Nekromanti Anmälning/Off topic Zombies i Bergsfors

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,843
Cassius said:
Av ren nyfikenhet, varför tycker du det är ett problem?
Tror redan jag svarat på detta men visst.
Om man kan ge varendra riktiga skador så blir det väldigt svårt att veta vart man ska dra gränsen. Är det då ok att ge varandra ännu värre skador, till exempel skada någon i benet så att den inte kan gå mer? Eller döda varandra?

Jag skulle bli sjukt förbannad som rollspelare ifall någon allvarligt skadar min karaktär som jag spelat i flera månader med motiveringen att det passar ens karaktär. Ni får gärna slåss det har ni gjort flera gånger redan och jag har aldrig sagt att det är något dåligt.
Däremot gör det på ett sätt som inte skadar varandras karaktärer avsevärt.
Jag anser att du hade kunnat göra exakt samma poäng genom att till exempel sparka till henne eller slå henne i huvudet, det faktum att du använde kniven på det sättet ansåg jag och tydligen flera med mig att du gick lver en gräns.

Ingen vill att du drar Cassius iaf inte jag, men man måste kunna ge kritik på rent speltekniska grejer utan att man känner att man vill lämna direkt
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,473
Location
Ludvika
Rätta mig om jag har fel, en springande punkt här är väl om det var en allvarlig skada eller inte? Ni kör ju som har nämnts inte med tärningsslag och sånt så den enda effekten en skada får är om den skadade väljer att låta den påverka situationen (inom rimliga gränser. Svårt att ignorera ett skadad ben =).

En kniv i armen behöver väl inte vara allvarligare än en krossad näsa?

/Rymdhamster som mot egen inrådan lägger sig i :gremblush:
 

mårten1

Swordsman
Joined
15 Aug 2011
Messages
518
Location
Motala
Ok, dålig med ord men vill bara säga att om både Bengt och Jimmy blir npc's tycker jag det är tråkigt.
Skriver bara mina tankar och vill inte att det spinner iväg, but you two will be missed :gremsmile:.

Sorry Feuflux om jag stack iväg när vi nästan fick igång det... brukar försöka vänta på folk men blev för uppspelt, jag förstår att det kan vara tidskrävande, själv har jag inget för mig om dagarna förutom vänta på svar om exjobb så jag har ju fritid, men hoppas du får tid och ork att komma tillbaka!

Cassius, gillar Jimmy, men nä, jag är mer av en dungeon crawler än interaktions spelare, men gillar att läsa när ni andra intrigerar och försöker lära mig. Reagerade mest på att du skadade Recca's karaktär MEN det är nog för att jag ofta har en osynlig linje mellan att skada mina medspelare, har aldrig gjort det direkt så förut så var väl därför jag reagerade på det mest (spelar ofta efter you-seem-trustworth stuket och är väl lite naiv, men det är sådan Mårten är :gremsmile: ).

Men som sagt, om ni lämnar kommer ni bli saknade, kan bara hoppas att ni finner lusten och orken att komma tillbaka och ber om ursäkt för uppstressande och fingerpekande och hoppas ni inte lämnar oss med för dåliga vibbar.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Jag ska berättar lite om vad jag gillar att spela bara för att sätta det här i lite annat perspektiv, eftersom Mårten berättar om sina dungeoncrawl-vanor t.ex. och Cassius rollspelar helt hängivet åt scenen.

Jag rollspelar helt hängivet åt mina medspelare (och mig själv). Det är scenen ur och i rollpersonernas upplevelse som är av vikt för mig. För mig kommer det i den här typen av spel en respekt gentemot andras val, kring sina rollpersoner. Jag vill som spelledare eller spelare inte påtvinga en spelare/RP en situation som de inte vill påtvingas. Först om jag är övertygad att spelaren jag spelar med tycker det är okay kommer jag att lemlästa deras karaktär. Dessförinnan kommer jag alltid undvika det.

Jag har ingen som helst strävan efter att vinna över andra spelare/rollpersoner.

