Nekromanti Att hålla koll på indie-rollspelen

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Nätrollspel (fortfarande väldigt OT)

Men jag måste instämma med många andra. Independent, amatör, indie, hemmapul och hobbybasis är förtillfället nog de bästa termerna och de florerar redan här i forumet.
Där har vi det: Hobbyrollspel!
Det antyder att det är gjort på fritiden av någon (eller några) som saknar vinstintresse, oavsett om de normalt jobbar för NeoGames eller någon annan.

/tobias

Skuggvarg

Hero
Re: Nätrollspel (fortfarande väldigt OT)

Ja, jag kan inte se något negativt i termen "hobby", även fast det tydligen finns vissa som inte gillar att deras alster kallas hobbyrollspel. Så länge man gör det på sin fritid (ja, man pysslar ju inte med rollspelet på jobbet eller i skolan...eller gör man det, kanske?), och så länge man inte får betalt för det, så är det ju faktiskt en hobby.

/Skuggvarg

Firefly

Veteran
jag har en ide

om att man skulle kunna fixa en funktion för varje användare här att lägga ut sina verk genom sin profil så att alla kan få ta del av dem på ett enkelt sätt.

där kan ligga allt mellan egna rollspel till äventyr, detta är ett förslag som jag tycker skulle vara ganska smart..

Pale Imp

Swordsman
Jodå. skulle jag gärna se.

Jag tror inte att man ska blanda ihop färdiga och ofärdiga rollspel, eftersom ingen skulle orka skumma igenom alla miljoner ofärdiga rollspel på jakt efter de färdiga.

Men däremot tror jag att det är en bra idé att ge rollspelsmakarna ett litet hörn på sidan att presentera sitt spel på, lättåtkomligt och bra, färdigt eller ofärdigt.

Sen skulle en fördel vara om man kunde söka i kategorierna färdiga och icke färdiga rollspel. De ofärdiga rollspelen (och färdiga också) skulle då ha någon form av gästbok där man kan få lite feedback.

Impen - Ursäkta tve/tre-tydighet så här tidigt på morgonkvisten.

FFF

Veteran
Re: "Alternativa rollspel"?

och det var att det inte fanns några stora, profithungriga bolag i rollspelsbranschen
Nähä.
Och vad skulle du säga att Wizard of the Coast är då?

Rising

Vila i frid
Ang. Citationsteknik:

"Nähä.
Och vad skulle du säga att Wizard of the Coast är då?"

Vad jag skrev var: "det inte fanns några stora, profithungriga bolag i rollspelsbranschen på samma sätt som det finns i musikbranschen"

Alltså, först och främst "några" såsom i "åtminstone två".

Sedan; "på samma sätt som det finns i musikbranschen" där utbudet totalt domineras av ett mycket litet antal stora aktörer. WotC har inte riktigt den totala dominansen. I vart fall inte för oss svenska rollspelsentusiaster som är intresserade av alternativa rollspel.

Om termen Independentrollspel skulle användas på allt som inte kommer från WotC så tror jag förresten inte den blir särskilt populär.

Är Neogames, Rävspel och Riotminds "stora, profithungriga bolag" på samma sätt som Sony, EMI Group, AOL Time Warner, Bertelsmann och Vivendi Universal i musikbranschen?

/Riz

Baldyr

Hero
nej, nej, nej...

Där har vi det: Hobbyrollspel!
Det antyder att det är gjort på fritiden av någon (eller några) som saknar vinstintresse, oavsett om de normalt jobbar för NeoGames eller någon annan.
Det är faktiskt ingen vidare lyckad term för det jag och många andra kallar "independent-rollspel", eftersom "hobbyrollspel" i vissa kretsar används istället för "bordsrollspel" eller "table top roleplaying game". Jag har för mig att bland annat Sverok använder den termen inom sin verksamhet. Det skulle bara leda till ännu mer begreppsförvirring.

/Baldyr, föredrar independent

darker

Veteran
oh nej! [NT]

Svar på...
Är Neogames, Rävspel och Riotminds "stora, profithungriga bolag" på samma sätt som Sony, EMI Group, AOL Time Warner, Bertelsmann och Vivendi Universal i musikbranschen?

Skuggvarg

Hero
Re: Ang. Citationsteknik:

Är Neogames, Rävspel och Riotminds "stora, profithungriga bolag"
Nej, de är väl ganska små bolag, men även de vill väl ha profit, kan jag tänka mig...

/Skuggvarg

Baldyr

Hero
"oberoende"

Vindhand tog upp ett bra argument mot "independentrollspel", och det var att det inte fanns några stora, profithungriga bolag i rollspelsbranschen på samma sätt som det finns i musikbranschen (där independent-temren brukar användas). Alla rollspel förutom möjligen D&D är således att betraka såsom "independentrollspel".
Jag håller nog inte med om att man måste tolka in en sådan betydelse i termen "independent", om man inte nödvändigtvis vill. Jag delar i alla fall inte den synen på rollspels-marknaden (alltså att det skulle finnas några onda megakorporationer som försöker förslava rollspelshobbyn med sin totala dominans, eller vad det nu är som ordet independent verkar kunna implicera).

Frågan är då vad en independent-skapare egentligen är "oberoende" ifrån? Min syn på saken är i alla fall ett man är oberoende från "proffesionella krav" på produktion och distribution. Man behöver alltså inte nödvändigtvis investera några egentliga pengar i produktion och marknadsföring, liksom man inte är beroende av att spelet faktiskt säljer i konsumentleden - eller ens når butiker ute i landet. Man är alltså oberoende från konsumenten, och kan därmed skapa enbart för sitt egna höga nöjes skull (på gott och ont, måhända).

I motsats till independent-marknaden sätts då den kommersiella marknaden, men det betyder inte på något sätt att icke-kommersiellt är bättre eller att kommersiella produkter eller ett vinstintresse är något negativt. Vad den kommersiella aktören däremot inte är oberoende av är konsumenterna, men också av en fungerande ekonomi och inte minst distribution. Mycket kan gå snett och då drabbas produktionen genast på ett eller annat sätt.

Om vi (återigen) tar exempelet Krille och Rävsvans förlag (som inte ens är ett företag, egentlingen) så är hans Västmark-satsning idag independent eller oberoende av att någon överhuvudtaget spelar eller så att säga konsumerar produkten (laddar ned gratis eller beställer en färdig utskrift, som Krille själv inte ens är inblandad i på något plan). Detta på grund av att det inte kostar någonting (nåja) att publicera spelet gratis online. Men när Västmark trycks så ligger Krille helt plötsligt ute med en massa pengar, främst för tryck men även för omslag med mera. Han blir mer eller mindre tvungen att försöka sälja spelet till Tradition och andra etablerade butiker, tror jag, liksom han får räkna med att lägga ned minst lika mycket tid på marknadsföring (på olika sätt, givetvis) som på att producera mer material - om han ens ska kunna få tillbaka sin insats. Inte kan man väl hävda att Krille i det läget är "oberoende" av vad som händer omkring honom och vad konsumenterna tycker och tänker - och inte minst gör och inte gör. Går det åt fullkomligt åt pipan så kanske Krille inte längre har lust att återgå till independent-produkt, eller så har han skulder som måste betalas (förslagsvis genom att arbeta med mer lönsamma projekt utanför hans vanliga arbetstid, vilket i så fall lämnar ännu mindre tid över till att skriva rollspel).

Ett annat exempel på icke-oberoende spelproduktion är i det här sammanhanget Anders Blixt och hans rollspel Gondica. Distributören Top Games gick som bekant i konkurs strax efter lanseringen och produktionen lades så gott som ned i brist på en heltäckanden distribution till butiker och återförsäljare. Nu har dock distributören Vuttex Games tagit upp Gondica och en ny modul är också på gång (sammanträffande?). Hur pass "beroende" Blixt egentligen är av en fungerande distribution kommer nu också att testas hårt då Vuttex Games har flyttat till Danmark, tillsammans med resten av Tradition-koncernens ledning och adminstration. Om distributören exempelvis inte längre tänker föra Gondica (som är ett ganska litet spel i sammanhanget) är det alltså mycket möjligt att Blixt återigen väljer att lägga utgivningen på is - såvida han inte själv vill sköta all distribution, vilket han såvitt jag vet har gjort tidigare och vilket inte fungerat tillfredsställande (för att motivera utgivning av fler produkter, och därmed ännu mer distributions-arbete). Blixt är därmed inte oberoende av konsumenten - på grund av de kommeriella kraven som ställs på hans icke-independent-produktion (främst kostnader som måste täckas genom försäljning till rollspelare ute i landet).

