Nekromanti Andevärldar

BraidsMamma

Veteran
Re: Alltings ursprung

Ofta funderar jag över om man måste ha ett svar på hur allting började (och om vi är kapabla att nå dit eller om vi bara kan jobba oss bakåt med myrsteg hela tiden). Det kan givetvis vara intressant att söka alltings ursprung och det är för all del en anledning. Jag kan dock känna lite grand; hur-relevant-är-det-egentligen-?
Måste man nånting? Vad är egentligen relevant?
Poängen med hela den här diskussionen är väl att vi tycker att det är en intressant sak att söka sanningen.

BraidsMamma

Veteran
Re: From Russia with Love

Hur förklarar du då de uppenbara förändringarna i attityd hos gud om man ser till judarnas bibel (mera känt som gamla testamentet för oss) och vår bibel (nya testamentet)? Menar i gamla testamentet är det folkmord och sju års plågor som gäller för de som inte gör som gud säger. I nya testamentet är det snarare plyshig skäggig mysfarbror som gäller.

Skulle man sedan blanda in islam som även den påstår sig ha samma gud fast med ytterligare en annan attityd så blir det hela ännu rörigare.
När det gäller Islam kan jag bara svara att jag inte tror att Koranen är en del av gudsuppenbarelsen...
För mig står problemet endast mellan GT och NT.
Och visst.. det finns förklaringar till Guds "ondska" i GT... många vilka är väldigt bra... och läser man NT så ser man hur författarna verkligen kopplar Jesus till GT:s profetior..
Men fortfarande.... det är en svår fråga... och jag har inget bra svar som löser den helt...

Arfert

Facit

Religionshistoriker brukar ibland peka på att judarnas gud antingen är en sammanslagning av olika gudar eller att han utvecklades med tiden, när judarna och tidsandan förändrades.. och de fick nya intryck utifrån, främst då från egypten (Aton - idén om EN gud) och mesopotamien/babylonien (där många bibliska historier florerade i äldre versioner, både eden, adam och eva och noak/syndafloden finns ju till exempel i anna version i Gilgamesh-eposet som är betydligt äldre än GT)... Javhe förvandlas ju genom GT från en stamgud (bland andra stamgudar vars existens i början inte ifrågasätts, Javhe är bara starkare och bättre) som man till och med kan brottas med, till den enda, skapande superguden.

BraidsMamma

Veteran
Re: för en enda människas synd är jorden dömd

Naturkatastrofer som en konsekvens av våra synder? Om detta innebär att folk som utsätts för jordbävningar, vulkanutbrott, flodvågor och liknande på något plan förtjänade det så är det en ytterligt föraktansvärd position. Det låter som samma tankebanor som Fred Phelps använde då han förklarade att anledningen till att så många svenskar dog i flodvågen i Thailand var att vi varit elaka mot Åke Green. Börjar man resonera så har man i mitt tycke gjort sig förtjänt av både det ena och det andra... för att inte tala om vad man har gjort sig förtjänt av ifall man är en gud som har hittat på något sådant.
Jag hoppas jag har fel, men... menar du att det är vi som skapar cancer och jordbävningar? Eller att de dyker upp som en konsekvens av våra synder?
Faktiskt enligt bibeln jo. Eller vi skapar inte katastrofer eller framkallar dem med synd men de är framkallade av synd. Jag låter bibeln.se visa oss en del av syndafallsberättelsen.
jag kände till det där sen tidigare, och det är en av huvudanledningarna att jag har svårt för folk som tror bokstavligt på bibeln... sorry om jag sårar någon... men om bibeln vore bokstavligen sann så blir ju grundfrågan: "Den där Gud är ju en livsfarlig tyrann: hur befriar vi oss från honom?". Mycket i Bibeln är ju rent motbjudande för de flesta moderna läsare om man skule tro på det rakt av.

Lyckligtvis så bör ju inte bibeln läsas bokstavligen (jag har för mig att fenomenet "bokstavstrogna kristna" är en rätt modern grej) utan som allegorier... vilket man gjorde tidigare och flertalet kristna fortfarande gör om jag förstår rätt.
Okej.... många citat att hålla reda på.... frågan är om nån borde uppdatera citatmekaniken på forumet lite?

