Nekromanti Angående modereringar

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ööööh ... nä

Att beskriva EN World som "ett forum" och inte som "världens största community för de som spelar d20 och D&D", är helt enkelt fel. De är nog mer community än vad wrnu kommer att vara på väldigt länge.

Kanske likaså RPG.net, i mindre utsträckning.

Så förklaringen var tyvärr inte så enkel.

/M

Rising

Vila i frid
Re: Just ja, något annat jag funderat på

hur skulle wrnu utvecklas om vi tog bort moderatorerna helt och hållet?
I början skulle det inte märkas så stor skillnad. Som bäst kanske det till och med skulle upplevas mer avslappnat och tillbakalutat, även om man skulle sakna det praktiska i att ha några kan städa bort dubbel- och korspostningar, flytta trådar som helt klart hamnat på fel plats, samt dela upp trådar som tjänar på detta, m.m. Men "som bäst" skulle inte mycket ändras till en början.

Men sedan skulle några bråkstakar börja komma... Då skulle allt skjutas åt fanders.

---

Jag vill absolut inte ta bort moderatorerna. Ser en jätteskön trygghet i att ha deras organisation varje gång de verkligen visat sig behövas som ordningsmakt, och jag uppskattar dem jättemycket i deras roll som hustomtar; när de städar upp och organiserar om bland trådarna.

Rising

Vila i frid
Re: Ööööh ... nä

Att beskriva EN World som "ett forum" och inte som "världens största community för de som spelar d20 och D&D", är helt enkelt fel.
Okej. Det köper jag utan att tveka. Det jag skrev var mest en gissning från min del, eftersom jag inte är tillräckligt bekant med dessa forum.

Nyfiken på vad andra kan ha för teorier.

Storuggla

Champion
Re: En sak jag funderat på

"Vad är det som gör att inställningen till modereringar skiljer sig så mellan sajter som i stort sett har samma ämne, samma typ av diskussioner och samma typ av användare?"

Jante.

Storuggla, there's the rub

walium

Ganska töntig, faktiskt
Nej, nej

"Jante."

Jag vänder mig i allmänhet ganska starkt emot den utbredda myten att Sveriges skulle vara ensam om den så kallade Jantelagen och att den skulle ligga bakom alltifrån mobbing till minskad ekonomisk tillväxt, annorlunda forumsklimat och avundsjuka. Personligen är jag tämligen övertygad om att liknande problem finns i alla länder och kulturer och inte är något unikt för Sverige.

Storuggla

Champion
Re: Nej, nej

"Jag vänder mig i allmänhet ganska starkt emot den utbredda myten att Sveriges skulle vara ensam om den så kallade Jantelagen och att den skulle ligga bakom alltifrån mobbing till minskad ekonomisk tillväxt, annorlunda forumsklimat och avundsjuka. Personligen är jag tämligen övertygad om att liknande problem finns i alla länder och kulturer och inte är något unikt för Sverige."

Ja, men så har du ju fel också. :gremwink:

Storuggla, svans mot gardin - fight!

ripperdoc

Myrmidon
Re: Nej, nej [OT?]

Jaha, här var man minsann viktig. Varför skulle just du veta hur det är egentligen?

:gremlaugh:

Sorry, jag var tvungen. :gremsmile: Skämt åsido: jag tror nog aldrig vi kommer få ett pålitligt svar gällande jantelagen (alla jämföranden mellan folk och länder är vanskliga :gremsmile: ), men mina egna empiriska studier, som består i att bo utomlands, säger mig att det ligger viss sanning i att jantelagen är typiskt svenskt. I Sverige är det fortfarande mer tabu att visa sig rik eller duktig än i många andra länder, vill jag påstå.

Ska vi diskutera det vidare kanske vi ska starta en ny tråd. Eller vi kanske ska skriva ett modererande inlägg, eftersom vi dels inte kan vara säkra om om vi själva avslutat denna deltråd redan och dels gör det säkert att andra förstår att man inte ska skriva deltrådar som dessa i trådar som handlar om något annat. Puh...

/RD - född i ironins tecken

Troberg

Sinister eater
Re: Ööööh ... nä

Att beskriva EN World som "ett forum" och inte som "världens största community för de som spelar d20 och D&D", är helt enkelt fel. De är nog mer community än vad wrnu kommer att vara på väldigt länge.
OK, de är en community för en väldigt smal nisch där alla tycker likadant i huvudfrågan. Kanske det kan inverka?

