stenhöna said:
Vore det inte bättre då att rollspel konkurrerade med brädspel - som också kräver att människor träffas - än dataspel?
Tar det längre tid än 2 min att förklara reglerna är det knappt någon mening att försöka, särskilt för vuxna spelare.
Det där med att WoW lär spelaren spelet under spelandet gång är också intressant. En motsvarighet i rollspel kan vara att man INTE behöver göra hela karaktären på en gång, utan kan bygga på den successivt (t.ex. bara slå några grundegenskaper och sen är man klar att köra, eller ännu hellre, RP är blank från början, och sen delas kort ut med RP:s olika egenskaper och förmågor under spelets gång); introduktionsäventyret kräver bara att man kan 5 regler, nästa äventyr 10 regler osv.
Kanske border rollspel göra sig av med TEXT också under spelets gång, alltså bort med rollformuläret, in med markörer, kort, attiraljer, m.m. Man delar ut en hatt eller solglasögon el dyl. till varje person beroende på klassval, till exempel. Det skulle ge omedelbar stämning och vara en bra "crowd pleaser".
En intressant jämförelse: rollspel vs. moderna brädspel.
Det är inte ovanligt att brädspel har 32-sidiga regelhäften, vilket gör att de har komplexare regler än vissa av rollspelen i min bokhylla.
Och ja, jag tycker att brädspelet Castle Ravenloft är mer komplext än DnD Essensials (men det är antagligen bara jag).
Jag har till och med brädspel som jag köpt, öppnat, skakat på huvudet åt och stängt igen för att förpassa det till källaren för evigt - för att de var för komplexa.
Är det någon här som försökt spela Arkham Horror med ett par expansioner hos någon annan än den som äger spelet? Det behövs resväskor för att frakta spelet.
Är det någon här som försökt spela Arkham Horror med alla expansioner utan att hyra en hangar att spela i?
Hur många moderna brädspel känner ni till där man kan förklara alla regler på under 2 minuter?
Hur många moderna brädspel känner ni till där man kan sätta upp hela spelet på under 2 minuter?
Kort sagt tycker jag att moderna rollspel ofta är mindre komplexa än moderna brädspel.