Nekromanti Bästa krigaren?

Azagthoth

Myrmidon
Man överlever inte en strid genom att vara ärlig. Listighet är en betydligt bättre egenskap att ha, de flesta listiga krigare överlever länge, de ärliga (om de inte är väldigt skickliga) har en tendens att falla bort ganska snabbt.

Ta till exempel samurajen. Första gången samurajerna stod på ett slagfält gick de fram till motståndaren och bugade, allt enligt sed. Synd bara att motståndaren tog tillfället i akt och dräpte den bugande samurajen...

/Azagthoth

Azagthoth

Myrmidon
Nu tänkte jag iofs på de mer "normala" varelserna. Att träffa en geting är nog inte helt lätt med svärd. En dvärg är liten, men tillräckligt stor för att inte dra några fördelar av sin litenhet (dessutom är de ju breda, så på en front är de stora...).

/Azagthoth

Håller med om riddarna! Att spela riddare är något av det skojigaste som finns.
*lycklig suck*
*tänker på sin Västmark-riddare*
"För Gud, Heder och Ära!"
Undrar hur det blir om han upptäcker att hans väpnare är ateist, feminist och i hemlighet kvinna...?

//Purgatorius - gillar Västmark fast han inte har spelat

Johan K

Gammal & dryg
Det roligatse med de som spelar riddare är när man gör tvärtimot vad som står i deras codex. De blir rätt förgrymmade och det är en guldgruva till intriger i spelargruppen...
Ha´prövat dte och det funkar.../images/icons/smile.gif

Johan K

Gammal & dryg
Visst,, ok man ska väll inte vara för ärlig när man slåss. Det har du rätt i. Men när det gäller lönnmördare så tycker jag allt att de är de fegaste när det gäller att ta kol på folk.
Vad det gäller smaurajer så kommer nog jag aldrig att förstå hur de slåss. De är ju banne mig mer ärliga än vad riddarna är.

Azagthoth

Myrmidon
Men när det gäller lönnmördare så tycker jag allt att de är de fegaste när det gäller att ta kol på folk.

De riktigt fega krigarna överlever längst...

/Azagthoth

Johan K

Gammal & dryg
Äran ??

Alltså, vart ligger ärna i att sticka ner någon bakifrån ?? Jag ser inte det som direkt ärofyllt, äran ligger i en jämn och bra strid och gå segrande ur den.

Bjorn

Hero
Tjaa en som gått igenom SEAL training eller blivit uttagen till USMC Force Recon eller liknande...
:)

Annars så är nog den som kan göra mest skada typ en FB111 pilot... 4x 10Mton iirc.

Snackar vi Historiskt så skulle jag nog säga en romersk Legionär, de va krigare det...

/Bjorn

Johan K

Gammal & dryg
tja, de som genopmgått SEAL är väll inga som amn sätter sig på direkt kan jag tänka mig.....

Historiskt sett så tycker jag att vikingarna var hyfsat grymma. Det hade ju inte direkt det bäsat ryktet om sig.....

Krille

Super Moderator
Riddaren är adlig

"Visst, det smäller ju lite högre att vara riddare. De har ju sina codex. Krigare kanske inte alltid lika stor moral som riddare har."

Inte så jefla nödvändigt - det finns ju hur många rovriddare som helst i historien såväl som i sagan.

Nej, för min del är fallet ganska uppenbart. "Krigare" är en generell term som omfattar de vars yrke är att kriga. En liten grupp av dessa är adliga och rider på tunga stridshingstar under slaget. Denna underkategori kallas "riddare". Andra underkategorier till "krigare" är legoknektar, milis, yrkesofficerare, värnpliktiga, frivilliga et cetera.

"Lönnmördare" faller snarare utanför kategorin "krigare" över huvud taget. Endast då lönnmördarens arbete är av strategisk vikt under ett krig och lönnmördaren sysslar med andra krigiska uppgifter kan en lönnmördare kallas för krigare. Annars är han just en lönnmördare.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Johan K

Gammal & dryg
Re: Riddaren är adlig

Japp, visst håller med dig. Har väll inte så mycket att sätta imot där, antar jag.

Krille

Super Moderator
Att vara liten.

"Det finns även fördelar med att vara liten i strid."

Inte i strid. Där finns det mest nackdelar med att vara liten - man har inte alls samma tyngd bakom anfallen, man saknar muskelmassa och energireserver, benen är korta så förflyttningar blir långsammare... I modern eldstrid kan det vara en fördel att vara liten - man är då en mindre målyta, har lättare att hålla sig i skydd och man behöver faktiskt inte så mycket muskelmassa - men de flesta nackdelar kvarstår.

Däremot är små soldater en fördel ur logistisk synvinkel. De äter inte lika mycket och tär därför inte på arméns logistik lika mycket.

