Re: Verktyg och verktyg...
"Ah, vad du gör fel här är att du enbart tänker på ytan. Indiana Jones ser ju förvisso på ytan ut att handla om en äventyrare i vårt 1930-tal, men i själva verket utspelar sig ju den filmen i en helt annan dimension än den vi lever i. Ungefär som X-men, med andra ord."
Nej, nej... Jag gör väl inget fel om jag är medveten om vilka genrer som finns och vet att jag inte uppskattar dem som rollspel? Jag gillar exempelvis Indiana Jones-filmerna men jag har ingen större lust att spela rollspel i Pulp Action-genren. Skulle jag ändå låta mig inspieras av miljön till den grad att jag skulle spelleda en kampanj på 1930-talet, måhända med vissa element som förekommer i filmerna, så skulle det knappast handla om samma genre.
"Schindlers List och Indiana Jones utspelas inte i samma verklighet som varandra, trots att det på ytan ser ut att vara i ungefär en och samma epok."
Självklart är det så! När jag har jag motsagt det? (Och citera gärna vad du har missförstått så ska jag förtydliga.)
Jag är alltså medveten om den uppenbara skillnaden (olika genrer) men väljer att strunta i hur filmer fungerar. Rollspel är inte filmiskt för mig, helt enkelt.
Jag förstår alltså mycket väl varför andra skulle vilja använda exempelvis cineastiska regler, men jag känner verkligen att det inte är något för mig personligen. Har jag fel då?
"Även om världarna kan verka lika vid ett första ögonkast. Dessa spel måste ha olika regler, annars funkar de inte som de ska. Då våldför man sig på själva världarna."
Javisst. Betrakta mig som både rollspelskoncept- och spelvärldsförstörare av stora mått. Det första jag gjorde när jag började spela Eon var att göra spelsystemet ännu mera detaljerat. (Eon är ett detaljerat rollspel och blir intressantare ju mer detaljerat det blir, tycker jag.) Och det första jag gjorde med Mutant Chronicles var att jag skapade nytt och ur min synvilken "realistiskt" stridssystem. (Striderna i Venus djungler var mycket roligare när man använder "skarpa vapen", så att säga. MC är blodigt och grisigt för mig, inte figurspels-hej och hå.)
Skulle jag spela i Mundana eller i Mutant Chronicles universum i dagens läge så skulle jag alltså använda mitt eget spelsystem istället - efter vissa modifikationer och tillägg. Men jag skulle antagligen inte försöka anpassa reglerna till några "genrekonventioner" som genomsyrar respektive spelmiljö. Sådant vill jag dessutom styra genom äventyr och kampanjer, medan reglerna som sagt endast ska finnas där för att ge världen konsekvens och mig som spelledare någonting att luta mig på.
"Vad jag inte kan förstå är vad du ska med ett universalsystem till att förändra befintliga spel med, om du nu ändå inte vill spela dem överhuvudtaget."
Det är ett egendomligt uttalande, tycker jag. Jag kan mycket väl gilla en setting eller en spelmiljö, men väljer att inte svälja alla genre-konventioner eller andra hej och hå-koncept. Det är väl ändå jag som bestämmer hur min kampanj ska bli - inte spelkonstruktören?
Star Wars är ett gott exempel. Jag är nämligen gammal SW-fan sedan barndomen och konceptet sträcker sig för mig längre än till de rollspels-adaptioner som har gjorts. Jag skulle alltså utan problem kunna spelleda en SW-kampanj (med valfri inriktning) med mina egna regler. Till och med bättre än med befintliga regler, eftersom jag kan reglerna bättre och är van att bruka dem.
Samtidigt förstår jag inte varför Star Wars måste tolkas på ett visst sätt. Det är universat jag vill ha om jag spelar i SW-miljö, men också i viss mån genren eller andan i filmerna. Men stämningen skulle komma fram i handlingen, inte reglerna. (Sedan tror jag faktiskt att mina regler skulle vara synnerligen lämpade till Star Wars, men det är en annan sak. Givetvis får man vara beredd att anpassa reglerna efter spelmiljö och genre, men det skulle fortfarande inte bli något hej och hå-koncept av det.)
"Liksom, kan du inte fortsätta spela de d20-actionrollspel du redan har istället? De utspels ju dessutom i spelvärldar som är optimerade för den spelstil du gillar. Varför kompromissa? Är det bara ytan du tycker är rolig att ändra? Spelar det någon roll om du hackar zombies i en mörk krypta eller skjuter odöda mutanter i ett mörkt rymdskepp om spelstämningen är densamma i båda fallen?"
För det första så betraktar jag inte D20 som ett egentligt universalsystem, eftersom det är så specifikt anpassat för D&D-fantasy (med allt vad det innebär). Se för övrigt en aktuell debatt på D&D-forumet för mina fördomar om D20 i allmänhet och D&D i synnerhet...
För det andra så känns ditt exempel så fruktansvärt fjärran för mig att jag faktiskt inte kan besvara frågan. Jag får omformulera hela resonemanget istället.
Jag gillar alltså en viss spelstil, som omfattar en massa olika komponenter och koncept. Det som det däremot inte omfattar är det jag lite nedsättande kallar hej och hå-koncept, alltså regler som påverkar hur spelarna ska spela. Jag använder mig inte heller av generingsregler i någon form, eller några formaliserade förbättringsregler. När jag spelleder så vill jag känna att jag har kontroll över spelvärlden, medan spelarna får tolka sina roller helt fritt och utan pekpinnar. Reglerna finns där endast för att ge konsekvens i spelet, i syfte att spelarna ska kunna få någon form av inlevelse i spelsituationen samt kunna leva sig in i sina rollfigurers tankevärld. Jag vet att jag har lyckats när spelarna agerar efter sina rollfigurers drivkrafter och inte sina egna - helt utan någon form av "belöningar" dessutom. (Ytterligare exempel på hej och hå-koncept.) Jag vet också att jag har misslyckats om alla spelarna inte har haft roligt under spelmötet - det är min uppgift som spelledare att se till att spelare trivs. Vad spelarna sedan finner roligt är givetvis upp till dem, men jag anpassar mig gärna i den mån jag kan. (Den som vill spela ett analogt dataspel kanske inte ens bör infinna sig, eftersom spelet som sagt inte kretsar kring en massa regelkoncept hit och dit. Det finns faktiskt brädspel om man gillar strategi.)
Spelmiljö och genre är en helt annat sak. Ovanstående gäller oavsett om det är en historisk miljö eller fantasy-miljö. Även kampanjer kan ha olika inriktningar men spelstilen är fortfarande den ovanstående. Det är alltså vad jag menar, inget annat.
/Baldyr