna ett nytt format (eller finns det redan?) som har samma bredd som A4 och samma längd som letter. Alternativt använda något annat färdigt format som är mindre än båda två format men tillräckligt nära för att kunna skriva ut med både A4 och letter.Tre solar;n130788 said:Om du ska köra pdf för utskrift: välj mindre hellre än större så kan alla skriva ut i 100% storlek.
Men inget av dina spel är väl tryckt i A4?Genesis;n130785 said:Jag har svårt att köpa det där, faktiskt. Det känns som en så'n där grej som typografer har intalat sig och som gör det lätt att hitta saker att klanka ned på. Lite som Arial vs. Helvetica-grejen, eller hela "gyllene snittet"-kulten. Vad är det som är så hemskt med A4? Det känns otroligt subjektivt, och gyllene snittet-studier har haft väldigt svårt att hitta reproducerbara resultat som visar att folk föredrar en sorts rektangel framför en annan.
A4 är ju skitstort. Mina spel skulle bli på typ tre sidor om jag gjorde dem i A4. Jag brukar plocka nå't billigt, och gärna litet.Björn den gode;n130844 said:Men inget av dina spel är väl tryckt i A4?
Med sådana bedrövliga powerpointpresentationer har man fel automatiskt.Genesis;n130836 said:Jo, men det betyder inte nödvändigtvis att det har något objektivt bakom sig. Vad innebär "bättre ritat"? Det är inte ovanligt att standardåsikter sprids genom en yrkeskår och alla får lära sig det av varandra, och folk som inte håller med blir utskrattade, utan att det nödvändigtvis finns någon substans bakom det. Massor av vanligt folk ser ingen skillnad mellan dem. Det finns guider för hur man lär sig att se skillnaden, liksom. Tills någon som visar mig en studie som visar på sämre läsbarhet eller liknande för Arial, så tänker jag anta att det handlar om den gamla vanliga åsikten att originalet alltid är bättre.
Här är en bra genomgång av Professor Keith Devlin på Stanford: https://www.youtube.com/watch?v=4oyyXC5IzEE
Här är en snabbare version av det, av samme man: https://vimeo.com/88132964
Inte om man är akademiker!Caligo;n130855 said:Med sådana bedrövliga powerpointpresentationer har man fel automatiskt.
Damn right. Gyllene snittet. Det handlar om mångtusenårig kunskap om form och proportioner. Men det kan man ju gärna tycka vara bortkastad tid, herregud, vem bryr sig om sånt nuförtiden.Länka gärna till en källa som visar att gyllene proportioner, som legat till grund för grafisk design, konst och arkitektur sedan urminnes tider, inte stämmer.
V.S.B.Genesis;n130857 said:Inte om man är akademiker!
Allt handlar om målgrupper. Är målgruppen folk som gillar comic sans så finns det inget bättre val än just det. Yrkesfolk är alldeles för snabba att applicera sin åsikt på resten av världsbefolkning, vad det än gäller.Arfert;n130859 said:om de inbillar sig att det blir snyggt.