Är inte anklagelser om "moralpanik" i första hand ganska innehållslösa? De innehåller liksom inga argument. Det blir bara ad hominem — istället för att förklara på vilket sätt någons kritik mot något är ogiltig så fokuserar man på att få personen som framför kritiken att framstå som en irrationell dåre. Framför allt då när man släpar fram den trötta liknelsen med videovåldsdebatten.
Det är framför allt dålig debatteknik — man leter efter en ursäkt att avfärda kritiken istället förbatt faktiskt bemöta den.
Är kritiken mot rövhål som missbrukar AI-tekniken, och farhågorna vad gäller tekniken, "moralpanik"? Frågan är verkligen totalt irrelevant. Jag skiter i vilket. Jag har kallats "moralist" av många och i många sammanhang — när jag kritiserat fascister, sexister, transfober, när jag kritiserat giftig manlighet och när jag kritiserat sexualisering i kultur. Jag börjar vänja mig.
Jag har nog landat i att den typ av person som drar fram "moralism" och "moralpanik" som "argument" nog är en person jag är helt OK med att vara illa omtyckt av. Jag är väl moralist då, och jag har väl moralpanik då. Vad tänker du göra åt det, liksom? Skönt för dig om det låter dig slippa tänka på mina argument, men det betyder ju knappast att jag har fel.