Nekromanti Anmälning/Off topic Zombies i Bergsfors

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Nej det är verkligen inte onödigt. Vi spelar väl för att vi ska spela ut scener och karaktärers utveckling. Hade vi spelat för att vi skulle "vinna", överleva eller att alla skulle nå slutscenen hade det ju inte varit alls roligt.

Jag spelar för att skapa situationer som känns jordnära, svåra och smutsiga. Alltså det som innefattas i ett zombiespel. Vill någon döda Jimmy go-fucking-ahead, det ingår i zombievärlden, människan är det största hotet.

Att någon karaktär blir skadad eller "sämre" genom att vara med i dom scenerna är ju ett ännu märkligare påstående. Det är ju upp till spelaren, vi kör inte med värden, det rullas inga tärningar, det enda de genererar är andra sätt att skildra det som händer.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,843
Cassius said:
Nej det är verkligen inte onödigt. Vi spelar väl för att vi ska spela ut scener och karaktärers utveckling. Hade vi spelat för att vi skulle "vinna", överleva eller att alla skulle nå slutscenen hade det ju inte varit alls roligt.

Jag spelar för att skapa situationer som känns jordnära, svåra och smutsiga. Alltså det som innefattas i ett zombiespel. Vill någon döda Jimmy go-fucking-ahead, det ingår i zombievärlden, människan är det största hotet.

Att någon karaktär blir skadad eller "sämre" genom att vara med i dom scenerna är ju ett ännu märkligare påstående. Det är ju upp till spelaren, vi kör inte med värden, det rullas inga tärningar, det enda de genererar är andra sätt att skildra det som händer.
Hade scenen varit mindre kraftfull om Jimmy sparkade Nicky eller om han bara rispade henne med kniven? Enligt mig hade den inte varit det...
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Uppenbarligen, annars hade vi ju inte suttit här och skrivit om det. Den ändrade hela situationen och tvingar fram reaktioner som inte kan slätas ut, som i verkligheten.

Nu ska jag gå och spela rollspel, ifall Recca inte vill vara skadad kan jag ändra mitt inlägg till att jag slår i bakhuvudet när hon trycker mig mot väggen och får en hjärnblödning vilket leder till koma eller döden. Mig gör det desamma.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,843
Fast det blir ju jävligt konstigt om vi har ett spel där alla när som helst kan välja att kraftigt skada en annan karaktär eller för den delen döda varandra.

Det är klart man ska leva sig in i sin karaktär och ha realistiska scener men man måste väl ha respekt för andra i rollspelet? Det måste ju finnas en viss respekt mellan rollspelarna även om deras karaktärer inte kommer överens
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Fast då borde avbrottet skett vid Niccos greppning av Jimmy, eller för den delen din bedömning av resultatet av de uttänkta handlingen.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,843
Cassius said:
Fast då borde avbrottet skett vid Niccos greppning av Jimmy, eller för den delen din bedömning av resultatet av de uttänkta handlingen.
Fast det var ju ingen skada där, mindre våld är ok som när Jimmy slog Lollo eller när Jesper skallade Rutger, konsekvenserna blir inte så stora som när man hugger en kniv i armen
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Det håller jag inte med Om som jag skrev ovan, det blir precis lika lite konsekvenser.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Rymdhamster said:
Tycker som sagt att Rutger och Jesper borde uppnått någon form av sammförstånd nu. Någon form av konfrontation kan dock vara att vänta mellan Lollo och Jimmy, då Lolla mycket väl kan känna att han har något att bevisa för både Nicky och Jesper.

Det kan vara värt att ägna en del tid åt att fundera över hur det konforntationen.
Jimmy är som den där killen i Walking dead som dom lämnar uppe på taket i säsong 1 för att han är helt störd i huvudet. Jimmy är kanske aningens djupare men ganska platt ändå. Hans stora behållning är hur störd och gränslös han är i sättet. Jag ser det dock som att han måste bevisa en hel del just nu annars kommer han gå mot en för tidig död eller bli lämnad på ett tak.

Angående det som skedde så var ju Nickys reaktion mer som en "nu måste jag sätta ner foten här" på en situation som hon absolut hjälpt till att trappa upp. Jimmys reaktion kändes dock ungefär som att ta med en atombomb till lekparken. <.<'

Jag går gärna med på att spola tillbaks scenen om Cassius vill fortsätta spela sin karaktär. För det känns lite tråkigt att så burdust sabba all form av fortsatt rollspel mellan våra karaktärer. För det är ju den reella konsekvensen. Jimmy är ju en paria från och med den handling han gör, helt oavsett vilken Nickys upptrappande handling var. Jimmy stack en kniv i Nicky. Han tog med en pistol till ett snöbollskrig.

