Nekromanti Behöver lite tips till variation, vad är bäst?

Skuggvarg

Hero
Re: Nu OTar jag mig till helsingland

"Spelar tecknade figurer" är väl att ta i. Du verkar associera det till Cartoon-rollspel, vilket det absolut inte är. Man spelar fortfarande "verkliga" figurer, men eftersom manga ofta är överdrivet på flera sätt, är det också så att man spelar i en något överdriven och annorlunda verklighet.
Gillar man manga och animé, är det kul med mangarollspel. Gillar man det inte, kanske man bör undvika det, men åtminstone BESM har ett väldigt bra spelsystem, som lämpar sig för flera genrer och spelstilar.
That´s all I can say.

/Skuggvarg

Eksem

Champion

Jo, jag är bekant med anime och manga, t.om. så bekant att jag vet att det faktiskt helt enkelt är japanska ord för serier och tecknade filmer och tv-program (som inte nödvändigtvis är japanska). Men jag förstår ändå inte vad ett mangarollspel är? Ett rollspel där illustrationerna går i klassisk japansk stil? Hur skulle det påverka själva spelet?

Eksem

Champion
Re: If (Vilket spel) Then goto (Nobilis)

Jag har läst dina lyriska kommentarer om spelet tidigare, och också fallit för det vackra omslaget, men nu såg jag också att de har kapitlet "An example of play" för nedladdning på den officiella hemsidan. Och det är fantastiskt! Men jag har lite frågor:

1. Är det möjligt att spela ett sådant här rollspel om ens spelare är, diplomatiskt sagt, inte så avancerade rollspelare?

2. Är boken verkligen 25 * 25 centimeter? Eller har jag räknat fel nu?

3. Vart i Sverige gör jag bäst i att köpa detta spel? Helst i Stockholm.

4. Går det att läsa boken, även om man misstänker att man aldrig kommer träffa och spela med lämpliga spelare? Är den intressant att läsa?

Krille

Super Moderator
Mangarollspel

"Ett rollspel där illustrationerna går i klassisk japansk stil? Hur skulle det påverka själva spelet?"

Illustrationerna är givetvis i manga-manér, men det är inte allt. Även temat i spelet brukar i allmänhet gå i samma stil som serierna. Det är inte helt ovanligt med skolflickor med magiska krafter som straffar ondingar, supermäktiga rymdprinsessor som kan spränga hus med en gest, tonårsgrabbar som plötsligt får en gudinna som flickvän och liknande konstiga teman i sådana spel.

Se det helt enkelt som en ursäkt för ärkekoboldighet, men istället för att gömma sig bakom ångest, svarta läderbyxor, långrock och vampyrtänder så gömmer man sig bakom stora ögon, små munnar, grälla färger och taskiga animationer.

Rising

Vila i frid

"Men jag förstår ändå inte vad ett mangarollspel är? Ett rollspel där illustrationerna går i klassisk japansk stil? Hur skulle det påverka själva spelet?"

Åh, manga är inte bara en visuell stil där karaktärerna har bananklasefrisyrer och gnistrande jätteirisar. Mangan har även en dramaturgisk särart och sina egna tydliga arketyper. Det är det som BESM emulerar. Det hela är alltså lite överdrivet, lite plastigt och lite tillspetsat. Man har exempelvis attribut såsom "Animal friendship", "Damn Healthy!", "Item of power", "Massive damage", "Own a big mecha" och "Shape change"... Med det snabba och okomplicerade regelsystemet så blir det utpräglat mangaröj utan tvekan.

Med "manga" avses alltså inte i första hand ett teckningsmanér, utan en genre med sina egna säregna stilgrepp. Det är dessa som BESM emulerar.

Att illustrationerna i spelboken är i mangastil betyder ju inte så mycket. Det finns mangaillustrationer i Changelings pooka-kithbok också.

/Riz

Eksem

Champion

Kort sagt, det är ett gäng västerlänningar som gillar klyschig manga som satt ihop ett rollspel och ritat gubbar med stora ögon och små munnar. Fair enough.

Cybot

Mest spelbar

"Klyschig manga" är lite fel ord. Manga är Manga på samma sätt som Noir är Noir.

Eksem

Champion

Nej, manga är manga på samma sätt som tecknade serier är tecknade serier.

Man Mountainman

Storsvagåret
Nä....

Manga ÄR tecknade serier, fast från Japan. Och du kan inte komma och påstå att, säg, belgiska serier är oskiljbara från, säg, amerikanska serier.

Skuggvarg

Hero

Tack för den schyssta förklaringen som jag inte kunde häva ur mig. Det var ju egentligen det här jag hela tiden ville säga, men aldrig kunde formulera. :gremgrin:

/Skuggvarg

Eksem

Champion
Re: Nä....