I alla fall... Ceram har en poäng med texten har citerar.
På något sätt har mänsklighetens synd skapat en frackat dålig värld...
Och visst är det orättvist att detta drabbar spädbarn som föds med HIV och oskyldiga fiskare i Thailand.

men....

1) Jag kan bara tala för mig själv men skulle jag (som ändå får väldigt låga poäng på "how evil are you"-testet) få allt jag förtjänade för min dagliga egosim, alla fel jag hela tiden gör, alla gånger jag är elak, otrevlig och sårar folk.... då skulle jag inte tycka det var helt orättvist att få en tsunamivåg i huvudet...

2) Gud har inte skapat synden... han ville skapa en god värld.
Men jag tror att han till och med blev människa och dog för att göra sig av med den synden.... (teologerna tvistar om exakt hur det gick till) men jag tror att det är så mycket större att ta alla smärta å lidande på dig själv för att vi små stackare ska bli "rena" än att bara knäppa med fingret och göra allting bra (och på så sätt ta bort vår fria vilja och inte låta våra handligar få konsekvenser).

Ursäkta om jag börjar predika :p

3) Jag hoppas på en framtid... en evighet i total lycka med Gud... där allt lidande här på jorden bara skrumpnar ihop.
Jag kan inte säga att jag säkert vet att det kommer å bli så... just nu är jag på ett sjukt deppat humör ("the agony of love") och inte hjälper det mig att mina kristna kompisar läser uppenbarelseboken för mig...
Men jag har ändå ett hopp om att det kommer att bli bra.. ett hopp om att det finns en mening... och att Gud erbjuder oss himlan är så stort att jag kan förlåta honom för den något krokiga vägen dit...

3) Om det tomasarfert skrev...
Jag är absolut inte bokstavstroende.. jag tror inte att det ser ut som det gör för att en kvinna bet i ett heligt äpple för 6000 år sedan.... men jag tror att poängen är sann... att vi människor har valt bort Gud.
Tror att allegoritanken (framför allt om GT) blev populär genom Augustinus på 300-talet...

BraidsMamma

Veteran

Religionshistoriker brukar ibland peka på att judarnas gud antingen är en sammanslagning av olika gudar eller att han utvecklades med tiden, när judarna och tidsandan förändrades.. och de fick nya intryck utifrån, främst då från egypten (Aton - idén om EN gud) och mesopotamien/babylonien (där många bibliska historier florerade i äldre versioner, både eden, adam och eva och noak/syndafloden finns ju till exempel i anna version i Gilgamesh-eposet som är betydligt äldre än GT)... Javhe förvandlas ju genom GT från en stamgud (bland andra stamgudar vars existens i början inte ifrågasätts, Javhe är bara starkare och bättre) som man till och med kan brottas med, till den enda, skapande superguden.
Om jag minns rätt så ser olika källor till Moseböckerna olika på det här.... jag är inte 100...
Jag tror och hoppas att det helt enkat handlar om att det tog ett tag för människorna att fatta hur det låg till.
Ska man läsa bibeln i ordning så börjar det ju ändå med en skapelse (även om nedtecknandet av den berättelsen förmodligen härstammar från exilen i Babylon)

BraidsMamma

Veteran
Re: Darwin och respekt

Tja, poängen är att den döda processen inte är en moral i sig. Det är en instinkt inbyggd i din kropp och där är den inbyggd för att den har sett till att din art har överlevt sedan tidernas begynnelse och utvecklats hela vägen från amöba. Kort sagt, den funkar.

Och det är liksom det som är poängen med evolutionsläran. Det har inte alltid varit så, men de sätt som funkar överlever. De sätt som inte funkar plockas bort.

Huruvida det är dummare att låta det altruistiska resultatet av en naturlags härjande under fyra miljarder år, än att låta en enskild individ få en uppenbarelse och nedteckna den i en helig bok, det låter jag vara osagt.

