Nekromanti Avskalat, tidsparande men bra OSR-lir?

solvebring

Superhero
Eksem said:
Jag tycker att de är lika bra på att uppfylla dina punkter allihop, fast Lamentations har bästa How to play-delen (å andra sidan inga monsterstats, av förvisso goda skäl).
Du har väckt min nyfikenhet! :gremsmile:
Har man sagt A ...

slanfan

Hero
Re: Följdfråga: Själv då?

Lamentations, för att jag äger det och var lite trött på Basic Fantasy. (Rollformuläret till Lamentations är väldigt fint, men saknar ruta för spells, så jag är lite kluven)

solvebring

Superhero
anth said:
Svärd och Svartkonst duger utmärkt för dig.
... Fast man kanske skulle börja med Svärd & Svartkonst och avancera till för smaken lämpad jänkversion senare när man kommit in i groovet?

/solvebring – nattklurar och skumläser lite.

anth

Vetefan
Lindeman said:
God45 said:
Lamentations of the flame princess är regellättast. uppfyller alla sina krav och finns gratis i en version utan bilder. Det är min rekomendation :gremsmile:
Rätt?
En liten brasklapp. Jag sitter med den tryckta versionen, den innehåller tre böcker:
- Rules & Magic
- Referee
- Tutorial

Det som finns för fri nedladdning är väl endast Rules & Magic?
Den räcker för att spela, men de flesta speltipsen står i de andra böckerna.

solvebring

Superhero
anth said:
Lindeman said:
God45 said:
Lamentations of the flame princess är regellättast. uppfyller alla sina krav och finns gratis i en version utan bilder. Det är min rekomendation :gremsmile:
Rätt?
En liten brasklapp. Jag sitter med den tryckta versionen, den innehåller tre böcker:
- Rules & Magic
- Referee
- Tutorial

Det som finns för fri nedladdning är väl endast Rules & Magic?
Den räcker för att spela, men de flesta speltipsen står i de andra böckerna.
Låter mindre bra, inte minst för att spelet då i sin kompletta form krossar min önskan lågt sidantal. Å andra sidan verkar det jävligt najs av vad gratisfilen avslöjar. ... Men nå, den som lever får se. Ska dock se vad S&S kan göra för mig först, tror jag. ... Utan att jag för den delen vill att tråden hejdas på något vis. Kör på! :gremsmile:

Hunk

Hero
Basic Fantasy RPG är det jag skulle rekommendera. Finns gratis nedladdningsbart på http://www.basicfantasy.org/. Själv spelar jag en moddad Labyrinth Lord, men Basic Fantasy känns snäppet mer lättillgängligt i sitt grundutförande.

dawnrazor

Veteran
Alla de nämnda spelen är bara varianter av Dungeons & Dragons. Älskar dem alla, då de har lite olika "smak". Själv kör jag Labyrinth Lord (inkl. Advanced Edition Characters) för det är baserat på min favvoversion av D&D. Har också Swords & Wizardry Core som jag kör med sonen och hans kusin (i mitt tycke något enklare än Lab Lord). Sen rekommenderar jag alltid Blood & Treasure, som är ett sammanplock av alla versioner av D&D, även 3:e utgåvan. Inte allas kopp te, men väldigt komplett bok som inkluderar 500 monster och 600 spels! Finns dock inte i gratisversion. Du kan ladda ner gratis PDF:er av LL, S&W, Basic Fantasy, Lamentations of the Flame Princess + fler, men som sagt - de är bara varianter av samma sak, och väldigt kompatibla.

solvebring

Superhero
Vad står SRD för i sammanhanget »D20 SRD»?

... »The Basic Fantasy Role-Playing Game is a ruleslight game system based on the d20 SRD v3.5»

Betyder det att vi snackar avskalat D&D 3.5, typ?
... Det är i så fall ett plus efter det är det enda jänkliret jag hittills faktiskt har spelat.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
solvebring said:
System Reference Document. Typ allt det som man får använda från d20-D&D via öppen licens.

Eksem

Champion
Ja, det här är värt mer emfas, de här spelen är EXTREMT utbytbara, de skiljer sig som mest på detaljer, och vilket man väljer spelar ingen större roll alls. Ofta glömmer jag bort vilken version vi spelar för tillfället :gremlaugh: (Beroende på vem som är referee har vi kört LabLord, LabLord med Advanced Companion, OD&D, LotFP och säkert nån variant till; för det mesta märker man ingen större skillnad).

anth

Vetefan
solvebring said:
´SRD syftade från början på det material som WotC släppte fritt till DnD3 och DnD3,5
När WotC sedan gav ut DnD4 tog de ner sin SRD-sida, vilket resulterade att flera andra SRD-sidor poppade upp, t.ex: d20 SRD

När Paizo gav ut Pathfinder gjorde de en PF SRD

Det finns även en S&W SRD till Swords & Wizardry - men den innehåller reglerna till det lite mer avancerade S&W Complete, inte till S&W Core som den fria pdf:en är.

Nu är det lite fel att säga att OSR-spelen har med den ursprungliga SRDn att göra. S&S, LL, S&W, LotFP och BF har nästan exakt samma regler och skiljer sig väldigt lite från varandra - och har nästan ingenting med SRDn till DnD3 att göra.

