"Ja men stridskonstkillar slåss faktiskt inte på riktigt. Det är ju faktiskt ingen som dör. Jag skulle tro att jag skulle bete mig tämligen annorlunda om man mötte en kille med ett riktigt svärd som verkligen försökte döda mig..."
Det tror jag i o f s också. Men det är fortfarande bättre att basera regler på sådant som faktiskt stämmer med observationer av verkligheten, än att konstruera reglerna efter premisser som "man ska tåla väldigt mycket stryk, precis som på film". Ett sådant skadesystem skulle exempelvis förstöra trovärdigheten i min kampanj, så det passar inte mig, helt enkelt.
"Och let's face it! När rollpersoner hamnar i skjutstrider så vill snarare ha die-hard-action än realism."
Det må stämma på dina spelare - och måhända också på det stora flertalet. Men det är ändå ett på tok för kategoriskt uttalande, tycker jag. Det finns nämligen alla slags spelare, och jag vill att alla ska kunna få inlevelse i spelet. Den som gillar realism ska alltså slippa få sin inlevelse förstörd av verklighetsfrämmande regler, liksom den action-törstande spelaren ska slippa få sin inlevelse förstörd av tunggrodda regler och allehanda hårklyverier.
Därför vill jag faktiskt ha "gråtrista" regler. Reglerna ska ändå inte ligga i centrum, utan är endast ett verktyg. Ju mindre de inkräktar på spelarnas inlevelse ju bättre, tycker jag.
/Baldyr, som ogillar jämförelser mellan film och rollspel