Återigen under förutsättning att Darwin hade rätt, förstås.
Jättebra svar! Tack!
Jag har lite bråttom så mitt svar blir kort...

Min poäng är att på något sätt så är ändå poängen med den moralen att man själv (eller ens gener*) ska tjäna på det...

Skillnaden jag ser i en "Gudagiven" moral är att jag tror att det är bra att "vara snäll" just eftersom det är objektivt Gott och Rätt att vara det (utan vinstsyfte).

Men än en gång.. jag kan ha missförstått dig och då får du gärna förklara tydligare... :gremsmile:

*familj å sånt också asså

Krille

Super Moderator
Biblisk antidepressiv medicin

Jag kan inte säga att jag säkert vet att det kommer å bli så... just nu är jag på ett sjukt deppat humör ("the agony of love") och inte hjälper det mig att mina kristna kompisar läser uppenbarelseboken för mig...
Tja, Uppenbarelseboken med all dess pest och undergång och gift och död är ju inte direkt världens mest upplyftande text. Tvärtom brukar den göra mig rätt deprimerad.

Egentligen är det mest evangelierna som jag gillar i anti-depressionssynvinkel. Speciellt den där lilla biten med "allt du vill att andra ska göra mot dig ska du också göra mot dem". Det är enligt mitt tycke den enskilt bästa biten med hela kristendomen, om jag nu i egenskap av agnostiker får uttala mig.

Arfert

Facit
Re: Biblisk antidepressiv medicin

jup håller med... den där "förlåt dina fiender grejen" och vänd andra kinden till som Jesus körde med måste vart VÄLDIGT radikal på sin tid... till skillnad mot GT-guds "nuke your enemies".

BraidsMamma

Veteran
Re: Biblisk antidepressiv medicin

Jag tänker väl mer på nedanstående text...

Upp 21:1-8

"Och jag såg en ny himmel och en ny jord. Ty den första himlen och den första jorden var borta, och havet fanns inte mer.
Och jag såg den heliga staden, det nya Jerusalem, komma ner ur himlen, från Gud, redo som en brud som är smyckad för sin man.
Och från tronen hörde jag en stark röst som sade: ”Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem,
och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.”
Och han som satt på tronen sade: ”Se, jag gör allting nytt.” Och han sade: ”Skriv, ty dessa ord är trovärdiga och sanna.”
Och han sade till mig: ”Det har skett. Jag är A och O, början och slutet. Jag skall låta den som törstar dricka fritt ur källan med livets vatten.
Den som segrar skall vinna allt detta, och jag skall vara hans Gud och han skall vara min son.
Men de fega och otrogna och skändliga, mördare, horkarlar, trollkarlar, avgudadyrkare och alla lögnare, deras plats är i sjön som brinner av eld och svavel, och det är den andra döden.”
________

Vers 8 kanske inte är jätterolig men jag hoppas på nåden (skulle kännts hycklande att klippa vid vers 7).

Visst är mycket av Jesu etiska undervisning guldkantad men det är ändå inget mer än etisk undervisning... och det kan jag hitta på såå många andra platser... jag hoppas på något större...
Dessutom pratar evangelierna klart mer om domen och krav på goda handlingar än breven som är fyllda med ett budskap om hopp och nåd.... (inser att jag just nu inte gör jättebra reklam för min religion.. men måste änåd visa vad som är mest relevant i den!)

Troberg

Sinister eater

1) Jag kan bara tala för mig själv men skulle jag (som ändå får väldigt låga poäng på "how evil are you"-testet) få allt jag förtjänade för min dagliga egosim, alla fel jag hela tiden gör, alla gånger jag är elak, otrevlig och sårar folk.... då skulle jag inte tycka det var helt orättvist att få en tsunamivåg i huvudet...
Jag tycker nog att du är lite orättvis mot dig själv där. Så länge som du inte äter små barn eller något sådant så är inte en tsunami rättvis.

