Re: Men hallå! Ritter och riddare...
>>>Och hallå! Vad är det för "häftigt" med att döda oskyldiga kvinnor, eller skära upp magen på gravida kvinnor för att se om fostret är ett barn från djävulen. Vad är det för ärofullt med det? För det var precis det som korsriddarna höll på med!>>>>>>>>>
Jag är nog lite osäker på om alla korsriddare roade sig med det.... Men jag kan dessutom tänka mig att innan de överhuvudtaget kom så långt som till kvinnfolk så fick dem slå sig igenom en hel del hedningar (inte misstolka ordet, slå upp det först och sedan kan vi snacka om det) som gärna pucklade på dem.
Visst korsriddarna var långt ifrån ärorika, deras anledning till vad dem gjorde var nog den starkaste men samtidigt den mest svaga. Att tro på den kristna guden kan inte varit lätt och dessutom bli hjärntvättade till att tro att allt ont fanns i hedna länder som förpestade deras (riddarnas) Jerusalem... Men en stor drivkraft var nog ändå att somliga (höga präster, ädlingar och kungar) ville ha pengar och MAKT...
Nåväl, trots allt var inte alla riddare korsriddare. Det var under en kortare (allt är relativt) som korsriddarna var ute på dem riktigt stora korstågen. Och det har funnits riddare som nöjde sig med att förtrycka bönder på hemmaplan. *ler elakt*
Men viktigast... Det är väl ändå upp till oss hur vi tolkar och gestaltar riddarna. Så jag kvarhåller mig med smått romantiserade ideal. Med undantag av en och annan rovriddare...
Lady Silver Wolf