Nekromanti Avskalat, tidsparande men bra OSR-lir?

solvebring

Superhero
Re: Följdfråga: Tips?

DeBracy said:
solvebring said:
Om man skulle välja LL så stör det mig som fan att man gjort raser till klasser. Jag skulle hellre ha det separerat som i de flesta andra spelen, så att man väljer båda race och class.

... Går det att ordna på något smidigt sätt?
Ja om du prompt vill vara ocool och inte köra med ras som klass så finns den andra metoden i Advanced Edition Companion, ett tillbehör till Labyrinth Lord som innehåller det som behövs för att stuka om det till AD&D istället. Lika gratis som LL så du behöver inte köpa nån bok bara för att komma åt de reglerna, bara att tanka hem från Goblinoid Games sida.
Aha, på så vis. Coolers! :gremsmile:

... Betyder det att jag kan ta race/class-delen från LL Advanced och köra det som LL core?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

solvebring said:
Aha, på så vis. Coolers! :gremsmile:

... Betyder det att jag kan ta race/class-delen från LL Advanced och köra det som LL core?
Jepp.

anth

Vetefan
Re: Lite harv till S&W vs LL -diskussionen

solvebring said:
Utöver det som sägs har – vad har ni att säga om S&W vs LL?
Same shit, different name.

Har man ingen emotionell koppling till gammel-DnD spelar det faktiskt ingen roll.
Eksem kör LL, jag kör LL AEC, Rob kör S&W, Sövelkatten kör LotFP, Hunk kör BF, Storuggla kör C&C,...
Vi spelar dessutom i varandras kampanjer samt lånar husregler av varandra - så vi har inget som helst problem att byta system.

Alla systemen har sina egna lösningar som jag tycker om - och jag plockar gärna lite av varje från alla system för att göra mitt eget.

solvebring

Superhero

anth said:
Alla systemen har sina egna lösningar som jag tycker om - och jag plockar gärna lite av varje från alla system för att göra mitt eget.
Ja, det är just det jag vill peta på. Jag förstår av det ni sagt förut och det du säger nu att det är väldigt likt men samtidigt kan det tyckas väldigt olika.

Enligt min blygsamma amatöruppfattning tycks S&W och LL gå isär i de allra flesta regelfrågorna. ... Dock är jag för dålig på sådana lir för att mer säkert kunna se vilka som är till min för- eller nackdel, utefter kraven i startinlägget. Exempelvis kan ju en regel se mycket mer ut på papper än en annan men gynna smidigare spel osv.

Därav min tjatighet kring ämnet. :gremsmile:

... Nå, du är ju OSR-nörd (komplimang!), helt klart. Något kan du la säga på den här punkten ... snääälla? :gremwink: :birthday:

Eksem

Champion

De går inte isär i de flesta regelfrågorna egentligen, men eftersom spelen liknar varandra så mycket så kan det säkert uppfattas som så att skillnaderna har större impact än vad de faktiskt har.

Jag tycker inte att du ska ägna så mycket tid åt att välja "rätt" version, bättre att bara ta nåt och sen köra. Men om du verkligen, verkligen vill hitta vad som är rätt för dig, köp den här: http://www.rpgnow.com/product/109631/Old-School-Renaissance-Handbook

anth

Vetefan

solvebring said:
Något kan du la säga på den här punkten ... snääälla? :gremwink: :birthday:
You asked for it. :gremsmile:

Lite historia:
Först släpptes ODD74 med separata raser och klasser; men endast Dwarf, Elf, Halfling, Human, Cleric, Fighter, Magic User 1974.
Sedan släpptes Supplementen I-V som innehöll flera raser och klasser 1975-1976.
Sedan släpptes Holmes' version som var en uppstädning och förenklad introduktion av reglerna 1977.
Sedan släpptes ADnD som var en sammanslagning av ODD74 + Supplementen med alla raser och klasser 1977-1979.
Sedan släpptes B/X som var ett enklare alternativ till ADnD och där dwarf/elf/halfling var klasser för första gången 1981.

De olika klonerna försöker emulera olika spel; S&W Core försöker emulera ODD74, S&W Complete försöker emulera ODD74 + Supplements, LL försöker emulera B/X, LL AEC föröker emulera ADnD.

LL AEC är inte ett komplett spel, utan en samling optional rules som man ska använda istället för de i LL. Man kan alltså byta ut precis så mycket man vill - så LL AEC kräver att man har LL.

