Då har jag sett akt II. Nu saktar serien ner och börjar lösa ut en del av det som etablerades i del 1, vilket känns trevligt. Fortsätt imponerad av hur intrigen utvecklas naturligt ur karaktärernas val. (Mågna serier borde se och lära av denna.) Sen kommer så klart mycket nytt och jag kan inte säga på något sätt att jag vet var den till slut ska ta vägen. Det enda jag kanske hade önskat lite mer av är Caitlyns och Vis "återförening" i avsnitt 6. Flashbacken är effektiv men jag tror nog att en realtidsåtergivning hade varit ännu bättre, trots allt.
- Blev mycket, mycket positivt överraskad av Cait. Och Maddie! Jag förväntade mig mycket mer dark path av Caitlyn, vilket inte kändes helt naturligt för hennes karaktär. Det är givet att i stundens hetta kommer hennes beslut vara baserade på en känsla, men när hon får tid och tanke försöker hon istället balansera Ambessas råd med sina egna värderingar.
- Tårkanalerna öppnas, som alltid med Arcane.
- Som ovan skribent är det tokigt hur bra plotten drivs och bygger iväg via karaktärernas val och handlingar. Inte bara manusförfattare till andra serier borde se och lära, även som rollspelare och spelledare är det imponerande hur karaktärsdriven hela serien är.
- Jag hoppas också att en del av början på nästa akt kommer handla om att hantera relationen Cait/Vi/Jinx. Jinx och Vis återförening, som jag förväntade mig (och fruktade, det skulle vara svårt att skriva det utan att det kändes krystat) kändes otroligt snygg. Det tog tid, scen efter scen, där det blev lite mer tillit och välviija för varje stund som gick. Jag går in i handlingen här som att nöden inte har någon lag och att Vi och Cait samarbetade för att de var så illa tvunga, och att relationer kommer hanteras härnäst.
- Jääävlar vad bra Vander/Silco bakgrundsscenerna var. Och så snyggt kärlekskranka de båda var i Jinx och Vis morsa.
- Det är fortfarande galet hur bra fortiche är på karaktärsdesign. Det finns tv-serier där huvudkaraktärerna är mindre distrinkta/intressanta än Bakgrundskaraktär 4 på torget i Arcane.
- Jayce och Singed blev på typ fem minuter några av seriens mest intressanta karaktärer.
Tankar angående scenen där Jayce träffar Salo, en liten animeringsdetalj...
En liten detalj jag märkte när jag såg om akten för andra gången. När Heimer, Jayce och Ekko är i kammaren så kommer det rök ur deras munnar när de pratar, för rummet är kallt. När Jayce kommer tillbaka kommer det fortfarande rök ur hans mun, för rummet är kallt. Men det kommer ingen rök ur Salos mun (snubben som Viktor använder för att tala med honom). Jag betvivlar extremt mycket att det beror på att fortiche glömde att animera rök åt honom. Jag tror det beror på att Salo redan är död, typ en flesh puppet (vilket också skulle förklara varför alla i kulten "dör" när Viktor dör). Min poäng är att zombies ska man slå i huvudet med en stor hammare, så Jayce gjorde rätt för sig. BONK!
- Blev mycket, mycket positivt överraskad av Cait. Och Maddie! Jag förväntade mig mycket mer dark path av Caitlyn, vilket inte kändes helt naturligt för hennes karaktär. Det är givet att i stundens hetta kommer hennes beslut vara baserade på en känsla, men när hon får tid och tanke försöker hon istället balansera Ambessas råd med sina egna värderingar.
- Tårkanalerna öppnas, som alltid med Arcane.
- Som ovan skribent är det tokigt hur bra plotten drivs och bygger iväg via karaktärernas val och handlingar. Inte bara manusförfattare till andra serier borde se och lära, även som rollspelare och spelledare är det imponerande hur karaktärsdriven hela serien är.
- Jag hoppas också att en del av början på nästa akt kommer handla om att hantera relationen Cait/Vi/Jinx. Jinx och Vis återförening, som jag förväntade mig (och fruktade, det skulle vara svårt att skriva det utan att det kändes krystat) kändes otroligt snygg. Det tog tid, scen efter scen, där det blev lite mer tillit och välviija för varje stund som gick. Jag går in i handlingen här som att nöden inte har någon lag och att Vi och Cait samarbetade för att de var så illa tvunga, och att relationer kommer hanteras härnäst.
- Jääävlar vad bra Vander/Silco bakgrundsscenerna var. Och så snyggt kärlekskranka de båda var i Jinx och Vis morsa.
- Det är fortfarande galet hur bra fortiche är på karaktärsdesign. Det finns tv-serier där huvudkaraktärerna är mindre distrinkta/intressanta än Bakgrundskaraktär 4 på torget i Arcane.
- Jayce och Singed blev på typ fem minuter några av seriens mest intressanta karaktärer.
Tankar angående scenen där Jayce träffar Salo, en liten animeringsdetalj...
En liten detalj jag märkte när jag såg om akten för andra gången. När Heimer, Jayce och Ekko är i kammaren så kommer det rök ur deras munnar när de pratar, för rummet är kallt. När Jayce kommer tillbaka kommer det fortfarande rök ur hans mun, för rummet är kallt. Men det kommer ingen rök ur Salos mun (snubben som Viktor använder för att tala med honom). Jag betvivlar extremt mycket att det beror på att fortiche glömde att animera rök åt honom. Jag tror det beror på att Salo redan är död, typ en flesh puppet (vilket också skulle förklara varför alla i kulten "dör" när Viktor dör). Min poäng är att zombies ska man slå i huvudet med en stor hammare, så Jayce gjorde rätt för sig. BONK!
De är väl bokstavligt talat robotar typ. Mest är det coolt bor de i en miljö som ser ut som att den var byggd av Gaudi. Det var jävligt eget och fick mig att utbrista "The Glorious Gaudilution" vid något tillfället.
En till grej: Action-scenerna är jäkligt feta, men jag saknar faktiskt Sevika/Vi-fajten från episod 5 i första säsongen, eller Vis "final stand" på bron i episod 3. Det är ganska långa scener utan allt för mycket slow motion där man tydligt ser vad alla kombatanterna gör, varje träff "känns", etc. Vi har inte riktigt haft sådana action-scener i denna säsong, utöver Sevikas fajt-scen mot Smeech - men det är hälften komedi, hälften action. I övrigt är många action-scener (jävligt snygga och episka) slow-motion spektakel. De är inte dåliga på något vis, tvärtom, men jag skulle gärna vilja se en action-scen av samma typ som vi såg mer av i säsong 1.
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.