Sven-Göran said:
Ah, okej lyssnade en bit in ska lyssna färdigt snart. Det var intressant måste jag medge men jag förstår inte riktigt hur det vänder sig emot ond bråd döds antagande om att kunna föreställa sig Gud. Det som Sam Harris vänder sig emot är de religiösa urkundernas tolkning av moral, vilket är helt korrekt att göra men detta medför inte på automatik en kritik mot föreställningen om Gud. Föreställningen om Gud handlar istället ...
Men men... Vem har kritiserat tron på gud?
Det är flera personer som i den här tråden har påstått, som jag förstått det, att vad som är rätt för en kultur inte behöver vara det för en annan, att det vi tycker att andra kulturer än vår egen gör fel, endast är en subjektiv sanning.
När jag hänvisade till Sam Harris föreläsning så var det inte för att jag ville kritisera kristendomen eller Islam eller någon annan religion över huvud taget. Jag ville hitta den där minsta gemensamma nämnaren som alla kan hålla med om, den som Sam Harris lyfter så himla bra i sin föreläsning. Den som jag formulerade så här :
Vi kan föreställa oss att minsta möjliga olycka för så många som möjligt är objektivt rätt i både en social och en biologisk bemärkelse. Vi kan bygga vår tes kring detta och vi kan basera den på både sociologi och biologi.
Men som han formulerar tio gånger bättre.
Det jag tror att du har missförstått var när jag kritiserade OBD's användning av "föreställningen om gud" som liknelse för att han antagligen inte förstod vad jag menade eftersom jag inte är lika bra på att uttrycka mig som Sam Harris. Du trodde nog att jag var lite allmänt religionskritisk men se där hade du fel. Jag var endast kritisk mot liknelsen som jag ansåg var felaktig, men eftersom jag inte orkade förklara resonemanget när det ändå finns jättebra information att tillgå av en föreläsare som skrivit böcker på området, så blev det lite hafsigt.
Jag kan förstå att du förleddes ännu mer när du lyssnade på Harris, han är en känd religionskritiker nämligen.
Men jag vill inte börja prata teologi i den här tråden, det blir bara dumt...