Re: Följdfråga: Tips?
solvebring said:
Har ni utöver detta några särskilda tips till en fellow rollspelare som jag, som trots övrig erfarenhet är rätt skralig vad gäller just sådana spel?
Finns det exempelvis några särskilda regelbitar som jag bör lägga till; skippa; husregla eller dylikt?
Finns det några bra genvägar för att göra det så enkelt som möjligt för sig?
Svårt att peka ut något specifikt då det ofta rör sig om spel som bygger på förutsättnigen att man kommer husregla för att man ska få just sin egen specifika snowflake D&D fix.
Exempelvis finns det vissa grejer jag alltid gör i alla D&D spel som saknar detta:
Poängköp av grundegenskaper, samt att grundegenskaper ökar med level.
Om det är en klon där det bara finns magiker och präster så brukar jag ta bort vancian magic. Alltså att man inte måste memorera spells på morgonen innan de kastas.
Tar bort stridsrundor på 1 minut och kör på 6 eller 10 sekunder.
Medelväg mellan individuellt initiativ och gruppinitiativ. Antingen att vanligt DEX slag på T20 eller slå en T12 med svårightetsgrad 7 och lägg till DEX modd på slaget. De spelare som lyckas få agera innan motståndarna och således behöver inte SL slå några initiativ och det blir mycket enkelt att hålla reda på ordningen även om man slår nytt initiativ varje runda.
Fast HP när man går upp i level. Man behöver inte slå fram sina Hit Points. Har man En Hit Dice på T8:a får man 4 HP på jämn level och 5 HP på ojämn level.
Alla kan använda alla vapen men om det inte finns på din klass vapenlista har man -4 på att träffa(eller att vapnet endast gör halv skada).
Om man spelar ett OSR spel med multiclassing så strunta i de skrivna reglerna i boken(om de finns). Lägg ihop alla XP för båda klasserna i en gemensam "hög" så man levlar i båda klasserna samtidigt. Ta Hit Dice från den klass som har högst helt enkelt. Så en Fighter2/Rogue2 har en Hit Dice på 2T8(Fighter) och räknas i allt väsentligt som en Level 2 karaktär, inte level 4. Mycket enklare och mer logiskt än de officiella modeller som funnits i gamla D&D.
Präster får välja ett vapen de kan slåss med och som de håller sig till av traditionella/religiösa skäl. Så de kan använda ett vapen som inte är blunt.
Något som stör mig är att många OSR spel censurerar bort det vanliga grundegenskapsslaget från reglerna(fanns både i Basic D&D och AD&D). Vilket är väldigt underligt och dom använder jag givetvis.
Vissa av grejerna ovan anses av vissa grognards vara rena dödssynder. Men sånt bryr jag mig inte om då om man spelar OSR spel utan att spela dom på det sätta man vill så är de meningslösa enligt mig. De är mer halvfärdiga skellett till spel som man måste avsluta själv och ge sin egen touch.