Nekromanti Avskalat, tidsparande men bra OSR-lir?

solvebring

Superhero
Re: Följdfråga: Tips?

Något som förresten är återkommande i de här liren är att spelarna ska ha en kartansvarig som hela tiden sitter och ritar av dungen allteftersom man tar sig vidare ... Utöver elaka regler om att inte hitta ut eller att göra sig illa när man har bråttom tillbaka förstår jag inte riktigt vitsen, men ... :gremsmile:

... Dylikt har jag aldrig sysslat med förut. Inte i någon större utsträckning i alla fall.

Brukar ni göra detta eller lägger ni ut en färdigritad dunge (utan SL-detaljerna så, of course), eller hur brukar ni göra?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ

I ASE med Eksem började vi med att rita kartor på egen hand. Om man väljer detta alternativ är mitt tips: använd väderstreck istället för höger och vänster.

Till slut tröttnade eksem på det så han övergick till att själv rita upp kartan allt eftersom vi utforskade systemet. Detta gick förstås snabbare men.

Jag tror att om man ska låta RP rita kartorna så ska man inte vara rädd för att låta dem rita fel. Ge dem inte exakta avståndsangivelser eller vinklar. Låt dem rita som de tror att de går medan du själv håller koll på den riktiga kartan. DVS låt dem gå i cirklar utan att inse det för att de inte inser att korridorerna inte viker av i exakta nittiogradersvinklar.

Annars kan man ju göra vad jag gjorde på Repetikon igår. Jag gav dem en karta över hela dungeonen och sa "här är nedgångarna. De olika nedgångarna verkar kännetecknas av..."

Då förutsatte jag så klart att rollpersonerna faktiskt hade lyckats få tag på en fysisk karta.

Bolongo

Herr Doktor

Ja, att spelarna ritar egna kartor är något man skall köra med om man vill fokusera på utforskningsaspekten. Att skapa stämningen att de verkligen befinner sig på okänd mark.

Kopplat till detta är resursknapphet: när du går ned i dungan måste du veta hur många facklor, matransoner, pilar etc. du har med dig. Du kan inte skaffa nya utom i staden, som kan vara långt bort. Detta är en anledning att hålla reda på tidsåtgång (i turns eller vilken enhet man nu använder).

Den andra anledningen är att DM behöver ha ett intervall mellan slagen för vandrande monster...

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Poängen kan också vara saker i stil med att man kan se misstänkta platser för hemliga rum och liknande. Om alla gångar tycks gå runt en viss plats utan att det finns något där bör man börja leta hemliga dörrar.

Tomatalven

Hero

Eller så slår man för vandrande monster när man känner för det/spelarna har tråkigt/det passar helt enkelt.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ

Jag gillar att slänga in vandrande monster när spelarna bara står och stampar för att de försöker lista ut någon hemlighet som inte finns.

Eller när deras letande efter loot börjar bli allt för girigt =)

Tomatalven

Hero

Precis vad jag menar fast bättre formulerat. Fördtår inte riktigt det här med att vara stenhård på turns. Kan man inte höfta lite? Iofs har jag aldrig spelat d&d...

Robban

Hero

Det är klart man kan höfta, men jag tror* att idén är bland annat att det tar tid att någorlunda säkert röra sig genom grottor (och över huvud taget ha en chans att se fällor), och om man tar tid att rita en karta så behöver man mäta upp avstånd och sånt (någorlunda, iaf). Så där är en förklaring till varför man räknar turns, för att se hur lång tid det tar att ta sig igenom grottan. En annan, som är kopplad till utforskningen, är hur länge en fackla/oljelampa/lykta brinner. Så jag tycker det verkar rätt vettigt ändå.*

*Jag har aldrig kört grottkräl egentligen, men ska starta upp en kampanj nu i höst, så vi får se hur det går och hur vettigt jag tycker det är efter att faktiskt ha testat det.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

Tomatalven said:
Fördtår inte riktigt det här med att vara stenhård på turns. Kan man inte höfta lite? Iofs har jag aldrig spelat d&d...
Det finns någon slags ideologi bland en del som kör gammel-D&D om att spelledaren ska vara en opartisk länk mellan spelarna och platsen/äventyret, dvs. att man inte presenterar ett äventyr och jobbar för att få det att hänga ihop på nåt dramaturgiskt vis utan att man bara låter spelarnas handlingar påverka miljön och det som händer i miljön att påverka spelarna.

Genom att hålla koll på turns och slå för slumpmöten och för hur monster reagerar när man möts (gamla D&Ds främsta sociala regel) så har miljön eget liv även om spelledaren ibland behöver tolka lite för att få det att gå ihop (varför blir kobolderna glada och hjälpsamma när de träffar äventyrarna?).