/Baldyr, som inte alls förstår kritiken mot independent-termen

Sodivra

Champion
Att bekvämt kunna gå igenom rollspelen och läsa kommenterar (Som ett slags minirecensioner! :gremsmile:) är en god tanke, men det behöver läggas upp snyggt också, i min mening. Detaljerat är bra, lättillgängligt är också bra, så att säga.. :gremwink:

Vi kan ju till exempel ha, som du föreslår, en sektion för färdiga rollspel och en för rollspel under konstruktion, istället för bara en sektion för färdiga rollspel, vilket -i kombination med kommentarerna- skulle ge en härlig känsla av aktiv rollspelsmakargemensamhet.. Kanske?

Sedan kan man ju ha kvar listan till höger som snabblänkar till varje rollspel, och sedan möjlighet att sortera rollspelen efter namn, tema, sidantal, och antal nedladdningar, för att lätt hitta det man vill ha. -Kanske man till och med skulle dela upp rollspel i "Ofärdiga", "Små" och "Stora", på tal om sidantal.

Där har du ju en administrationsuppgift. Pang - Bom.

Rising

Vila i frid
Det var det där med kling och klang...

Du har förstås alldeles rätt i vad du säger, men problemet med "independentrollspel" är samma sak som med "amatörrollspel" fast åt ett annat håll. "Amatörrollspel" är ju faktiskt också en helt korrekt terminologi. Vad är då problemet med termen "amatörrollspel"? Jo, det har en negativ klang som avser att rollspelet saknar kvalitet.

Jag håller kanske med om det, men tycker å andra sidan faktiskt att "hobbyrollspel" har en positiv klang. Det anser dock inte alla.

På samma sätt kan alltså "independentrollspel" ha en dålig klang; det kan antyda att termen används som i musikbranschen och att spelet alltså är oberoende från de profithungrande storföretagen.

Då detta med termers klang är fullständigt subjektivt så finns det inga "rätt" eller "fel". Man kan bara respektera varandra och låta historien avgöra vilken term som till slut kommer stå på sina egna ben och tala för sig själv.

Jag är osäker på vilken term det kommer bli, och faktiskt fortfarande rådvill om vilken term jag själv tycker bäst om. Därför fortsätter jag växla mellan dem allihop beroende på vilket sammanhanget är.

/Rising

Baldyr

Hero
Re: Det var det där med kling och klang...

Du har förstås alldeles rätt i vad du säger, men problemet med "independentrollspel" är samma sak som med "amatörrollspel" fast åt ett annat håll. "Amatörrollspel" är ju faktiskt också en helt korrekt terminologi. Vad är då problemet med termen "amatörrollspel"? Jo, det har en negativ klang som avser att rollspelet saknar kvalitet.
Det finns faktiskt ytterligare ett stort fel med termen "amatör" när man pratar om rollspelshobbyn. Den implicerar nämligen även någon form av elitism där spelmakare delar upp i proffs och amatörer. Enligt min ringa åsikt är vi alla glada amatörer, måhända med olika stor erfarenhet och med olika djupa fickor. Det är snarare en fråga om "proffsighet" än att vara ett regelrätt rollspels-proffs. (Vem kan egentligen leva på att skriva rollspel, i Sverige?) Och mer elitism vill åtminstone jag inte ha i vår hobby.

Jag håller kanske med om det, men tycker å andra sidan faktiskt att "hobbyrollspel" har en positiv klang. Det anser dock inte alla.
Klangen har jag nog inga problem med personligen, men däremot är den termen redan "tagen", på sätt och vis. Det brukar nämligen användas för att beteckna table top-rollspel för att skilja företeelsen från avancerade rollekar med sexuella inslag (Rollspel.se, någon?), liksom från pedagogiska och terapeutiska metoder där en form av rollspel används (Piff och Puff, någon?). Bland annat Sverok använder termen, varför den torde vara tämligen etablerad för att man inte ska använda den i independent-sammanhang.