Det jag tycker är roligt är när det i scenen och mellan scenens deltagare uppstår ett samförstånd på något plan. För mig är det ett grovt brott mot rollspelets oskrivna regel att sätta sig över ett sådant samförstånd och skriva ett inlägg som tvingar en situation som andra spelare inte uppskattar.

En sådan situation är om jag skulle skriva att Nicky hugger handen av Cissis karaktär Lunde. Det är inte okay. Däremot kan jag fråga Cissi: Tycker du det är okay om jag hugger handen av din rollperson? Eller så kan jag skriva: Jag hugger mot Lundes hand i syfte att hugga av den.

Ser ni vad jag gör då? Jag överlämnar till min motspelare att besluta om huruvida det val jag gör som inkräktar på den andra spelarens integritet, är okay.

Att INTE göra så är en form av God-gaming (en term som jag lärde mig när jag spelade Neverwinter Nights online på RPG-servrar).

För den här situationen så har olika spelare gått in med olika föreställningar om vad som är oskrivna regler. Min föreställning har varit att man inte hugger folk i armen rakt upp och ner såvida man inte först hör med spelaren om det är en okay utveckling av scenen, alternativt visar att man försöker göra det vilket lämnar själva valet upp till motspelaren. Det är naturligtvis även skillnad på olika typer av situationer - ett slag i ansiktet är en rimligare upptrappning av en situation än att hugga någon i magen t.ex.. Här är det upp till spelarna återigen. Det är absolut inte okay, någonsin, att utan ett samförstånd skriva "Jag hugger min kniv i dig och det går rakt in i benet." Det är att gå över gränsen, det är att trampa in på min rollspelsintegritet. Det är inte okay.

Det går att argumentera för att det jag gjorde dessförinnan också var ett övertramp. Då var det kanske det. Och då ber jag om ursäkt för det. Varför är det ett övertramp? Vi har inga regler, och framförallt så är det inga tärningar som bestämmer hur situationer uvecklas. Vi måste lita på varandra att fatta beslut som vi alla kan respektera. För att lösa situationen måste vi tala om den oskrivna regeln att söka samförstånd kring scener. Innehar vi inget samförstånd måste vi söka ett genom att författa våra handlingar på ett sådant sätt att vi överlåter upplösningen till handlingen till vår motspelare.

Nu har jag babblat tillräckligt. Om nån har en fråga så är det bara att köra på.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,843
Bra skrivet Recca det är väl i grund och botten det det handlar om, att tänka på medspelare och inte bara karaktärer.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,006
Location
Linköping
Du behöver inte be om ursäkt. Det blir ju bara löjligt om 10 pers har skitkul, men måste sänka tempot för att person nummer 11 (jag orkar inte räkna efter hur många vi är, ok? :gremwink: ) inte hinner läsa. Då är det ju jag som får acceptera att min roll blir mer bifigur.

Sen är det väl nåt att tänka på för er som postar vid midnatt, 8 på morgonen, fem posten klockan 2 och sen lika många på kvällen igen att för oss som postar en gång på kvällen känns det som:
* person A, B och C sitter och fikar.
...nästa gång jag läser...
* person A har dödat person B och person C har blivit astronaut och åkt till månen

Har ingen lösningen på det mer än att det nog alltid blir svårt på nåt plan med olika inläggstakt.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Anchorman said:
Bra skrivet Recca det är väl i grund och botten det det handlar om, att tänka på medspelare och inte bara karaktärer.
Jag har gjort mig skyldig till det lika mycket som Cassius då. Uppfattade att vi trappade upp scenen och så långt rådde samförståndet men sen så brast det väl lite i samband med Nickys attack och Jimmys knivhugg.

Suck. :gremfrown:
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,843
Recca det menade jag inte, menade bara att en allvarlig skada förstör för rollpersonen lika mycket som för karaktären.
Att man puttar iväg någon är ju inte direkt en allvarlig skada.

Men nu har vi diskuterat klart det här känns det som, jag hoppas att Cassius kommer tillbaka men det är upp till han.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,843
Igår var en seg kväll, två lämnade spelare. Jag hoppas fortfarande dem kommer tillbaka men vi får se.

