Jag gillar att tänka, men mitt rollspelstänkande (preppande) tenderar att gå lite i cirklar eller vara lite prokrastinerande (det är inget svenskt ord?).
Jag kan ändra nästan vad jag vill i kampanjen jag spelleder, så länge spelarna får behålla sina rollpersoner och jag inte byter ut spelsystemet helt (men lite i smyg märker de inte).
Som jag skrev så känner jag att jag lägger för mycket tid på att "balancera möten", och det är en dum sak, men en annan dum sak med det är att när jag lagt tid på mötet/motståndaren så vill jag ju att mitt prepp ska komma till anvnänding, så jag vill liksom att det ska bli strid.
Så min plan är:
1) Jag ska planera NPC/motståndare bara på nivån "Krigare nivå 5", och utöver det bara bestämma mjuka saker (sånt som är intressant på riktigt, och som inte har med "balanserandet" att göra). Så jag kommer kunna planera/beskriva många fler NPC nu, än jag orkar/hinner idag.
2) Om det väl blir strid mot NPC så kommer jag ha slumptabeller (och jag är programmerare så det kommer ske automatiskt, omedelbart och utan att jag kladdar med fingrarna). Så jag kommer få en "Krigare nivå 5". Den kan visa sig vara mesig eller överjävlig. Men så är det, och jag kommer inte fuska med tärningarna eller hjälpa spelarna ifall det blir strid.
3) Flykt - jag kommer införa "regler" för flykt, som gör att rollpersonerna kan fly. Gör de det så sker det till en "liten" kostnad. För som det är idag tycker jag det brukar vara besvärligt att fly (kommer motståndaren springa efter, och det enda som händer är att man förlorar en attack när man flyr, så är det statistiskt bättre att bara fortsätta slåss: bättre illa fäkta än fly.)
4) 0 HP - jag kommer införa "regler" för 0 HP, som gör att 0 HP kommer med en "stor" kostnad, men det är inte slutet för rollpersonen eller kampanjen.
Jag hoppas att jag kommer tycka det är roligt att sätta ihop mina "slumptabeller" - alltså roligt och meningsfullt tänkande, istället för cirkeltänkande och uppskjutande-till-imorgon-tänkande.
Och med detta på plats, så hoppas jag att jag kommer börja lägga min prep-tid mer på NPCernas bakgrund, avsikter, ambitioner, personligheter, osv... än att först försöka "balancera" dem.
När det gäller slumpade NPC-motståndare, så vill jag att de (mäktigare) ska ha specialförmågor. Men det ska inte vara specialförmågor som jag som SL ska änvända/tänka på (och försöka vara taktisk/smart). Det ska vara "specialförmågor" som ger spelarna/rollpersoner meningsfulla val, risk/reward, utmaningar. Ex: en specialförmåga som ger möjligheten att "slå om en missad attack", det gör ju bara mig som SL till "taskig" och jag måste välja en av rollpersonerna som det drabbar, och jag kanske har extra-info (rollpersonernas HP) som skulle kunna påverka mitt beslut. Istället vill jag ge spelaren ett val: du kan anfalla med +5 - men din motståndare kommer i så fall få +8 på nästa attack.
Semester torsdag, så det är bara att sätta sig vid datorn, som vanligt!