Nekromanti Avskalat, tidsparande men bra OSR-lir?

solvebring

Superhero
  • Old school
  • D20, levels osv.
  • Avskalat – »Rulings not rules» etc.
  • Lättskött i stort – »Jag vill kunna skapa SLP:s och dylikt på minuter, inte timmar».
  • Tillgängligt
  • Gärna under 150 sidor
  • Bra

God45

#PrayersForBahakan
Lamentations of the flame princess är regellättast. uppfyller alla sina krav och finns gratis i en version utan bilder. Det är min rekomendation :gremsmile:

solvebring

Superhero
anth said:
Lindeman said:
Nackdelen där är dock att det enda som finns i nuläget är ett något, imho, knapphändigt speltestdokument.
Eh - vad saknar du?
Tydliga kapitel och en sammansluten »How to play»-del.
... Fast det är la mest jag som är gnatig. :gremtongue:

... Men eftersom jag på tradfronten nästan bara lirat svenskt och är dålig på jänkbiten så behöver jag nog all tydlighet jag kan få, även om jag tror mig kunna D20-principerna – eftersom jag trots allt gillar dem.

anth

Vetefan
Lindeman said:
Vill du ha "How to Play" är det Lamentations som gäller.

solvebring

Superhero
anth said:
Lindeman said:
Yeah, eller S&W-coren, som det ser ut. :gremsmile:

Men ja, ska självklart kolla Lamentations också.

God45

#PrayersForBahakan
anth said:
Lindeman said:
Lamentations har den bästa "how to play" biten jag någonsin sett :gremsmile:

Eksem

Champion
Allihop är så :gremlaugh:

T.ex. Labyrinth Lord, Sword & Wizardry, Lamentations of the Flame Princess, Astonishing Swordsmen and Sorcerers eller för den delen orginalen som Basic D&D i olika versioner eller faktiskt orginalspelet för den delen!

Jag rekommenderar normalt Labyrinth Lord för att den är gratis. Tror iofs det finns gratisvesioner av några av de andra med, men Lablord är god nog :gremsmile:

Eksem

Champion
Ja det här får jag skriva upp på, den är bra att läsa och köra (soloäventyr!) även om man faktiskt inte tänker spela spelet.

solvebring

Superhero
Eksem said:
Allihop är så :gremlaugh:

T.ex. Labyrinth Lord, Sword & Wizardry, Lamentations of the Flame Princess, Astonishing Swordsmen and Sorcerers eller för den delen orginalen som Basic D&D i olika versioner eller faktiskt orginalspelet för den delen!

Jag rekommenderar normalt Labyrinth Lord för att den är gratis. Tror iofs det finns gratisvesioner av några av de andra med, men Lablord är god nog :gremsmile:
Ah, yeah. LL verkar najs och verkar ju förövrigt finnas fysiskt i flera svenska butiker. Det är plus, eftersom jag hellre läser i resterna av döda träd än på en datorskärm.

... Just det och S&W verkar ju väldigt poppis (har fått dem rekommenderade förr), så till en början var jag egentligen mest nyfiken på vilken av dem som är mest vänlig gentemot mina kriterier – eller mer frankt – mot en newbie.

Eksem

Champion
Re: Följdfråga: Själv då?

LabLord, för det fanns på Collectorspoint. Så enkelt var det.

Eksem

Champion
Jag tycker att de är lika bra på att uppfylla dina punkter allihop, fast Lamentations har bästa How to play-delen (å andra sidan inga monsterstats, av förvisso goda skäl).

God45

#PrayersForBahakan
Eksem said:
Jag tycker att de är lika bra på att uppfylla dina punkter allihop, fast Lamentations har bästa How to play-delen (å andra sidan inga monsterstats, av förvisso goda skäl).
Man kan alltid sno monster från något annat D&D spel, reglerna är så lika att det fungerar med att sno dem var som från. Det dinns tex all pathfinder monsterna officielt online gratis så bara sno dem :gremsmile: