Re: Äran ??
"Jag har tröttnat på rollperoner som då viker undan och går hem för att planera hur man skall bränna inne antagonisten, säkert smartare men jäkligt ryggradslöst gjort."
Vill du hitta ett par rättframa hjältar med ryggrad, som trots detta
har kval med vad de sysslar med? Knata i så fall iväg till närmaste (någorlunda välsorterade) videobutik och hyr Gettysburg och Henry V.
I Gettysburg bara dräller det av folk som hatar kriget med ändå har det som sitt kall, och som faktiskt plågas av att deras pojkar dör och har enorma problem att se fienden som fiender (i synnerhet som flera av dem faktiskt var goda vänner innan kriget bröt ut). Vi har brigadgeneral Buford som inser att armén kommer att bli slaktad om han inte kan hålla Gettysburgs utkanter med sin ynka brigad, vi har general Armistead som har sin bäste kompis tvärs över slagfältet och får order att storma honom (och han gör det, för övrigt), med flera underbara roller.
I Henry V plågas kungen av det faktum att hans ynka armé genom all logik kommer att få spö nästa morgon och ber till Gud om att Han ska ta bort räkneförmågan från kungens soldater så att de icke må nedslås av fiendens större antal... men likförbannat ryggar han inte. Nästa morgon står han där på slagfältet vid Agincourt - och vinner.
Jag säger inte att rollpersonen ska ha psykiska problem, vara feg och dra sig undan varje fara för att det är taktiskt dumt. Däremot säger jag att en rollperson är fan ingen hjälte om han inte har något samvete! Det samvetet bör inte vara helt jättebra om man skickar femtontusen man i döden och sedan ruskar av sig det med orden "lite svinn får man räkna med". Inte heller bör samvetet vara sådär jättebra om han bara far rätt in i fiendehopen och slaktar så att det sprutar blod och kroppsdelar. Men likfullt, av någon outgrundlig anledning verkar hjälteidealet av idag vara någon slags macho-Actionman som står högst upp på ett berg med döda fiender och möljar med en BFG utan att ens fundera över det. "Hohum, another day at the job" liksom.
Och
den sortens "hjältar" är
jag totalt trött på!
- Krille
<A HREF="
http://www.foxtail.nu" target="_new">
http://www.foxtail.nu</A>