- Krille

Johan K

Gammal & dryg
Re: Att vara liten.

Är det inte så att dvärgar har samma muskelmassa som annat folk, som är längere ?? Dvärgar är väll oftas tilloch med starkare.

Krille

Super Moderator
Re: Äran ??

"Alltså, vart ligger ärna i att sticka ner någon bakifrån ?? Jag ser inte det som direkt ärofyllt, äran ligger i en jämn och bra strid och gå segrande ur den."

Äran tillkommer segraren, oavsett metod. Det är alltid lättare att segra ärofullt efter att man har segrat, än att försöka segra ärofullt samtidigt som man segrar. Historieförfalskning och god PR är ofta samma sak.

Dessutom, betrakta ett normalt slagfält: blod- och gyttja blandas till en rödbrun sörja, kroppar ligger överallt och får sina ögon sönderhackade av korpar. Hundar drar i de fallnas lemmar och slåss om kadavren. Blod- och likstanken är kväljande. En präst mässar monotont, trött och uppgivet över en sårad som just drar sitt sista andetag, och överöstas av någon som just funnit en far, son, bror eller make, dödad av fienden, och plundrad på sina ägodelar innan riddarnas tunga hingstar massakrerat kroppen...

Där har du äran i krig.

- Krille

Azagthoth

Myrmidon

Vem har sagt att man skall sträva efter så mycket ära som möjligt?

Dessutom är jag beredd på att ge den som vågar trotsa strid all ära, inte de som väljer att puckla på varandra, oavsett om de vinner eller förlorar.

/Azagthoth

Azagthoth

Myrmidon
Dvärgar är fantasy

Som ämnestiteln avslöjar är dvärgarna (as we know them) fantasy. En dvärg i vårt samhälle är knappast stark, snarare deformerad. Det är bara i världar där drakar, magi etc faktiskt finns som dvärgen är stursk, stolt, skäggig och stark (allitteration, ja jävlar...).

Så ja, i fantasy har dvärgen samma, om inte mer muskelmassa än längre varelser.

/Azagthoth

Riddaren

Swashbuckler
Re: Dvärgar är fantasy

Sedan har väl dvärgarnas fantasyrötter i bl.a. den nordiska mytologins Svartalfer (som ibland kallas dvärgar). Därifrån är ju mycket hämtat av t.ex. J.R.R. Tolkien, både namn och väsen. Även språken är inspirerat endel av norden, bl.a. är ju Sindarin (tror jag det var, såvida det inte är Queena) hämtat från Finskan.

Sedan brukar ju Fantasyvarelser förknippas med Tolkien. Vilket inte behöver vara fallet i alla lägen. Detta har ju t.ex. Anders Blixt nämnt angående Gondica. Där finns inte Dvärgar, vill man ha dvärgar där så skall de försättas med andra egenskaper samt viktigast av allt...byta namn. Annars är det lätt att just placera Dvärgerna att de skall vara små, fyrkantiga, fysiskt stark, långt skägg, bära på en dubbelyxa eller tvåhandsyxa plus klädd i ringbrynja eller metallrustning. Det är väl de allmänna synen av en Dvärg...

Riddaren

Johan K

Gammal & dryg

Ära är väll ett mål att sträva efter, pengar är ett annat. Det beror på vad vad man vill men sin karaktär.
Visst strid är inte allt, men det är ett av inslagen i det hela.

Robban

Hero
Men hallå!

Fatta! Dvärgar är förmodligen den mest mobbade rasen i hela j-a fantasyvärlden. Folk ska alltid se dom som hårda och tuffa krigare! Fy f-n vad fel. Och sen har vi det där med att dvärgar ska hela tiden driva omkring i bergen! Varför det?

Och hallå! Vad är det för "häftigt" med att döda oskyldiga kvinnor, eller skära upp magen på gravida kvinnor för att se om fostret är ett barn från djävulen. Vad är det för ärofullt med det? För det var precis det som korsriddarna höll på med!

men okej!
Fantasy är fantasy, och medeltid är medeltid är medeltid! Men trots det så kommer aldrig jag att se en dvärgarna som ståtliga och "häftiga" krigare. Jag kommer att se dom som ett folk som kan hantera sten (dom behöver inte bo i den), korta och ganska tåliga. Men jag kommer aldrig att enbart se dom som ett "krigarfolk". Det är lika fel som att säga att det enda vikingarna gjorde var att fara ut på plundringståg! Visst! Vissa dvärgar kanske är krigare, men långtifrån alla!

Det är exakt likadant med alver! Varför ska alltid alver få lida för att ngn j-a författare "bestämde" att dom ska ha långt hår och hoppa omkring i trädkronorna? Nej! säger jag. Låt alverna göra vad f-n dom vill! Dom är nästan lika mobbade som dvärgarna!

Robban-har kommit igång ordentligt!