"oberoende"
Vindhand tog upp ett bra argument mot "independentrollspel", och det var att det inte fanns några stora, profithungriga bolag i rollspelsbranschen på samma sätt som det finns i musikbranschen (där independent-temren brukar användas). Alla rollspel förutom möjligen D&D är således att betraka såsom "independentrollspel".
Jag håller nog inte med om att man
måste tolka in en sådan betydelse i termen "independent", om man inte nödvändigtvis vill. Jag delar i alla fall inte den synen på rollspels-marknaden (alltså att det skulle finnas några onda megakorporationer som försöker förslava rollspelshobbyn med sin totala dominans, eller vad det nu är som ordet independent verkar kunna implicera).
Frågan är då
vad en independent-skapare egentligen är "oberoende" ifrån? Min syn på saken är i alla fall ett man är oberoende från "proffesionella krav" på produktion och distribution. Man behöver alltså inte nödvändigtvis investera några egentliga pengar i produktion och marknadsföring, liksom man inte är beroende av att spelet faktiskt säljer i konsumentleden - eller ens når butiker ute i landet. Man är alltså oberoende från konsumenten, och kan därmed skapa enbart för sitt egna höga nöjes skull (på gott och ont, måhända).
I motsats till independent-marknaden sätts då den kommersiella marknaden, men det betyder inte på något sätt att icke-kommersiellt är bättre eller att kommersiella produkter eller ett vinstintresse är något negativt. Vad den kommersiella aktören däremot
inte är oberoende av är konsumenterna, men också av en fungerande ekonomi och inte minst distribution. Mycket kan gå snett och då drabbas produktionen genast på ett eller annat sätt.
Om vi (återigen) tar exempelet Krille och Rävsvans förlag (som inte ens är ett företag, egentlingen) så är hans Västmark-satsning idag independent eller oberoende av att någon överhuvudtaget spelar eller så att säga konsumerar produkten (laddar ned gratis eller beställer en färdig utskrift, som Krille själv inte ens är inblandad i på något plan). Detta på grund av att det inte kostar någonting (nåja) att publicera spelet gratis online. Men när Västmark trycks så ligger Krille helt plötsligt ute med en massa pengar, främst för tryck men även för omslag med mera. Han blir mer eller mindre tvungen att försöka sälja spelet till Tradition och andra etablerade butiker, tror jag, liksom han får räkna med att lägga ned minst lika mycket tid på marknadsföring (på olika sätt, givetvis) som på att producera mer material - om han ens ska kunna få tillbaka sin insats. Inte kan man väl hävda att Krille i det läget är "oberoende" av vad som händer omkring honom och vad konsumenterna tycker och tänker - och inte minst gör och inte gör. Går det åt fullkomligt åt pipan så kanske Krille inte längre har lust att återgå till independent-produkt, eller så har han skulder som måste betalas (förslagsvis genom att arbeta med mer lönsamma projekt utanför hans vanliga arbetstid, vilket i så fall lämnar ännu mindre tid över till att skriva rollspel).
Ett annat exempel på icke-oberoende spelproduktion är i det här sammanhanget Anders Blixt och hans rollspel Gondica. Distributören Top Games gick som bekant i konkurs strax efter lanseringen och produktionen lades så gott som ned i brist på en heltäckanden distribution till butiker och återförsäljare. Nu har dock distributören Vuttex Games tagit upp Gondica och en ny modul är också på gång (sammanträffande?). Hur pass "beroende" Blixt egentligen är av en fungerande distribution kommer nu också att testas hårt då Vuttex Games har flyttat till Danmark, tillsammans med resten av Tradition-koncernens ledning och adminstration. Om distributören exempelvis inte längre tänker föra Gondica (som är ett ganska litet spel i sammanhanget) är det alltså mycket möjligt att Blixt återigen väljer att lägga utgivningen på is - såvida han inte själv vill sköta all distribution, vilket han såvitt jag vet har gjort tidigare och vilket inte fungerat tillfredsställande (för att motivera utgivning av fler produkter, och därmed ännu mer distributions-arbete). Blixt är därmed inte oberoende av konsumenten - på grund av de kommeriella kraven som ställs på hans icke-independent-produktion (främst kostnader som måste täckas genom försäljning till rollspelare ute i landet).
/Baldyr, som inte alls förstår kritiken mot independent-termen