Necross
Swashbuckler
Det är väl iaf det minst regeltunga spel som producerats proffsigt i Sverige sedan typ 1985, som ändå är någorlunda rafflande. Och nej, det är inte 100 sidor regler. Inte som alla behöver memorera iaf, inte ens SL.krank said:De första ungefär 100 i min bok är rollpersonen, utföra handlingar, utrustning, strid och magi. Och då ingår färdighetslistor, en jäkla massa yrken, allt mellan himmel och jord.Necross said:Men det är väl ändå bara typ 50 av de där sidorna som är regler? Och kanske bara 10 som alla spelare behöver lära sig.
Inte ett dåligt spel. Lite för mycket regler för min smak, och definitivt inget jag kallar "komma igång direkt". Som allra minst krävs att en spelledare läser och förstår alla regler.
Jag hatar inga rollspel, varför säger du så? Jag tycker bara att de allra flesta är dåliga. Framför allt verkar det aldrig finnas nån jävla aning om vad som kan dra in nya människor i hobbyn, för att få den att växa, eller åtminstone överleva. Om det nu är så viktigt alltså.krank said:Alltihop. Att du överhuvudtaget blandar in "teater" och "terapi" tyder på att du överhuvudtaget inte riktigt greppat friformen eller indiespelen, och att jag därför har extremt lite att vinna på att försöka gå in i en diskussion om saken. Du har redan bestämt dig för att du hatar vissa sorters rollspel, liksom. Vidare diskussion onödig.Necross said:Jasså? Ordbajseri-grejen som ska "skapa stämning"? Eller teater-grejen där man ska "gestalta"? Eller D&D 4E som vore bättre om det var online?
Tråkigt att det ska vara så känsligt också, det här med teater- och terapivurmen bland vissa spelare. Det är väl inget att skämmas för, att man gillar teater och terapi?
OK, då vet jag vad du menar. Tack.krank said:Och jag menar att det har mer med din smak att göra än med spelen i sig.Necross said:Nej, absolut inte. Jag tror faktiskt tvärtom - du vill nog få mig att spela något jag skulle tycka om. Jag är negativ för att jag tycker de flesta spel som faktiskt produceras är så introverta, oinspirerande och allmänt usla.