På samma sätt kan alltså "independentrollspel" ha en dålig klang; det kan antyda att termen används som i musikbranschen och att spelet alltså är oberoende från de profithungrande storföretagen.
Det är väl bara jag som inte har koll på musikbranschen i allmänhet och på populärmusik i synnerhet, men jag får verkligen inte några sådana associationer. Jag förknippar möjligen "independent" med independent-film, vilket i sin tur är en ganska trevlig association. Det implicerar nämligen ett lite smalare innehåll som inte enbart riktar sig på en massmarknad - jag brukar faktiskt föredra lite mindre breda koncept vad gäller rollspel. (Sedan är det bara en fördel i sig om spelet är utgivet under "kommersiella villkor", då det brukar betyda att både yta och innehåll är mer påkostat. Det föredrar jag givetvis som konsument framför elektroniska härk som måste läsas i Acrobat. *urk*)

Då detta med termers klang är fullständigt subjektivt så finns det inga "rätt" eller "fel". Man kan bara respektera varandra och låta historien avgöra vilken term som till slut kommer stå på sina egna ben och tala för sig själv.
Visst, men jag tycker mig fortfarande inte se några vettiga alternativ till indendent-termen. Och jag tror också att ordet med tiden kommer att få sin egen betydelse i rollspels-sammanhang, precis som "oberoende" knappast har sin strikt lexikala betydelse i musik- eller filmsammanhang numera. Att det sedan finns folk som får rent politiska associationer av ordet säger nog mer om vederbörande själv än om någonting annat...

/Baldyr, independent (alltså oberoende från kravet att göra vinst när jag sysslar med min hobby)

Krille

Super Moderator
Re: Det var det där med kling och klang...

"Vem kan egentligen leva på att skriva rollspel, i Sverige?"

Carl Johan Ström. Men han är mig veterligen den enda i Sverige.

FFF

Veteran

Alltså, först och främst "några" såsom i "åtminstone två".
White Wolf och Palladium Games, nu är det tre och därmed några, nöjd?
Förväntar du dig att folk skall förstå vad du menar när du skriver att det inte finns några stora profit hungriga rollspelsföretag och menar att det bara finns ett(om jag inte missförstått din logik helt).
Om jag skulle fråga dig: "Finns det några mandariner kvar?"
Skulle du då svara "Nej" även om det fanns en? Knappast.

Sedan; "på samma sätt som det finns i musikbranschen" där utbudet totalt domineras av ett mycket litet antal stora aktörer.
Det gör det väl inte inom musikbranschen heller.
Dessutom skulle du ju kanske kunna ta en titt på försäljningsstatistiken världen över, skulle inte de tre företagen jag räknade upp vara dominerande vad det gäller försäljning?

Nej, har någon påstått det? Jag exemplifierade mig veterligen med WoTC inte rävspel, riotminds eller neogames.
Om du vill hålla dig på en rimlig nivå så kom då inte med påhopp som ju tydligt är helt tagna ur din fantasi.

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Ang. Citationsteknik: (OT)

Ok...

1) Först och främst; jag avskyr hela den här diskussionen. Alla företag, stora som små, är ute efter att tjäna pengar - inte att idka välgörenhet.

2) Stora profithungrande rollspelsföretag? Lägg av... ni köper deras böcker i alla fall. Uppenbarligen är böckerna bra om de säljer, eftersom det finns ett visst sammanhang mellan tillgång och efterfrågan.

Det samma gäller musik. Oavsett om marknaden kontrolleras av få huvudaktörer så finns det uppenbarligen tillräckligt mycket musik för att alla konsumenter ska få sitt lystmäte.

FFF

Veteran

1) Först och främst; jag avskyr hela den här diskussionen. Alla företag, stora som små, är ute efter att tjäna pengar - inte att idka välgörenhet.
För det första så måste jag medge att vad du tycker har en väldigt liten impakt på mig, om du av någon anledning inte gillar vad som skrivs så är det bara att låta bli att läsa.
För det andra så tvivlar jag på att rollspelsföretag i sverige existerar i syfte att tjäna pengar, det är för mycket arbete för att det skall vara någon lönsam verksamhet i relation till att sälja något mer inkomstbringande.

