Jag såg såklart avsnitten så snabbt jag bara kunde och har sedan dess sett om dem ett par gånger till.
Arcane är den överlägset bästa animerade serien jag någonsin har sett. Den håller en nivå vad gäller voice acting, drama, animering (gud vilka bakgrunder, gud vilka detaljer på folks uttryck), musik, etc. som är på en annan nivå. Arcane står dock inte enbart ut i kategorin bästa animerade serie, den står också ut i kategorin bästa serie. Om den är
absolut bäst kan jag inte säga på rak arm, men den sitter väldigt högt upp.
Och act 3 börjar väldigt bra. Jag var livrädd för multiverse bullshit, som på senaste mest används av kreatörer när de försöker farma engagement av en biopublik. En avgrundsdjup fruktan i mig var att vi skulle få en scen som i Spidermanfilmen där tre stycken Jayce eller Jinx skulle försöka stoppa the big evil bad. Så jag var mycket positivt överraskad av avsnitt sju - som använder sig av multiverse grejer på ett mycket mer intressant vis när de låter ett "What could have been"-scenario inspirerara karaktären till att ändra sin point of view. Avsnitt 7 är en genuin 10/10 från mig.
Avsnitt 8 är också bra, på det stora hela. Men i avsnitt nio, mycket på grund av att de sitter i en sits där de måste lösa väldigt många plot-threads på väldigt kort tid. Det i sin tur leder till att karaktärer inte får en chans att andas ut på ett vis som jag tycker behövs för att få ett tillfredsställande avslut. Det gör inte avslutet dåligt, inte alls, men det gör att avslutet ligger på samma nivå som typiska tv-serier istället för att ligga på sin tidigare nivå.
Så, snabb-summering: Om Arcane som tv-serie är 5/5 (det är den), så är finalen typ en helt okey 4/5. Med det sagt finns det väldigt många riktigt bra saker men finalen också, precis som jag förväntar mig med Arcane, men vissa saker går så fort att man knappt hinner andas själv.
----------------------------------------------------------------
För att göra en snabb jämförelse: När Silco dör i säsong 1 så ser vi effekten av det i typ 8 minuter. Först när systrarna faller från varandra, sedan när Jinx vandrar ut på plattformen och skjuter sin raket. Under tiden får vi en hel låt av Sting. När Jinx offrar sig i finalen av säsong 2 (nej, hon dog inte, men ni vet vad jag menar), så får vi typ 1 minut av att hantera det, innan vi hoppar in i nästa scen. Tidspressen på att hinna lösa allt gör att personliga stories får ta mindre utrymme.
Huvudboven här är Black rose, Mel och Ambessa. Ambessa och Mel är riktigt najs karaktärer, men när vi måste spendera en massa tid på att utforska the black rose och (gissningsvis) förbereda oss inför ett mer framstående Noxus i nästa projekt, så vill man lägga byggklossar för att förbereda tittarna på nästa miljö.
Maddies förräderi är en av de saker jag gillar mindre, tex, som känns lite väl snabbt hanterat. När började hon jobba för Ambessa? Bytte hon sida för att Cait valde Vi framför henne, eller tjänade hon Ambessa för pengar och ambition? Hade hon alltid jobbat för Ambessa? Om det är så, varför gav hon då alltid Cait resonliga råd som gick mot Ambessas vilja? Jag spekulerar i att hon bytte sida för att CaitxVi, baserat på de få ledtrådar vi får, men det är bara ju min tolkning.
Som avslut: Någon annan användare här nämnde att de var överraskad över mängden negativa reaktioner online. De bör nog tas med en nypa salt. På det stora hela är folk extremt postiva till Arcane, både säsong 1 och 2.