Dessutom så är ju inte direkt en tsunami en "surgical precision strike". Jag har väldigt svårt att köpa en världsbild där alla de som kom i vägen för den var syndare och förtjänade det. Fast det kanske bara är för att jag är syndigare än genomsnittet och inte tycker att deras brott var så allvarligt.

2) Gud har inte skapat synden... han ville skapa en god värld.
Och gud är allsmäktig, lik förbenat så misslyckades han. På något sätt får jag inte ihop det, det känns mer som någon som står och släpper ner pirayor i akvariet bara för att se vad som kommer att hända.

Men jag tror att han till och med blev människa och dog för att göra sig av med den synden....
Syftar du på Jesus-grejen där?

3) Jag hoppas på en framtid... en evighet i total lycka med Gud... där allt lidande här på jorden bara skrumpnar ihop.
Jag kan inte säga att jag säkert vet att det kommer å bli så... just nu är jag på ett sjukt deppat humör
Se upp med att sätta det omedelbara målet för högt. Det är inget fel att sikta på en perfekt värld på horisonten, men glöm inte att det är många steg dit, och varje steg kräver sin omsorg. Att investera alltför mycket tillit i den perfekta lösningen kan lätt göra att man missar de små halvdana lösningarna som leder till den och därmed missar målet helt.

Missförstå mig inte, jag kritiserar inte din vision, jag vill bara ge lite tips om faran med att glömma helhetsbilden. Det är lätt att bli deppad om man hela tiden jobbar efter den stora visionen, eftersom man på sin höjd uppnår den en gång långt fram i tiden, men om man istället tittar ner på vad man åstadkommer på vägen så har man många småsegrar att glädjas åt.

ett hopp om att det finns en mening...
Egentligen tror jag att det är här den stora skillnaden i världsåskådning ligger. Jag tror inte att det finns en mening, bara orsaker. Det finns ingen mening med att massor dog i tsunamin, men det fanns geologiska orsaker till att den hände. Vill man ha en mening får man skapa den själv.

BraidsMamma

Veteran

Jag tycker nog att du är lite orättvis mot dig själv där. Så länge som du inte äter små barn eller något sådant så är inte en tsunami rättvis.

Dessutom så är ju inte direkt en tsunami en "surgical precision strike". Jag har väldigt svårt att köpa en världsbild där alla de som kom i vägen för den var syndare och förtjänade det. Fast det kanske bara är för att jag är syndigare än genomsnittet och inte tycker att deras brott var så allvarligt.
Jag säger inte att tsunamin träffade folk för att de förtjänade det.... det är självklart jätteorättvist att just personerna X träffades av tsunamin.. min poäng är mer att vi människor (som kollektiv grupp) inte på något sätt är förtjänta av att leva i den bästa av världar.

Och gud är allsmäktig, lik förbenat så misslyckades han. På något sätt får jag inte ihop det, det känns mer som någon som står och släpper ner pirayor i akvariet bara för att se vad som kommer att hända.
Mer som någon som tycker synn om akvariefiskarna och släpper ut dem i havet där de riskerar att möta pirajor.
(Med den skillnaden att Gud inte har övergett oss bara för att han har gett oss friheten.... ganska dålig liknelse att dra rakt av men jag tror att jag har en poäng)..

Syftar du på Jesus-grejen där?
Ja! Och då vill jag poängtera att det är det som är den absoluta grunden i kristen tro.
Folk kan stirra sig blinda på lagar, regler och moralkakor men hela grunden i kristen tro är just att Gud som är perfekt gör det ultimata offret för vår skull... endast för att han älskar oss.. inte för att vi förtjänar det

Se upp med att sätta det omedelbara målet för högt. Det är inget fel att sikta på en perfekt värld på horisonten, men glöm inte att det är många steg dit, och varje steg kräver sin omsorg. Att investera alltför mycket tillit i den perfekta lösningen kan lätt göra att man missar de små halvdana lösningarna som leder till den och därmed missar målet helt.