De vanliga regelskillnaderna är:
- Acending vs. Decending AC.
- Low hp vs. High hp (har fightern d8 hp eller d10 hp per level).
- Roll hp at level 1 vs. Max hp at level 1.
- 5 (classical) Save categories vs. 3 (Ref/Will/Fort) vs. 6 (STR/DEX/CON/INT/WIS/CHA) vs. 1 category (as in S&W).
- Saves as set target values vs. Saves as bonuses.
- Individual initiative vs. Group initiative.
- Komplexa stridsrundor (som i S&W) vs. förflyttning och attack (som i LL).
- Movement 12" vs. 30'.
- Clerics cast spells from level 1 vs. level 2.
- Spell effects are set vs. Spell effects scale with level.
- Die at 0 hp vs. Die at -10 hp vs. Save or die at negative hp...

JU enklare och mer intuitivt desto bättre för dig som är nybörjare (de gamla DnD-regler var INTE intuitiva och det är egentligen charmen med dem, men gör det svårare för nybörjare).

Dessa råd är INTE så som jag spelar, utan det är för att det ska vara enkelt för nyböraren:
- Använd Acending AC (som i S&W) för det är enklare och mer intuitivt.
- Använd 1 save (som i S&W) för det är enklare och mer intuitivt - observera att det ändå är olika saves för olika klasser har olika bonusar.
- Fläska på med hp, optional rule i LL AEC som ger fighter d10 hp, max hp vid level 1, slå om hp vid alla levels som i S&W, man dör vid -10 hp. Är alla nybörjare kommer ni dö som flugor i alla fall.
- Gruppinitiativ!
- Förflyttning 120' (systemet i LL fungerar bra - för det har 2 moves; ett som är 120 (som är kompatibelt med gammel-DnD) och samtidigt 1/3 av det (40') som är kompatibelt med DnD3.
- Enkla stridsregler, när det är ens tur förflyttar man och attackerar.
- Clerics får kasta spells från level 1 (som i LL).
- Enkla "statiska" spells från S&W eller LL, inte LL AEC.
- Encumbrance-reglerna från LotFP - man får bära med sig ett visst antal föremål så man slipper räkna med föremålös vikt.

Generellt: hittar du två olika regler när du läser de olika systemen - välj den regel som du tycker verkar enklast. :gremsmile:
När du sedan får kläm på reglerna kan du prova att ändra.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK

anth said:
De olika klonerna försöker emulera olika spel; S&W WB försöker emulera ODD74, S&W Core försöker emulera ODD74 + Suppliment 1 (Greyhawk), S&W Complete försöker emulera ODD74 + Supplements, LL försöker emulera B/X, LL AEC föröker emulera ADnD.
Mitt vanliga nöje, rätta anth :gremsmile:

solvebring

Superhero

Eksem said:
De går inte isär i de flesta regelfrågorna egentligen, men eftersom spelen liknar varandra så mycket så kan det säkert uppfattas som så att skillnaderna har större impact än vad de faktiskt har.

Jag tycker inte att du ska ägna så mycket tid åt att välja "rätt" version, bättre att bara ta nåt och sen köra. Men om du verkligen, verkligen vill hitta vad som är rätt för dig, köp den här: http://www.rpgnow.com/product/109631/Old-School-Renaissance-Handbook
Coolers! Tackar för tipset!

solvebring

Superhero

anth said:
solvebring said:

Lite historia:
Först släpptes ODD74 med separata raser och klasser; men endast Dwarf, Elf, Halfling, Human, Cleric, Fighter, Magic User 1974.
Sedan släpptes Holmes' version som var en uppstädning och förenklad introduktion av reglerna 1977.
Sedan släpptes ADnD som var en sammanslagning av ODD74 + Supplementen med alla raser och klasser 1977-1979.
Sedan släpptes B/X som var ett enklare alternativ till ADnD och där dwarf/elf/halfling var klasser för första gången 1981.

De olika klonerna försöker emulera olika spel; S&W Core försöker emulera ODD74, S&W Complete försöker emulera ODD74 + Supplements, LL försöker emulera B/X, LL AEC föröker emulera ADnD.

LL AEC är inte ett komplett spel, utan en samling optional rules som man ska använda istället för de i LL. Man kan alltså byta ut precis så mycket man vill - så LL AEC kräver att man har LL.