2) Stora profithungrande rollspelsföretag? Lägg av... ni köper deras böcker i alla fall. Uppenbarligen är böckerna bra om de säljer, eftersom det finns ett visst sammanhang mellan tillgång och efterfrågan.
De stora profithungrande bolagen, det vill säga främst WoTC och Palladiums största spel D&D samt Rifts är skit så det där stämmer inte.
Mig veterligligen är det för övrigt ingen som påstått att det är något fel med stora profithungrande bolag(vilket det i och för sig är men det är inte relevant här), det som diskuterats är hurvida de finns och hurvida termen "indie"rollspel är vettig, läs de övriga inläggen.

Rising

Vila i frid

"Det gör det väl inte inom musikbranschen heller."

Tja, jo... The big five dominerar rätt hårt. I amerika har de 85% av all försäljning, och tar du från resten bort storstjärnornas egna bolag (madonnas Maverick, bl.a) så blir det mest små, independentbolag kvar.

"Dessutom skulle du ju kanske kunna ta en titt på försäljningsstatistiken världen över, skulle inte de tre företagen jag räknade upp vara dominerande vad det gäller försäljning?"

Det är de säkert, men är resten independent? Är Neogames independent? Tja, om de nu är det, är "independentspel" då en bra term på de gratisrollspel/hobbyrollspel/amatörrollspel/alternativa rollspel som den här tråden handlar om?

"Nej, har någon påstått det? Jag exemplifierade mig veterligen med WoTC inte rävspel, riotminds eller neogames.
Om du vill hålla dig på en rimlig nivå så kom då inte med påhopp som ju tydligt är helt tagna ur din fantasi. "

Förlåt. Det har aldrig varit min avsikt i den här diskussionen. Jag är nyfiken på dina åsikter och vill inte måla in dig i något hörn, för i den här frågan har jag själv ingen egen övertygelse om vad jag tycker. Jag polariserar bara begreppet "independent" eftersom det har en sådan klang: Storbolag vs. Independent. Då är frågan vart gränsdragningen skall gå mellan dem. Antingen så blir Riotminds och Neogames "storbolag" och det gillar varken du eller jag, eller så blir alla utom WotC, WW och Palladium Games "independent", och då fungerar inte termen till det den är tänkt.

Det är ett ganska spetsat argument, förvisso, men jag förtydligar för min egen skull. Jag vet inte riktigt själv vad jag tycker, men jag anser inte längre att independentrollspel är en helt oproblematisk term för det vi vill använda den på.

/Rising

Krille

Super Moderator

"Alla företag, stora som små, är ute efter att tjäna pengar - inte att idka välgörenhet."

Självklart är man som företagare ute efter att tjäna pengar. Men tro inte att man enbart företagar för pengarnas skull. I så fall skulle det inte finnas några svenska rollspelsproducenter över huvud taget! Rollspel är nämligen den sista branschen man ska ge sig in i om man är ute efter mucho pesetas. Marknaden är för liten och marginalerna för små.

Som ett exempel: det finns en (1) rollspelsskapare i Sverige idag som kan leva på att skapa rollspel. Han heter Carl Johan Ström och bor i Göteborg. Alla andra rollspelsskapare i Sverige, även de som säljer sina produkter, har rollspelsskapandet som bisyssla. De pengar som de får in från att skapa och sälja rollspel går åt till att betala trycket och eventuella nya moduler. Är det profithunger? Knappast. I så fall hade rollspelsskaparna i landet lagt ner sin tid på något arbete där de kunde tjäna pengar istället. Är det välgörenhet? Näpp. De vill ha tillbaka de pengar som de investerat i trycket.

Kort sagt, rollspelsskapare i det här landet sysslar varken med profithunger eller välgörenhet. De har en kul hobby som gör det möjligt att få tillbaka de pengar som de satsar i trycket, men det täcker knappast den tid som de lägger ner på att skapa rollspelsböckerna. Man tjänar fan mer i timmen som motorhopskruvare på Volvo.