Manga ÄR tecknade serier, period. Här kallas tecknade serier från Japan för manga, men i Japan kallas t.ex. också Disneys filmer för anime.

Nåja, själv är jag dålig på belgiska serietecknare, men visst skiljer det sig en hel del mellan dem? Och kom inte och säg att alla amerikanska serier liknar varandra. Låt oss säga att man gör ett serie-rollspel. Hur skulle det se ut? Det är en himla skillnad på Ghost World, Turtles, Batman och Donald Duck? Samma med japanska serier, fast i Japan är serieläsande långt mer utbrett än i amerika, och serierna är långt mycket bredare.

Alltså kan man dra slutsatsen att ett mangarollspel för det första är ett västerländskt påhitt, för det andra att det är till för att berätta historier som påminner om de man kan hitta i den typen av manga som blir stor här. Alltså kan man säga att det är ett rollspel om manga-klyschor.

Rising

Vila i frid
Du har en liten poäng...

"Nej, manga är manga på samma sätt som tecknade serier är tecknade serier. "

Du har en poäng här. I japan finns det diskbänksrealistisk manga och smågubbiga strippserier (typ Adamson) som varken har något med jätterobotar, magiska krafter eller demoner att göra. Men BESM hänvisar alltså till vad begreppet "manga" kommit att betyda för puckade västerländska Otakus som bestämt vill hävda att "manga" inte bara är ett ord för "serier" på ett annat språk, utan står för en helt ny genre.

Det är faktiskt exakt samma sak som med "noir". I början stod det bara för franska svartvita filmer, men sedan växte begreppet och lösgjorde sig från sin ursprungliga form och blev något annat. Inget konstigt med det. Hur många tycker att "ketchup" är ett företag som säljer tomatpuré?

/Rising

Eksem

Champion
Re: Du har en liten poäng...

Hmm, men jag vet inte om jag tycker att det är samma sak i det här fallet då manga med största sannolikhet fortfarande kommer ha kvar sin ursprungliga betydelse i Japan. Jag har svårt att föreställa mig att japsarna kommer sitta och säga comics om alltihop, när vissa amerikanska serieskapare själva inte ens själva trivs med ordet. Men visst, här betyder det japanska serier, och här handlar japanska serier om skolflickor, jätterobotar och plast.

Cybot

Mest spelbar

Nej...snarare om nästan alla serier som använder Big Eyes Small Mouth(ock ännu mindre näsa) tekniken för att uttrycka sig.

Det går utanför Mecha, Sailorsuits och plast.

Krille

Super Moderator

"Jag har svårt att föreställa mig att japsarna kommer sitta och säga comics om alltihop, när vissa amerikanska serieskapare själva inte ens själva trivs med ordet."

Jag har lika svårt att koppla termen "svensk film" med vad det betyder för amerikaner. :gremwink:

"Men visst, här betyder det japanska serier, och här handlar japanska serier om skolflickor, jätterobotar och plast."

För övrigt, enligt en japansk kompis så används "manga" och "anime" mest om just den sortens manga. Menar man industrin i sin helhet så säger man oftast just "mangaindustrin" eller möjligen "manga generellt", och menar man en annan specifik subgenre eller målgrupp så är det huvudsakligen subgenrens namn som används. Det är ungefär som när vi säger "serier" och oftast menar nåt med trikåer, och specar upp oss med "animorfa serier" om vi syftar på serier med animorfa huvudpersoner.

Eksem

Champion

Så manga inkluderar nu även italienska och amerikanska serier influerade av japanska serier menar du? Eller? Jag förstod inte riktigt vad du menade måste jag erkänna :gremfrown:

Eksem

Champion

Vilket i slutändan betyder att min hypotes borde vara riktig. Ett mangarollspel är ett västerländskt påhitt som skapats för att man ska kunna rollspela scener inspirerade av mangaklyschorna.

Cybot

Mest spelbar

Tja....amerikanska/italienska serier som är influerade av BESM brukar också vara influerade av berättartekniken(om än med bra mycket mindre kreativitet).

Själv så vet jag inte riktigt var gränserna går för det hela.

För mig så är allt ifrån "Trigun" och "Shouju" till "The Wolfbrigade" manga. Jag kan inte sätta fingret på vad det är, men det är något ganska distinktivt. En lite annorlunda mentalitet.

Men Jag menar...du kan ju inte ha undvikit att snappa upp att sättet som man gör serier influeras av kulturen. Allt ifrån hur man tecknar till berättar teknik. Och det är snarare berättar tekniken som är distinktiv för det vi kallar manga.

Krille

Super Moderator

"Så manga inkluderar nu även italienska och amerikanska serier influerade av japanska serier menar du?"

Åtminstone de amerikanska manga-influerade serierna har en egen beteckning: amerimanga.