RasmusL said:
Måns Bredelius said:
Rymdmonaut said:
Jag tänkte att vi kunde ta upp olika metoder som kan användas för att aktivera spelare, både av knep- och husregel/system-varianten.
Sluta var underhållare och få spelarna att inse att de måste underhålla sig själva! Låt dem lägga grunden och bygg sedan på den och låt dem på så sätt skriva sin egen saga istället för att försöka skriva den åt dem. Ställ frågor och låt svaren forma fiktionen, ge dem makt att påverka sin historia och var ett fan av den!
Väldigt bra sagt.
Jag kan ibland upptäcka att om jag kört lite äventyr som jag skapat så kan det uppstå tillfällen mellan äventyr då en del av spelarna står mer eller mindre handfallna utan att veta vad de vill göra, medan några andra spelare kommer på massor idéer för vad de vill göra. Men så när jag hittar på ett äventyr igen så är alla med på noterna igen.
Bra poäng här men det är en annan sak jag i grunden tänkte på. (Kan se att ni tolkar det så som ni skrev ut efter det jag skrev dock.)
Om jag vill göra något kul för dagen som jag tycker är kul, men vet ingen annan kommer tycka är kul kommer bara jag vara motiverad, typ cykla. Tema på rollspel är samma sak.
EX: Jag vet (med erfarenhet och god människokännande) att Gruppinitiativ och grupp mål har motiverat en hel del för majoriteten (få tal inte). Att spela Bi roller medan deras egna karaktär inte är närvarande funkar för många också (några ogillar grejen).
SEN: Vet jag något som dödar motivationen istället och blir lite problem (för vissa). Inget mål för karaktären, varför är jag här? Agera utan information. Inte kunna påverka. Ledarlöst vet jag inte funkar för vissa tro det eller ej, men de säger rakt av NEJ. Så varför försöka få dem att spela ledarlöst där varje spelare sätter scener om de inte blir motiverade samt inte tycker det funkar för just dem. Kan inte tvinga med mig folk ut för att cykla.
ÄVENTYR: Det var ett tillfälle jag presenterade ett TEMA för ett äventyr och alla ville då genast spela ett annat äventyr (back in the days). De sa att just den typen av äventyr var tråkiga och gav inget.
MIG: Jag blir motiverad av saker som är nytt och saker som jag inte kan något om. Därför är ledarlöst spel för mig just nu extremt motiverande för jag kan inte vänta på att få lära mig det. Medan Gruppinitiativ kommer inte motivera mig alls, för det gör det inte längre. (Det är så här jag (och vissa andra) funkar).