Men som Cassius själv säger så spelar det ju ingen större roll att jag är vingklippt. Det var jag ju redan innan. Jag kommer ju kunna använda min högerarm i jobbiga situationer. Som jag ser det skar han djupt in i armen men det är ju upp till mig om han har förstört armen. Det kan ju vara så att jag fortfarande kan bruka den om någon syr ihop såret. Dessutom så kan jag ju alltid sparka folk i huvudet eller göra briljanta BJJ-grepp och låsningar som man inte behöver armen till. Sen kan jag också slåss med katanan fast i andra handen kanske blir bäst. Bengt kanske mirakulöst syr ihop armen så att det inte visar sig vara så farligt helt enkelt.

Det som är dumt är ju för Jimmy. Hans rollspel är ju kajko nu. Bye bye Jimmy liksom. Förstår inte hur han ska ta sig ur det här. Det känns nästan som att Cassius försöker döda sin karaktär. :/
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,843
Jag styr här som SL och bestämmer att skadan inte är så allvarlig, sy ihop det så blir det bra.

Sen får vi väl se hur Jimmy situationen blir


Nu ska jag uppdatera lite
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Recca said:
Rymdhamster said:
Tycker som sagt att Rutger och Jesper borde uppnått någon form av sammförstånd nu. Någon form av konfrontation kan dock vara att vänta mellan Lollo och Jimmy, då Lolla mycket väl kan känna att han har något att bevisa för både Nicky och Jesper.

Det kan vara värt att ägna en del tid åt att fundera över hur det konforntationen.
Jimmy är som den där killen i Walking dead som dom lämnar uppe på taket i säsong 1 för att han är helt störd i huvudet. Jimmy är kanske aningens djupare men ganska platt ändå. Hans stora behållning är hur störd och gränslös han är i sättet. Jag ser det dock som att han måste bevisa en hel del just nu annars kommer han gå mot en för tidig död eller bli lämnad på ett tak.

Angående det som skedde så var ju Nickys reaktion mer som en "nu måste jag sätta ner foten här" på en situation som hon absolut hjälpt till att trappa upp. Jimmys reaktion kändes dock ungefär som att ta med en atombomb till lekparken. <.<'

Jag går gärna med på att spola tillbaks scenen om Cassius vill fortsätta spela sin karaktär. För det känns lite tråkigt att så burdust sabba all form av fortsatt rollspel mellan våra karaktärer. För det är ju den reella konsekvensen. Jimmy är ju en paria från och med den handling han gör, helt oavsett vilken Nickys upptrappande handling var. Jimmy stack en kniv i Nicky. Han tog med en pistol till ett snöbollskrig.

Men som Cassius själv säger så spelar det ju ingen större roll att jag är vingklippt. Det var jag ju redan innan. Jag kommer ju kunna använda min högerarm i jobbiga situationer. Som jag ser det skar han djupt in i armen men det är ju upp till mig om han har förstört armen. Det kan ju vara så att jag fortfarande kan bruka den om någon syr ihop såret. Dessutom så kan jag ju alltid sparka folk i huvudet eller göra briljanta BJJ-grepp och låsningar som man inte behöver armen till. Sen kan jag också slåss med katanan fast i andra handen kanske blir bäst. Bengt kanske mirakulöst syr ihop armen så att det inte visar sig vara så farligt helt enkelt.

Det som är dumt är ju för Jimmy. Hans rollspel är ju kajko nu. Bye bye Jimmy liksom. Förstår inte hur han ska ta sig ur det här. Det känns nästan som att Cassius försöker döda sin karaktär. :/

Jag kan tycka att både Nicky och Jimmy reagerat WAY out of proportion på den andras handlingar. Typ som att dra ett rakbladsvasst katana helt utan provokation och trycka det mot Jimmy.

Eller att vrida om pungen på en snubbe, som har varit ute ur finkan i några få timmar, för att han lite krasst frågar om en snygg ung tjej vill ligga.

I min mening är ni båda lika goda kålsupare. Jag tyckte att det var en cool, men lite over the top scen. Men ni är båda lika ansvariga till att det gick som det gick. Att en arg brottsling reagerar med mer våld än han borde när han blir utsatt för något som är så smärtsamt är för mig inte lika orimligt som att en mästare på vad, tre, fyra discipliner ballar ur för att någon fulraggar på henne.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,006
Location
Linköping
Det känns som om jag har en ny inställning till det här spelet varje dag...
Igår var jag pepp och ville leta aspekter för Bengt att agera efter då jag till skillnad från resten av er har lika spännande bakgrund som en NPC.
Sen kommer jag idag hem till en wall of text som bland annat innehåller två deltagare som tycker att fäktning med kallt stål verkar rimligt. Där enbart(?) Rutger visar intresse för att nå forskarna och kan ha ett högintrressant telef *massa gnäll från trött småbarnspappa*

Kontentan: ni verkar överlag mer intresserade av "karaktärskrockar" än jag. Bengt är inte gjord för det. Ni postar för ofta. Jag har inte så kul och jag hinner inte med (dotter i famnen och skriver med en hand nu). Det är mitt problem, och jag vill grubbla mer på mina programmeringsprojekt och mindre på PBF. Så här kommer slutsatsen:

Bengt är härmed en npc.