Men idag är en ny dag och dags att ta nya tag.
Ni får självklart köra karaktärscener hur mycket ni vill, men det kanske ändå är dags att fundera på att ta sig upp en våning? Det var ju ändå därför ni gick igenom allt problem med att ta er till sjukhuset.
Men ni gör som ni vill
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Anchorman said:
Igår var en seg kväll, två lämnade spelare. Jag hoppas fortfarande dem kommer tillbaka men vi får se.

Men idag är en ny dag och dags att ta nya tag.
Ni får självklart köra karaktärscener hur mycket ni vill, men det kanske ändå är dags att fundera på att ta sig upp en våning? Det var ju ändå därför ni gick igenom allt problem med att ta er till sjukhuset.
Men ni gör som ni vill
I´m on it! :gremsmile:

Och för att sammanfatta Lunde/Sam nu!

Utseende: Gröna ambulansvårdarbyxor, svart linne och en svart huvtröja över armen. Bandagerade händer och vänster underarm, ett ihoptejpat sår på ena tinningen.
Mörk, kort mohawk.

Utrustning: Ja, på sig några walkie talkiesar, en svjukvårdsväska, ficklampa. Kommer plcka av Lollo verktygsbälte och motorsåg.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Jag har tänkt över det här ganska mycket, är väldigt ledsen att Cassius inte är med längre. Jag har funderat på att hoppa av också för att det känns som mitt fel att det här bråket började.

Mitt inlägg om samförstånd tycker jag är ett väldigt bra inlägg och det är något man bör ha i bakhuvudet när man spelar online-rollspel där kommunikationsverktyget är skrift, för i skrift måste man överlåta mer av beslutandet till medspelarna - och då är ju samförståndet så viktigt.

När jag pratade med Cassius på Skype om det här så menade han att han upplevde att det rådde ett samförstånd, att vi var på samma nivå. Jag tyckte att det kändes som att han gick för långt när det väl skedde, men dessförinnan tyckte han att jag trappade upp den situation som rådde. Och det håller jag med om. Inte just att Nicky höll svärdet mot Jimmy, det var ju bara lek med elden. Men själva attacken mot Jimmy var över gränsen.

Jag kan säga så här. När jag skrev Nickys attack på Jimmy så satt jag samtidigt och läste vrållådan. Folk skrev på ett hetsande sätt. Dessförinnan hade jag nog tänkt ta det lite lugnare. Jag påverkades av folks påhetsningar, tänkte att de kanske hade rätt, Nicky borde flyga på Jimmy. I efterhand och speciellt med facit i hand, så var det helt fel val. Och nu känns det så jävla tråkigt. Det känns som att jag pajjat rollspelet helt.

Och därför funderar jag på att hoppa av jag med. :gremfrown:
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Recca, sluta att fundera på det!

Ett misstag kan inte få påverka allt som vi gjort hittills och du har verkligen inte pajjat nått spel!
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,364
Har precis läst hela in-game tråden och sitter just nu och överväger om jag ska hoppa på och så läser man att folk tänker hoppa av :gremfrown:
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Vicotnik said:
Har precis läst hela in-game tråden och sitter just nu och överväger om jag ska hoppa på och så läser man att folk tänker hoppa av :gremfrown:
Jag kommer inte göra det. Jag är bara ledsen just nu. :gremfrown:
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,843
Recca said:
Vicotnik said:
Har precis läst hela in-game tråden och sitter just nu och överväger om jag ska hoppa på och så läser man att folk tänker hoppa av :gremfrown:
Jag kommer inte göra det. Jag är bara ledsen just nu. :gremfrown:
Två inlägg i en tråd som har över tusen svar kan inte leda till att två personer lämnar, misstag kanske skedde på båda fronterna jag vet inte, men i vilket fall kan det inte leda till att folk faller bort så här mycket.
Vi har ju ändå kört det här i typ två månader.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,364
Anchorman said:
Hoppa på vi behöver nytt blod
Ska fundera lite under dagen och kommer jag upp med något bra koncept så är det inte helt omöjligt att jag ansluter.
 
Top