Hunk

Hero
solvebring said:
... »The Basic Fantasy Role-Playing Game is a ruleslight game system based on the d20 SRD v3.5»

... Det är i så fall ett plus efter det är det enda jänkliret jag hittills faktiskt har spelat.
Basic Fantasy är snäppet mer "modernt" än LabLord och Swords & Wizardry (trots att det kom före dem båda) och därmed ett uns mer likt D&D 3.5, men det ligger betydligt närmre de klassiska versionerna av D&D än de nyare. Ascending AC är dock en av nymodigheterna som de tagit rakt av (vilket jag tycker är en förbättring som gör spelet enklare).

En viktig skillnad mellan Basic Fantasy och andra utgåvor är också att det saknar alignments/livsåskådningar. Vissa tycker att detta är bra, andra att det är dåligt. Alignments är dock främst viktiga i AD&D och OD&D med supplement, så vissa typer av äventyr till de systemen kan behöva moddas något.

Det funkar utmärkt att spela rakt av med alla 80-talsäventyr till D&D (åtminstone B/X, BEC*), LabLord och Lamentations of the Flame Princess. Också utan större problem med äventyr till Swords & Wizardry och OD&D med supplement (de flesta av Judges Guilds D&D-äventyr hamnar i den kategorin). AD&D/OSRIC kan kräva lite mer konvertering, men inte så att det stör alltför mycket (AD&D har betydligt fler spells än övriga tidiga editioner och dess effekter är annorlunda samt att alignments spelar roll för fler spells och andra magiska effekter).

*Äventyr till Master och Immortalboxarna till Mentzer-D&D har en högre power level än Basic Fantasy når upp till.

Arfert

Facit
Hunk said:
Basic Fantasy RPG är det jag skulle rekommendera. Finns gratis nedladdningsbart på http://www.basicfantasy.org/. Själv spelar jag en moddad Labyrinth Lord, men Basic Fantasy känns snäppet mer lättillgängligt i sitt grundutförande.
selfpromotion: En till fördel: BF innehåller illustrationer gjorda av undertecknad. (gäller iofs Lamentations också)

solvebring

Superhero
anth said:
solvebring said:
´SRD syftade från början på det material som WotC släppte fritt till DnD3 och DnD3,5
När WotC sedan gav ut DnD4 tog de ner sin SRD-sida, vilket resulterade att flera andra SRD-sidor poppade upp, t.ex: d20 SRD

När Paizo gav ut Pathfinder gjorde de en PF SRD

Det finns även en S&W SRD till Swords & Wizardry - men den innehåller reglerna till det lite mer avancerade S&W Complete, inte till S&W Core som den fria pdf:en är.

Nu är det lite fel att säga att OSR-spelen har med den ursprungliga SRDn att göra. S&S, LL, S&W, LotFP och BF har nästan exakt samma regler och skiljer sig väldigt lite från varandra - och har nästan ingenting med SRDn till DnD3 att göra.
Tackar för klargörandet. Sådant är alltid intressant att veta. :gremsmile:

solvebring

Superhero
Hunk said:
solvebring said:

Basic Fantasy är snäppet mer "modernt" än LabLord och Swords & Wizardry (trots att det kom före dem båda) och därmed ett uns mer likt D&D 3.5, men det ligger betydligt närmre de klassiska versionerna av D&D än de nyare. Ascending AC är dock en av nymodigheterna som de tagit rakt av (vilket jag tycker är en förbättring som gör spelet enklare).

En viktig skillnad mellan Basic Fantasy och andra utgåvor är också att det saknar alignments/livsåskådningar. Vissa tycker att detta är bra, andra att det är dåligt. Alignments är dock främst viktiga i AD&D och OD&D med supplement, så vissa typer av äventyr till de systemen kan behöva moddas något.

Det funkar utmärkt att spela rakt av med alla 80-talsäventyr till D&D (åtminstone B/X, BEC*), LabLord och Lamentations of the Flame Princess. Också utan större problem med äventyr till Swords & Wizardry och OD&D med supplement (de flesta av Judges Guilds D&D-äventyr hamnar i den kategorin). AD&D/OSRIC kan kräva lite mer konvertering, men inte så att det stör alltför mycket (AD&D har betydligt fler spells än övriga tidiga editioner och dess effekter är annorlunda samt att alignments spelar roll för fler spells och andra magiska effekter).

*Äventyr till Master och Immortalboxarna till Mentzer-D&D har en högre power level än Basic Fantasy når upp till.
Låter trevligt. Ska lätt kika på BFRPG också.

solvebring

Superhero
Det här med tillgängligheten ... Allihop går naturligtvis att köpa från US via olika printföretag som Lulu och dylikt.

LL verkar vara det enda som går att köpa från svenska spelbutiker? ... Jag har iaf inte hittat några av de övriga.

... Bara nyfiken. Och bekväm – kan jag handla inom Sverige så gör jag det.

anth

Vetefan
solvebring said:
Det här med tillgängligheten ... Allihop går naturligtvis att köpa från US via olika printföretag som Lulu och dylikt.

LL verkar vara det enda som går att köpa från svenska spelbutiker? ... Jag har iaf inte hittat några av de övriga.

... Bara nyfiken. Och bekväm – kan jag handla inom Sverige så gör jag det.
Nja.
LotFP borde gå att köpa i sverige, Raggi sitter ju i Finland, men jag tror spelet är mellan två tryckningar.
S&W Complete borde också gå att få tag på då Necromancer games tryckt upp dem och svenska butiker brukar ta in Necromancer games.
Däremot är det inte säkert att de har böckerna i sitt sortiment, utan att det är beställningsvaror.

Du får helt enkelt skicka ett mail och fråga.