Missförstå mig inte, jag kritiserar inte din vision, jag vill bara ge lite tips om faran med att glömma helhetsbilden. Det är lätt att bli deppad om man hela tiden jobbar efter den stora visionen, eftersom man på sin höjd uppnår den en gång långt fram i tiden, men om man istället tittar ner på vad man åstadkommer på vägen så har man många småsegrar att glädjas åt.
Det är inte min vision... det är Guds.
Jag själv kan inte rädda den här världen... men jag sätter mitt hopp till att Gud kan (och kommer att göra) det.
Under tiden gör jag mitt bästa för att vinna små segrar.. :gremsmile:

Egentligen tror jag att det är här den stora skillnaden i världsåskådning ligger. Jag tror inte att det finns en mening, bara orsaker. Det finns ingen mening med att massor dog i tsunamin, men det fanns geologiska orsaker till att den hände. Vill man ha en mening får man skapa den själv.
Exakt... skillnaden ligger i att jag tror att "min mening" inte är något jag skapat själv. :gremcool:

Troberg

Sinister eater

Från början var gudarna människor, oftast kungar, som behövde stärka sin makt. Efter hand så genomskådades detta, och man hamnade i de människoliknande gudar man ser i tex grekiska mytologin, dvs gudar som har fel och brister. Naturligtvis uppstår snart frågan om hur man kan vara säker på att någon är mäktigast, och naturligtvis blir svaret att det kan bara finnas en allsmäktig gud. Denna gud fastnar judarna för, sedan kommer de kristna och justerar den lite till version 2.0, sedan kommer muslimerna och justerar lite till och får 3.0. Så småningom genomskådas också "skäggig gubbe på ett moln"-guden, och dagens mer "gudomlig princip"-gud skapas. Den får i sin tur ge plats åt vetenskapen, som tar principen ett steg till och formaliserar den. Nästa steg blir antagligen dokusåpor.

Egenligen är judar, kristna och muslimers tro väldigt lika. I princip är det Jesus-incidenten som separerar dem. Muslimer säger att Jesus var en profet, kristna säger att han var guds son (även om vissa äldre skrifter (döda havs-rullarna) säger att guds ande inte tog hemvist i honom förrän i vuxen ålder), judarna spikade upp honom på ett kors. Det finns också vissa skillnader hur de anser att en snorre bör se ut. I övrigt är deras läror i allt väsentligt rätt lika.

Arfert

Facit

tack för historielektionen... *ler*

Fast det finns säkert folk här som inte visste det där och behövde få höra det.

det där med snorren var kul... det var ju smartaste draget av Paulus, att skippa omskärningen. Blev nog oerhörd enklare att få vuxna män att konvertera.

Att Muslimerna omskär gissar jag beror på att Muhammed levde mycket tajtare med judiska stammar, medan de kristna var "det där stora imperiet i norr" (bysans)..

Troberg

Sinister eater

Att Muslimerna omskär gissar jag beror på att Muhammed levde mycket tajtare med judiska stammar, medan de kristna var "det där stora imperiet i norr" (bysans)..
Fast det är på väg ut och förekommer bara på vissa ställen (geografiskt alltså, anatomiskt förekommer det på ett ställe) idag. Islam har, till skilnad från judendomen, aldrig haft det som påbud, och vissa inriktningar av islam direkt ogillar det, att göra våld på guds avbild och skapelse och dong är fi dong enligt dom. I den mån det förekommer inom islam så är det för-islamska traditioner som för-ordar av-för-hudande, inte religionen. Detsamma gäller inom de delar av kristendomen som praktiserar omskärelse, det är tradition, inte religion, även om man kamouflerar det i pseudomedicinska skäl.

Jag hade tänkt skriva det där seriöst, men det var bara för mycket dåliga ordvitsar för att inte utnyttja dem. Det var seriöst menat, även om det inte verkar så.

Fast det finns säkert folk här som inte visste det där och behövde få höra det.
Jag tror att de flesta nog vet det, i meningen att de har all info, men att de kanske inte tänkt på det på det sättet förr och kanske behöver lite hjälp för att dra strecken mellan punkterna.

