Nekromanti Ambulerande tält - Roligt eller stötande?

Recca

Femme Fatale
God45 said:
Recca said:
Jag läser slöja. Ej burka.
Oh, nu gör du ett misstag som är väldigt lätt och väldigt farligt att göra. Du kan inte tolka orden i den svenska översättningen eftersom det inte finns någon svensk översättning. Man kan inte översätta Koranen, då slutar den vara Koranen. Koranen är skriven på Arabiska som är ett perfekt språk från himmelen. Alltså måste man kunna tala klassisk arabiska för att ens kunna börja tolka innebörden i orden.

Det är enligt vissa faktiskt inte ens helt ok att ens skriva översättningar eftersom de är att behandla Koranen respektlöst. Men det struntar jag personligen i, att lära sig arabiska verkar vara jobbigt...
Jaha. Ett guds vägar äro outgrundliga-argument nu också. Först var det tyrannens verktyg och nu är det helt enkelt ofattbara grejer som jag har att göra med.

Det blir lite svårt att diskutera då. Men skitsamma. Det står inskrivet i Islam att någon typ av tyg ska omsvepa kvinnan för att gömma henne (eller varför nöja oss med tyg, vi säger någon typ av döljande stycke av valfritt material) så att hon inte får män att lusta efter hennes kött. Fine. Det var ändå ett sidospår vi diskuterade.

Islam tog sig bara upp ett par pinnar på min KOS-lista så att den nästan passerade kristendomen som ett resultat av det här avslöjandet om att slöja kan läsas som precis vad som helst (vilket gör förtrycket lättare att applicera förstås).

God45

#PrayersForBahakan
Jaha. Ett guds vägar äro outgrundliga-argument nu också.
Inte alls, det är inte outgrundligt. Man måste bara kunna tala klassisk arabiska för att kunna tolka vad specifika ord betyder.

Det blir lite svårt att diskutera då. Men skitsamma. Det står inskrivet i Islam att någon typ av tyg ska omsvepa kvinnan för att gömma henne (eller varför nöja oss med tyg, vi säger någon typ av döljande stycke av valfritt material) så att hon inte får män att lusta efter hennes kött. Fine.
Det här är inte säkert, kanske.

Btw, vad är en KOS-lista?

Recca

Femme Fatale
Anarchclown said:
Recca said:
Nu uttryckte jag mig jättehårt precis här. Och det låter helt ondskefullt och elakt. Men jag begriper inte vad de här hypotetiska och typ profetiska utspelen om vad som komma skall härnäst syftar till...
Ska börja med att säga att jag inte argumenterar emot dig utan med dig i detta fall. Med det sagt.

Det är klart att man kan dra saker till sin spets utan att tänka på proportioner överhuvudtaget. Det är väl samma sorts tänkande som får fram sådana "logiska" slutssater som "Om vi tillåter homoäktenskap så kan man snart gifta sig med stolar också". Som svar på det kan jag nämna.

1. Nej, det är inte samma sak.
2. Ja, varför inte, om man kommer fram till att det är vettigt vid ett senare tillfälle.

Ungefär samma svar gäller i frågan om burka och religionsfrihet. Det är inte automatiskt så att man är på väg att inskränka alla religiösa friheter när man gör och att man på lång sikt går mot fascism, det är inte omöjligt att det gör det heller. Med detta sagt är jag som sagt fortfarande mot förbud, jag har bara en aversion mot argument som jag upplever som utan enorma belägg.
Tack. Det var väldigt välformulerat och jag hade nog snott in mig i sarkasm istället för att behålla lugnet om jag hade gjort ett försök. :gremsmile:

Arfert

Facit
Anarchclown said:
Alltså. Jag har inget emot att kultur och religion existerar sida vid sida och att man får ha burka. Jag har heller inte en vansinnigt stor kärlek till folks rättighet att ha burka. Det enda jag hävdar är att följande resonemang är förkastligt.

1. Gardell får inte förolämpa islam genom att tala om burkas. Vad vet han om islam. Förresten har burkas inte ens med islam att göra!

2. Man får inte förbjuda burkas. Det är att inskränka på muslimers religiösa frihet.

Ööööh va?

Som sagt har jag inga som helst problem med argument av typen.

*Burka är ett plagg som ingår i Islam, att förbjuda det vore att förbjuda delar av vår religion.

*Burka är ett kulturellt uttryck som finns i min del av världen. Att förbjuda det är att förbjuda en del av min kultur.

*Jag får väl för fan ha på mig ett ambulerande tält om jag vill. Ska väl du skita i äckliga politikersvin!

Alla dessa argument är för mig fullständigt godtagbara och gångbara.

Vänta nu? Burkas hade ju inte med islam att göra?
Det var det finaste jag hört sen jag konfimerades.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
En observation: Det verkar överhuvudtaget som offentliga skämt om minoritetsföreteelser är sparsamt förekommande i Sverige. Det gäller mer än islam; när såg man senast en svensk komiker driva med t.ex. samers och romers seder och bruk?

Recca

Femme Fatale
Mekanurg said:
En observation: Det verkar överhuvudtaget som offentliga skämt om minoritetsföreteelser är sparsamt förekommande i Sverige. Det gäller mer än islam; när såg man senast en svensk komiker driva med t.ex. samers och romers seder och bruk?
Det är ju inte okay.

