Intressant tråd. Nu har jag dock fastnat för vad jag ska jämföra rollspel med... standardjämförelsen nu för tiden är WoW där du kan sätta dig vid din dator och börja spela direkt, men sen nämnde MrG (tror jag det var) att curling ökade i popularitet och att det inte var några problem med att få ett par personer att dyka upp fysiskt på samma plats vid regelbundna tider och då blev jag tveksam till om det är smart att jämföra rollspel med datorspel. Jag tar helt enkelt och drar en jämförelse med båda WoW och curling och slänger in en jämförelse med tv-serien Stargate SG1 som jag såg på tv idag (och som jag tänker låtsas är tillräckligt hip för att potensiella rollspelare ser på den).
Göra rollspel mer som WoW
* Du ska lätt kunna hitta en spelgrupp om utgångsläget är att du sitter ensam hemma och vill spela. Ska man lösa det här samtidigt som det är fysiskt närvarande bordsrollspel man vill åt i slutändan så behöver man antingen en spelförening med konstant öppet hus eller att alla rollspelare uppdaterar sin status på nån hemsida så att man kan plocka ihop sitt "party" där och sen bestämma en plats att spela på och så åker alla omedelbart dit. Svårt.
* Du börjar med att kunna typ tre färdigheter och lär dig mer allteftersom. Du kan Fäkta 50%, Smide 40% och Gruvarbete 30%. I det första uppdraget måste du övertala en gammal gubbe att ge dig kartan till Malmberget och vips så får du färdigheten Övertala 10% som du nu kan använda i ditt fortsatta spelande. Maximalt enkla regler från början, som blir mer komplexa allteftersom nya färdigheter dyker upp.
1. Använd Fäkta vid strid. Lyckat slag ger 1 poäng skada till fienden.
2. Du har ett nytt vapen som används för att avgöra skadan vid lyckat slag. Alviskt kortsvärd: 1T4+2.
3. Din nya rustning absorberar 2 i skada, men sänker färdigheten Fäkta med 5%.
4. Färdigheten Taktik ger bonus mot monster med låg intelligens etc etc.
* Wow kan du hoppa in i och spela en quest med totalt okända människor i en timme och sedan aldrig träffa dem igen. Det här är en aspekt jag personligen absolut inte vill se i rollspel då min behållning är att under en längre period berätta en historia ihop med samma gäng. Engångsscenarion är dock inget nytt direkt och sen tar alla spelare bara med sig sitt karaktärsformulär.
Göra rollspel mer som Curling
* Curling kan man se på tv (vinter-os-år iaf...). Det närmsta rollspel kommer är barnprogrammet Barda?
* Första google-träffen på Curling är curling.se där man redan på förstasidan hittar länken "prova på curling" och får information om olika klubbar etc. Sverok är 9:e träff på rollspel (och visar sig vara mycket mer informativ än vad jag trodde) men problemet är väl att få folk att googla på rollspel i förstaläget.
* Efter att ha tittat på curling i 3 minuter så kan du alla regler. Efter att ha kollat på en genomsnittlig rollspelsgrupp i 3 minuter så förstår du mindre än när du började kolla.
Äh, skulle det gå att göra videosnuttar med folk som spelar som man kunde visa upp?
Göra rollspel mer som en passande tv-serie
* Har spelarna sett ett avsnitt av Stargate så har de koll på allting om världen de behöver veta. Det finns militärer (som har gradbetäckningar) och forskare/läkare. Problem löser man med att skjuta någon eller genom att tolka en utomjordisk text. Det borde alltså räcka med två färdigheter, Vapenhantering och Kunskap (smått överdrivet okej). Sen kör man och när spelledaren säger "det kommer två Jaffa mot er" så behöver man spelare bara tänka "vad skulle överste Jack ha gjort?".
Hade jag en poäng jag tänkte göra så har jag glömt bort den nu...