Arfert

Facit

om det handlade om att förtjäna en bättre värld.. dom flesta människor jag träffat, från massor av olika länder... har vart schyssta personer... så sannolikt är majoriteten av alla människor rätt OK. Och ändå sitter vi i skiten. Sen är ju Gud allt annat en exakt i sin bestraffning. Vad har han emot sudanseser jämfört med svenskar till exempel.

Nej, håller med Troberg här... om Gud finns leker han "fisktank" ..med pirayor

Troberg

Sinister eater

om det handlade om att förtjäna en bättre värld.. dom flesta människor jag träffat, från massor av olika länder... har vart schyssta personer... så sannolikt är majoriteten av alla människor rätt OK. Och ändå sitter vi i skiten. Sen är ju Gud allt annat en exakt i sin bestraffning. Vad har han emot sudanseser jämfört med svenskar till exempel.

Inte bara det, det verkar som om det nästan alltid är de värsta rövhålen som har det bäst på de schyssta människornas bekostnad. Snacka om positiv feedback...

BraidsMamma

Veteran

kristna säger att han var guds son (även om vissa äldre skrifter (döda havs-rullarna) säger att guds ande inte tog hemvist i honom förrän i vuxen ålder),
hmm... har för mig att dödahavsrullarna inte säger nåt om Jesus.. alternativt att riktigt gamla versioner av Markus kanske har hittats där (men det är osäkert om det är Markus eller bara smuts som har hamnat så att det ser ut som text som är väldigt lik markustexten).
Ska man bli teologisk finns det massa skillnader på religionerna (omskärelsen är en liten detalj bara..) men jag antar att det inte är det relevanta på ett skulärt forum som detta..

Fast du har ju onekligen anammat den.
Ja... men jag tror mig inte själv kunna uppfylla den... jag tror att jag endast kan vinna just de små segrarna som du tidigare sa att jag riskerade att blunda för...

Så småningom genomskådas också "skäggig gubbe på ett moln"-guden, och dagens mer "gudomlig princip"-gud skapas. Den får i sin tur ge plats åt vetenskapen, som tar principen ett steg till och formaliserar den. Nästa steg blir antagligen dokusåpor.
Är ganska säker på att kristna och judan hade en mer "modern" bild av Gud än "skäggig gubbe på moln" redan på evangeliernas tid....

Inte bara det, det verkar som om det nästan alltid är de värsta rövhålen som har det bäst på de schyssta människornas bekostnad. Snacka om positiv feedback...
Det är som sagt därför jag inte hävdar att Gud belönar/straffar allt i detta liv... att det förekommer orättvisor..
Jag tror på en bättre framtid där rättvisa kommer att skipas (som tur är för oss onda ska Gud vissa vara expert på det där med nåd...)

Är ni intresserade av frågan om de goda människornas orättvisa lidaden och varför de onda människorna går ostraffade rekommenderas Jobs bok varmt... svårbegriplig men en sann litterär pärla och en favorit i min bibel...

Rosen

Myrmidon

(men det är osäkert om det är Markus eller bara smuts som har hamnat så att det ser ut som text som är väldigt lik markustexten)

Det är alltså en biblisk motsvarighet till ett Rorschach-test. (-:

"Vad liknar det här då?"
"Um, jag tycker att det ser ut som en katt... nej, som Markusevangeliet!"

--
Åke, kunde inte låta bli

Ceram

Hero
GTtexter i andra källor.

(där många bibliska historier florerade i äldre versioner, både eden, adam och eva och noak/syndafloden finns ju till exempel i anna version i Gilgamesh-eposet som är betydligt äldre än GT)...
Efter att ha läst ett par av dessa äldre versioner av just syndaflodsberättelsen skulle jag mena att bibelnsversion slår betydligt högre som berättelse. GTversionen innehåller iallafall en båt som eventuellt skulle kunna flyta och en dramaturgiskt vettig anledning till floden (den version där gudarna tröttnat på att människorna för att de låter för mycket är sämst har jag för mig, vi ska inte skriva parodi här). Om det nu är så att de här människornas förfäder fått sitt land översvämmat och överlevt genom att åka båt är det ju inte säkert att en version är mest rätt bara för att den skrevs ned först.