Troberg

Sinister eater

Jag tror att OT skulle ta över de flesta trådar
Du glömmer en sak: Rollspel.nu använder UBB.threads. Trådade forum är i princip immuna mot OT, eftersom det snabbt bildar egna subtrådar som de som inte är intresserade kan ignorera. Jämför det med platta forum, tex snopes.com, där ett inlägg som uppmuntrar till skämt snabbt kan dra iväg tio sidor skräp.

Till viss del så faller delar av resten av ditt resonemang på den punkten.

Naturligtvis så behövs det ju dock någon som kan hantera sådant som C-incidenten, men i övrigt så funkar det förvånansvärt bra med en låg nivå på moderering.

Krille

Super Moderator

Trådade forum är i princip immuna mot OT, eftersom det snabbt bildar egna subtrådar som de som inte är intresserade kan ignorera. Jämför det med platta forum, tex snopes.com, där ett inlägg som uppmuntrar till skämt snabbt kan dra iväg tio sidor skräp.

Till viss del så faller delar av resten av ditt resonemang på den punkten.
Till viss del så faller delar av ditt resonemang på dem som envisas med att titta i platt läge.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
I min mening har du fel

Trådade forum är också känsliga för OT, eftersom OT har en tendens att ta över tråden till den grad att den visuella presentationen av tråden endast ser ut att innehålla ett OT-bjäbbande. De inlägg som har med ämnet att göra relegeras ofta till att vara 10% av den synliga delen av tråden.

Det är bland annat därför vi reagerar som vi gör på OT, för vi har sett hur det fungerade tidigare, då OT helt tog över en tråd, trots trådadt forum.

/M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Och en annan sak

EN World har också trådat läge, om man så vill. Så på den delen faller hela ditt resonemang.

/M

Troberg

Sinister eater

Till viss del så faller delar av ditt resonemang på dem som envisas med att titta i platt läge.
Så kan man ju också se på det. Jag föredrar att se det som att de som envisas med att titta i platt läge faller på mitt resonemang.

Troberg

Sinister eater
Re: I min mening har du fel

Det är bland annat därför vi reagerar som vi gör på OT, för vi har sett hur det fungerade tidigare, då OT helt tog över en tråd, trots trådadt forum.
Fast då är det lätt att bryta ut den deltråden som gått överstyr till en egen tråd, något som inte låter sig göras i platt form.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Troligen inte

Eftersom inte alla tycker likadant i huvudfrågan. Vad nu den skulle vara? Om du menar val av spel, så finns det myriader av fraktioner på EN World också, där vissa ser D&D som något de aldrig skulle spela, till de som ser D&D som det enda de skulle spela. Och så allt däremellan. Så det är ingen homogen grupp, mer än wrnu är homogen utifrån att vi alla håller på med exakt samma hobby; rollspel.

/M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Precis

Så varför blir det då sådana reaktioner här när vi gör sådana ingrepp? Det är det som är pudelns kärna i min frågeställning.

Varför ses moderatoringrepp på ett annat sätt här än på andra liknande forum?

/M

Troberg

Sinister eater
Ett exempel till

Forumet på http://www.pulse-jets.com är också väldigt lite modererat. Till sin karaktär så påminner det ganska mycket om Rollspel.nu, ett smalt intresseområde med hängivna entusiaster. Mig veterligt har en blivit bannad, och han var ungefär som C, fast dessutom uttalad nazist. Ibland går diskussionerna höga, men det funkar ändå. Några gånger har någon blivit riktigt förbannad, men det har lugnat sig. En gång blev en förbannad, raderade sina inlägg och drog, men han kom tillbaka efter ett tag med svansen mellan benen.

Den öppna stämningen leder iofs till en del gnabb ibland (ta till exempel inte upp frågan om hur dragkraft från en motor bör mätas), men den leder också till en helt otrolig kreativitet. Det spelar ingen roll vilket ämne man bollar upp, man blir alltid överöst av smarta och kreativa idéer från de mest oväntade håll. Medlemmarna är kunniga, inte bara när det gäller motorer, och det yttrar sig i de mest spekatakulära korsbefruktningar av idéer man kan tänka sig när det tillåts växa otyglat. Allt från spektakulära användningar av magneter, till knarksmuggling med engångsmissiler med jetmotorer gjorda av bambu, till pocketbikes med turbojetmotorer.

Det funkar. Kaos är en kreativ miljö.