Skillnaden är att människor har förmågan att tänka utanför boxen på ett sätt som datorer inte har. Det ger människor en förmåga att göra någoting radikalt annorlunda från vad vi redan känner till som jag misstänker att datorer saknar.Fast det gör den inte. "Omarbetning" är helt fel ord - den lär sig (rätt illa, hittills) hur konstverk generellt fungerar, och kan delvis (och fortfarande illa) plocka upp vissa delar i någons stil om man hänvisar till denne.
Inget här är i princip annorlunda än vad människor gör - lär sig från konsten som finns, och plockar upp från skolor och stilar.
Jag misstänker att AI-konstens stora svaghet kommer vara att den känns generisk och fantasilös. Vilket väldigt ofta inte kommer vara något större problem men ibland vill man uppleva någonting extra också.
Problemet är att det tar tid och energi att bli bra på något, och att det är svårt att bli riktigt bra om man inte jobbar med det professionellt (pg av att om man gör det vid sidan av sitt "riktiga" jobb så har man varken tiden eller energin att maximera sin potential). Så om bara en av hundra konstnärer har möjlighet att jobba med det professionellt, så kommer de flesta kostnärerna (inklusive den som faktiskt har potentialen att bli bra nog att kunna livnära sig på det) att satsa på någonting där det är betydligt säkrare att de faktiskt kan försörja sig.Det skulle jag inte förlita mig på. Visst kanske en av hundra konstnärer överlever. Men alla är inte en Picasso, eller Rutkowski, eller Frazetta...
Dvs om en av hundra konstnärer kan överleva så kommer kanske en av hundra av de konstnärer som hade kunnat överleva att faktiskt satsa.
Übereil