Leon;n326745 said:
Sedan har jag verkligen inget problem med att spelledaren (eller hur man nu väljer att organisera sig) anpassar äventyr eller kampanjer till spelgruppen. Tror aldrig vi spelat ett äventyr precis så som det är skrivet. Men det handlar inte om att anpassa motståndet, utan snarare att anpassa äventyret till rollpersonerna och till vad spelgruppen tycker är kul.
Självklart är det så. För mig är det en stor del av charmen med färdiga scenarion, att jag kan plocka det jag vill ur dem, anpassa och modifiera. Det ska sägas att det åtminstone jag diskuterar är den optade karaktären som ett bristfälligt system tillåter och som sedan gör publicerat material ointressant.
För att ta ett exempel så fanns något som kallades
Naked Dwarf Syndrome i gamla Warhammer, och innebar att en helt orustad dvärg genom att optning och lite levlande kunde bli helt osårbar för alla spelets vapen/fiender. Det innebar dessutom i förlängningen att dvärgen "stal" alla XP från övriga gruppen eftersom dessa i många äventyr delades ut utifrån hur många och svåra utmaningar som individuella RP övervunnit. Nu finns det gott om andra utmaningar i WFRP (beroende på vilket scenario du spelar och vilket fokus gruppen har) men för en spelare är det en ganska lockande väg att gå, eftersom överlevnad är närmast garanterad. Jag spelade en ganska lång kampanj med en sådan RP i gruppen när jag själv spelade en bard (ja, det är verkligen inte optimalt i WFRP) och det var ärligt talat helt urtrist. Det var ett för mig nytt spel, en för mig (delvis) ny grupp och ett helt nytt sätt att spela på. Spelet erbjöd mig suboptimala val och bestraffade mig naturligtvis för det. Frågar ni mig är det dålig speldesign. Att SL lät enkelt motstånd anfalla min RP gjorde inte saken direkt roligare.
Vi skulle kunna kalla detta problem för
kapprustning. Om alla kapprustar och spelet kan hantera det så är det ju hur lugnt som helst. Om spelet endast belönar de som kapprustar men trots det erbjuder mängde av möjligheter till att inte kapprusta, och därmed bestraffa spelarna, är det ett bristfälligt system, anser jag.
Återigen,
Lex Rising: "Det bästa sättet att spela ett spel på ska vara det roligaste sättet att spela ett spel på". Om spelets deltagare frivilligt måste börja nerfa sig är det ett fel på spelet.
"Men om man tycker att det är roligt ändå?". Då är allt i sin ordning. Jag kan inte riktigt se vad som är bra eller kul med det och jag har nog inte heller sett några goda argument för det (det främsta verkar vara att "det är inte så viktigt för oss"), men folk får ägna sig åt vad de vill
Jag spelar fotboll med sandaler ibland. Det är verkligen inte optimalt men jag gör det ändå.