Några av mina absoluta favoriter utmärker sig genom att de passar så bra till striderna i spelets miljö - sedan så kanske jag inte kan säga att de har de bästa stridssystemen för generellt bruk. Men för realistisk strid så finns det bara ett:
Albedo 2nd ed (inte Platinum catalyst ed.)
Fantastiskt bra system för modern soldat strid. En perfekt blandning mellan riskanalys baserat på utrustning och där både slumpen och skicklighet påverkar skador. Alla regler och tabeller ligger på spelledarens sida (placerar dock en hel del extra ansvar på SL), gränssnittet mot spelaren är väldigt likt vad hans spelarperson kan få reda på och manar till att inte bry sig om reglerna utan göra val efter vad personen uppfattar. Exempel - vapenskadan anges inte på något annat sätt än kaliber och vapentyp (sedan har SL en tabell med modifikationer). Initiativmodifikationer beskrivs med ord som "händigt vapen", "otympligt vapen".
Sedan är det ett av få spel som betonar vikten av stress i strider på ett konkret sätt. RP blir beskjutna och får slå Coolness under Fire. De misslyckas och tar skydd i ett gryt. Stressade som de är så bränner de fatigue där de sitter och kan inte göra något när fienden närmar sig. Ingen vågar sticka upp huvudet innan de lyckas ett slag mot sitt nuvarande Självförtroende-värde (ett flytande värde baserat på hur bra det har gått i kampanjen), men en bra ledare kan få dem att samla sig. - Fast bara ifall de har respekt för honom (uttryckt genom regler för social ties).
Regelmässigt så är det dessutom riktigt svårt att träffa någon ifall man inte siktar - men ska man sikta så får man i princip stå i fiendens illa riktade kulregn och kanske bli träffad (om man inte är en väl dold krypskytt) - så man föredrar att slänga iväg lika illa riktade kulkärvar runt hörnet på sitt skydd.
Närstrid är väldigt gritty också, med manövrar som "bryta ben", "bitas", "skalla".
Men det mest stilsättande för systemet är att man inte kan ducka kulor på något sätt. Det enda du kan göra är att skjuta först och träffa (osäkert) eller vara snabb och ta skydd innan någon skjuter dig.
Sedan så har spelet det bästa exp systemet jag vet: 1 exp per timme man spelar. Att skjuta folk ger aldrig någon bonus och är något man helst undviker eftersom det är så himla farligt