Jag tycker att slumpmöten brukar dyka upp för sällan, men jag tror att jag skulle ha mer nytta av att slå för dem med mindre intervall än att slopa turns. Man kan också skriva in det i sin dungeon: ytterområdena är inte lika välpatrullerade så där slår vi för möten var tredje turn, men nära orcnästet slår vi varje turn.

anth

Vetefan

Tomatalven said:
Precis vad jag menar fast bättre formulerat. Fördtår inte riktigt det här med att vara stenhård på turns. Kan man inte höfta lite? Iofs har jag aldrig spelat d&d...
Jag håller aldrig reda på turns och höftar alltid så uppenbarligen går det alldeles utmärkt. :gremsmile:
- När spelarna har ritat upp en ny del av grottan är det dags att slå.
- Under en strid är det dags att slå (för att se om något monster i närheten hört striden).
- När rollpersonerna stannat för att vila eller leta efter något är det dags att slå.
- När spelarna snackat skit en längre stund är det dags att slå (snackar spelarna skit betyder det ju att rollpersonerna också gör det).

Det viktiga är att wandering monsters / random encounters är slumpmässiga. D.v.s. det kommer inga monster per automatik. Vissa sessioner kommer det inga wandering monsters alls, andra sessioner bara kryllar det av dem - och det är tärningarna som avgör.

Det man ska tänka på att chansen varierar beroende på hur befolkat området är. I en öde skog kanske chansen bara är 1 på 10 var 6:e timme, nära en monsterhåla kanske chansen är 2 på 6 var 10:e minut.

Det mina spelare har lärt sig är att när jag börjar rulla tärning utan synbar anledning så är det nog dags att börja röra på sig*... :gremsmile:

*Nu är jag inte en fullständig noob - hemliga slag märker inte ens spelarna att jag slår (tro mig) - men just slag för wandering monsters tycker jag är bra om spelarna märker. Det är ett utmärkt sätt att visualisera att tiden går i ett annat tempo i spelet än vid spelbordet.

solvebring

Superhero

solvebring said:
Eksem said:
Att Armor Class (alltså hur bra försvar man har mot anfall) blir bättre ju lägre värde man har är nog något som mer krånglar till än underlättar. Det är enkelt att husregla om, dock (eller är standard i vissa spel).
Check! Har kollat in Descending respektive Ascending AC. Det senare är som du säger enklare och det jag sett förut så det ska jag lätt köra på. Tack för headsup:en! =)
@Eksem: Förresten, naturligtvis borde jag fråga: Hur husreglar du detta?*

* Eftersom jag lutar åt att välja LL eller S&W Core, helt enkelt, och LL bara har descending AC, vilket jag som sagt inte vill ha ...

Tomatalven

Hero

anth said:
Tomatalven said:
- När spelarna har ritat upp en ny del av grottan är det dags att slå.
- Under en strid är det dags att slå (för att se om något monster i närheten hört striden).
- När rollpersonerna stannat för att vila eller leta efter något är det dags att slå.
- När spelarna snackat skit en längre stund är det dags att slå (snackar spelarna skit betyder det ju att rollpersonerna också gör det).

Det man ska tänka på att chansen varierar beroende på hur befolkat området är. I en öde skog kanske chansen bara är 1 på 10 var 6:e timme, nära en monsterhåla kanske chansen är 2 på 6 var 10:e minut.

Det mina spelare har lärt sig är att när jag börjar rulla tärning utan synbar anledning så är det nog dags att börja röra på sig*... :gremsmile:
min nya checklista :gremsmile:

anth

Vetefan

solvebring said:
solvebring said:
Eksem said:
Att Armor Class (alltså hur bra försvar man har mot anfall) blir bättre ju lägre värde man har är nog något som mer krånglar till än underlättar. Det är enkelt att husregla om, dock (eller är standard i vissa spel).
Check! Har kollat in Descending respektive Ascending AC. Det senare är som du säger enklare och det jag sett förut så det ska jag lätt köra på. Tack för headsup:en! =)

* Eftersom jag lutar åt att välja LL eller S&W Core, helt enkelt, och LL bara har descending AC, vilket jag som sagt inte vill ha ...
Formeln är 19 - AC för att växla mellan mellan systemen. Jag är så van vid bägge att jag kan ha olika spelare som använder olika system i samma spelgrupp

solvebring

Superhero

anth said:
solvebring said:
solvebring said:
Eksem said:

Formeln är 19 - AC för att växla mellan mellan systemen. Jag är så van vid bägge att jag kan ha olika spelare som använder olika system i samma spelgrupp
Det vill säga: »19 minus descending AC-värde (utan minus) lika med värde för ascending AC – och vise versa»?

solvebring

Superhero

Om man skulle välja LL så stör det mig som fan att man gjort raser till klasser. Jag skulle hellre ha det separerat som i de flesta andra spelen, så att man väljer båda race och class.

... Går det att ordna på något smidigt sätt?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

solvebring said:
Om man skulle välja LL så stör det mig som fan att man gjort raser till klasser. Jag skulle hellre ha det separerat som i de flesta andra spelen, så att man väljer båda race och class.

... Går det att ordna på något smidigt sätt?
Ja om du prompt vill vara ocool och inte köra med ras som klass så finns den andra metoden i Advanced Edition Companion, ett tillbehör till Labyrinth Lord som innehåller det som behövs för att stuka om det till AD&D istället. Lika gratis som LL så du behöver inte köpa nån bok bara för att komma åt de reglerna, bara att tanka hem från Goblinoid Games sida.

slanfan

Hero

Ta bort rasklasserna och låt alla välja ras fritt, med eventuella modifikationer tagna från en annan klon där ras inte är klass.