Det är ju inte okay att driva med araber. Alls. Men muslimer tycker jag att man ska få driva med EGENTLIGEN, iom att det är en religion. Men det kanske inte är lämpligt att driva med Islam för att världen ser ut som den gör idag och det därför blir mer komplicerat än vad det borde vara. Det är inte en lätt fråga.

Men i det här fallet (med Gardell då) så driver han med islam å en kritisk hållning gentemot kvinnoförtrycks räkning. Alltså, jag kommer nog aldrig kunna övertygas om att det var ett osmakligt skämt. Däremot har den här tråden gjort att jag fått upp ögonen för att humor kan vara mer komplicerat, typ.

Ond bråd död

Swashbuckler
Det är möjligen ok i samhället att driva med sin egen etnicitet. Typ kurder som skämtar om hur kurder är.

Islam ska man nog inte skämta om eftersom vissa tenderar bli rasande och dödshota och ha sig. T ex South Parks grej om profeten var tydligen extremt provocerande.

!Paxen

Swashbuckler
Ond bråd död said:
Det är möjligen ok i samhället att driva med sin egen etnicitet. Typ kurder som skämtar om hur kurder är.

Islam ska man nog inte skämta om eftersom vissa tenderar bli rasande och dödshota och ha sig. T ex South Parks grej om profeten var tydligen extremt provocerande.
Min personliga åsikt är:

Man får skämta om allt. Bokstavligen allt. Men som komiker så måste du vara redo för att alla inte kommer gilla det du skämtar om. Det gör ingen skillnad om du är en kurd som skämtar om kurder i det fallet, det finns alltid någon som tycker att du gör fel.

Det är problemet med livet. Alla gillar inte samma saker som du. För en person så kan gränsen vara nådd innan du ens har kommit till punch-linen. Vissa föredrar knack, knack-skämt framför svart humor. Vissa tycker att Hey Baberiba och The Big Bang Theory är roligt...

En komiker ska våga enligt mig. Jag köper att vissa komiker inte vågar gå längre än vad näsan räcker (BBT men mera fungerar ju för sin publik) men det betyder inte att humor måste vara begränsat. För komik är en konst som enbart ett fåtal bland 7 miljarder är mästare på, och likt all annan konst så ska det sticka ut, det ska vara provocerande, folk ska tala om det, folk ska vilja uppleva det!

Det ska, kort sagt, underhålla.

Leon

Leo carcion
Mekanurg said:
Jamfort med vad, ar fragan? Jag kanner inte till nagot vasteuropeiskt land dar det ar sarskilt ok att driva med minoriteter. Har i Skottland kan man garna driva med irlandare och engelsman, men inte med Travellers t.e.x. Pa samma satt ar det ju helt ok att driva med danskar med kanske mindre ok att driva med romer eller resande. Det handlar alltsa inte om minoriteter/nationaliteter i sig, utan om huruvida det ar ok att forstarka negativa stereotyper eller inte.

Recca

Femme Fatale
Etepete said:
Mekanurg said:
Jamfort med vad? Jag kanner inte till nagot vasteuropeiskt land dar det ar sarskilt ok att driva med minoriteter. Har i Skottland kan man garna driva med irlandare och engelsman, men inte med Travellers t.e.x. Pa samma satt ar det ju helt ok att driva med danskar med kanske mindre ok att driva med romer eller resande. Det handlar alltsa inte om minoriteter/nationaliteter i sig, utan om huruvida det ar ok att forstarka negativa stereotyper eller inte.
Jomen det handlar också om minoriteter naturligtvis.

Det är ju lätt okay driva med alla stereotyper som inte också är att sparka nedåt.

Ond bråd död

Swashbuckler
Jag tror gränsen går vid vita. Det är (mer) ok att driva med säg amerikaner (eftersom vi då automatiskt tänker på de vita amerikanerna, även om de kanske inte ens är majoritet längre(?)) eller fransmän, annars riskerar det övergå i rasism eller i ett språk som accepterar en rasistisk jargong.

Sen så är det förstås extra fel att angripa utsatta grupper så som romer eller judar.

Leon

Leo carcion
Ond bråd död said:
Jag tror gränsen går vid vita. Det är (mer) ok att driva med säg amerikaner (eftersom vi då automatiskt tänker på de vita amerikanerna, även om de kanske inte ens är majoritet längre(?)) eller fransmän, annars riskerar det övergå i rasism eller i ett språk som accepterar en rasistisk jargong.

Sen så är det förstås extra fel att angripa utsatta grupper så som romer eller judar.
Aven om jag satter ett litet caveat vid fransman. De har blivit sa automatiska slagpasar. Titta bara pa senaste Robin Hood filmen, Master and Commander eller egentligen vilken historisk hollywoodrulle som helst.

Fast det ar ju egentligen inte ett problem som handlar om forfoljelse, utan en stereotyp som har blivit overanvand. Vad ar fel pa cheese-eating surrender-monkeys? Jag gillar St Nectaire och Comte de Jura, foredrar fred fore krig och har inte Darwin bevisat att vi alla ar lite apa?

Leon

Leo carcion
Ond bråd död said:
Men det stämmer ju med mitt påstående att man får driva med fransmän.
Man far, men det ar redan gjort...