- 5 (classical) Save categories vs. 3 (Ref/Will/Fort) vs. 6 (STR/DEX/CON/INT/WIS/CHA) vs. 1 category (as in S&W).
- Movement 12" vs. 30'.

JU enklare och mer intuitivt desto bättre för dig som är nybörjare (de gamla DnD-regler var INTE intuitiva och det är egentligen charmen med dem, men gör det svårare för nybörjare).

Dessa råd är INTE så som jag spelar, utan det är för att det ska vara enkelt för nyböraren:
- Använd 1 save (som i S&W) för det är enklare och mer intuitivt - observera att det ändå är olika saves för olika klasser har olika bonusar.
- Fläska på med hp, optional rule i LL AEC som ger fighter d10 hp, max hp vid level 1, slå om hp vid alla levels som i S&W, man dör vid -10 hp. Är alla nybörjare kommer ni dö som flugor i alla fall.
- Gruppinitiativ!
- Förflyttning 120' (systemet i LL fungerar bra - för det har 2 moves; ett som är 120 (som är kompatibelt med gammel-DnD) och samtidigt 1/3 av det (40') som är kompatibelt med DnD3.
- Encumbrance-reglerna från LotFP - man får bära med sig ett visst antal föremål så man slipper räkna med föremålös vikt.

Generellt: hittar du två olika regler när du läser de olika systemen - välj den regel som du tycker verkar enklast. :gremsmile:
Hans E Magnusson said:
anth said:
De olika klonerna försöker emulera olika spel; S&W WB försöker emulera ODD74, S&W Core försöker emulera ODD74 + Suppliment 1 (Greyhawk), S&W Complete försöker emulera ODD74 + Supplements, LL försöker emulera B/X, LL AEC föröker emulera ADnD.
Mitt vanliga nöje, rätta anth :gremsmile:
Tackar, tackar! :gremsmile:

solvebring

Superhero

anth said:
solvebring said:

Lite historia:

- Movement 12" vs. 30'.

- Gruppinitiativ!

Okej, nu har jag klurat på det här och det känns som att du (indirekt) säger att LL skulle passa bättre för mig som nybörjare?

... Det är just det. När jag bläddrat och läst runt i SW respektive LL har jag uppfattat det så som att LL på det stora hela är lite enklare att anamma, medan det finns lite tjosan – främst regelalternativ och detaljer – som gör att SW drar. Kort sagt drar båda spelen och jag lär aldrig kunna bestämma mig. Iof ska jag inte tjacka och lira på stört men det ska ändå göras en vacker dag ... :gremsmile:

solvebring

Superhero

solvebring said:
Något som förresten är återkommande i de här liren är att spelarna ska ha en kartansvarig som hela tiden sitter och ritar av dungen allteftersom man tar sig vidare ... Utöver elaka regler om att inte hitta ut eller att göra sig illa när man har bråttom tillbaka förstår jag inte riktigt vitsen, men ... :gremsmile:

... Dylikt har jag aldrig sysslat med förut. Inte i någon större utsträckning i alla fall.

Brukar ni göra detta eller lägger ni ut en färdigritad dunge (utan SL-detaljerna så, of course), eller hur brukar ni göra?
Bumpar detta med tillägget:

Och hur sköter ni grids, figurer och dylikt när de OSR:ar? Trots allt finns det ju stor valfrihet där på den här fronten ...

anth

Vetefan

solvebring said:
solvebring said:
Något som förresten är återkommande i de här liren är att spelarna ska ha en kartansvarig som hela tiden sitter och ritar av dungen allteftersom man tar sig vidare ... Utöver elaka regler om att inte hitta ut eller att göra sig illa när man har bråttom tillbaka förstår jag inte riktigt vitsen, men ... :gremsmile:

... Dylikt har jag aldrig sysslat med förut. Inte i någon större utsträckning i alla fall.

Brukar ni göra detta eller lägger ni ut en färdigritad dunge (utan SL-detaljerna så, of course), eller hur brukar ni göra?
Bumpar detta med tillägget:

Och hur sköter ni grids, figurer och dylikt när de OSR:ar? Trots allt finns det ju stor valfrihet där på den här fronten ...
Använder ytterst sällan minis och battle maps till OSR - används endast för att det av någon anledning behövs av någon anledning.

Är det en vanlig dungeon får spelarna rita efter mina beskrivningar.

Större/mega dungeons ritar jag åt spelarna.