Överlever han och jag orkar med min målsättning att fortsätta läsa tråden så kanske jag kan hoppa in igen nån gång i framtiden, men nu finns varken engagemang eller tid.

KRAM!
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Jag har varken lust att få min karaktär beskriven som platt, att få mina val av spel beskrivet som "atombomber" eller få scener beskrivna som "onödiga". Jag förstår ärligt talat inte vad som är problemet mer än att karaktärerna kommer tvingas ta val som de i deras normala liv aldrig skulle ställas inför. För mig är det de intressanta i katastrofspel. Jag var uppriktigt intresserad av att se era reaktioner på karaktärensspel, men nu förstår jag det som att de upplevdes som ett problem. Det är fullt förståeligt att ni vill spela en annan typ av rollspel än vad jag vill, det har jag inte som helst problem med.

Jag har spelat en hel del rollspel i mina dagar och sen många år tillbaka har jag en regel, spela aldrig rollspel med folk som inte vill göra samma sak som dig, det leder bara till tandgnissel och sura miner. Det står er fritt att backtracka, döda honom eller låta honom bli en ärkefiende, för jag är inte intresserade av att delta mer.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Nej! Men cassius, lämna inte spelet :gremfrown:

Alltså, vi måste väl få komma med åsikter och synpunkter på varandras spel utan att någon lämnar spel?

Jag tycker att det är skittråkigt att det blev en så stor grej av det hela, och jag hoppas att du ändrar dig till i morgon. Jag tycker att du och Jimmy har bidragit jättemycket till spelet.

Hoppas att du kan känna att det är värt ett andra försök, och att vi kan ha en dialog där vi kan både risa och rosa varandras spel utan att någon ska behöva lämna spelet.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Som jag skriver har det inget att göra med det, även om det inte är speciellt underhållande att läsa. Kritik har jag inga problem att ta. Utan de handlar om de jag beskriver i den andra delen, alltså vilken typ av spel man vill spela. Är inte ens SL och majoriteten av ens spelkamrater intresserade av att spela samma typ av spel på samma premisser ska man inte ödsla tid på det.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Cassius, du bidrar massor! Lämna oss inte. Jag tyckte inte att scenen som sådan var onödig, bara hur den eskalerade och precis som Laowai skrev så kan vi väl kritisera varandras spel utan att man ska känna att man vill sluta?
Du har gjort Jimmy hård och svårt, men det för lite extra till gruppen.
Sov, på saken, förlåt att jag sa att scenen var onödig.


:heart:
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Jag tror att du kanske misstolkar lite. Jag säger inte att "nej, cassius, du får inte hugga reccas karaktär i armen".

Jag tyckte att "ojoj, här eskalerar saker fort" när ni på vad, fyra inlägg gick från *Jimmy och Nicky sitter och dricker kaffe och pratar lite dissigt* till *Nicky vrider om Jimmys pung och halvt bryter hans arm, och Jimmy svarar med att sätta en kniv i Nickys arm.*

Vad mig anbelangar kan Jimmy mörda oss allihop, eller Nicky kan klyva hela sjukhuset med sitt katana, men liksom, det behöver inte gå så jävla vilt till hela tiden. Jag ifrågasatte inte era karaktärers handlingar, jag ifrågasatte i den takt konflikten gick från noll till krig.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,843
Cassius igår skrev du att du älska spelet i vrållådan idag får du lite kritik och lägger ner alltihop.

Sov på saken så syns vi imorgon, man måste få ha åsikter annars är det bara löjligt
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Det där gör mig mycket mindre intresserad av att delta. Det när en majoriteten vill ändra spelets riktning för att de får ut mer av en annan spelstil är de inte mer än rätt att överväga ens närvaro. När SL ger dom gehör och vill reglera spelandet är det läge att lämna.Vi vill helt enkelt inte spela samma sak. Det var inte för att jag kränkte en annan spelare, det var inte Recca som lyfte att hon tyckte det var för grovt att bli skadad så mycket, det var du.

Så det är helt enkelt en fråga om vad majoriteten vill spela, vi vill inte spela samma sak. Iskaral vill inte spela så här, inte Cissi, inte Fleflux, inte Mårten och inte du.

Sen så tycker jag såklart inte att det var roligt att få kritik för något jag inte alls självuppfattar som problematiskt. Men det är väl inte så konstigt?
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,843
Fast du har ju säkert skrivit runt hundra inlägg i tråden och fått kritik på ett av inläggen, förändrar verkligen det hela din spelupplevelse. Jag kritisera inte scenen som sådan bara de problem som uppstår ifall vi börjar allvarligt skada varandra. Scenen gilla jag och det skrev jag även tidigare
 
Top