Nekromanti Behöver lite tips till variation, vad är bäst?

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Vad stör du dig på?

Klart dte är ett västerländsk påhitt, men faktum är att ett ord (t ex "manga") kan ha olika betydelser på olika språk, även om det ursprungligen är ett låneord från ett av språken. Det här västerländska påhittet är alltså berättigat.

Eksem

Champion
Re: Vad stör du dig på?

Kort sagt: Jag sa att spelkonceptet med ett allmänt mangarollspel dels är märkligt då det inte säger mig någonting alls, dels att om det nu ska på något sätt sammanfatta någonting så måste det vara de riktiga klyschorna, dels att det måste vara en västerländsk produkt. Jag minns inte att jag har nedvärderat det någonstans, bara försökt definiera vad det är. Att diskussionen blev så lång beror ju på att folk säger emot mig när jag påstår att den typen av manga är klyschig och känns rätt så mycket som den västerländska synen på manga?

Staffan

Myrmidon
Termen Feng Shui betecknar egentligen mycket mer än bara inredning - det handlad om energiflöden i universum (ungefär som västerländska ley-linjer). Som jag har fått det förklarat för mig finns det en massa olika hemliga sällskap i Feng Shui-världen som strävar efter att få kontroll över diverse magiska kraftcentra där Feng Shui-kraft ansamlas/fokuseras/nåt.

swazze

Swordsman
Det var därför jag även skrev energiflöde

Nä nu ska vi inte vara taskiga

Om de vill anknyta till energi (chi mm) så är det väll lite långsökt

Morgoth

Swashbuckler
När folk säger bäst, tänker jag på Västmark

Heta tips är Västmark och Tribe 8.

Västmark
Genre: Riddarromantisk sagomedeltid på en påhittad ö under 1100-talet
Fördelar: Gratis (hitills), skön stämning, fantasifullt, mycket information, bra regler, snygga bilder, etc...
Nackdelar: Nästan helt tomt på äventyr (kolla min sida för ett par)

Tribe 8
Genre: Mystisk fantasy
Fördelar: Riktigt sjysst värld, coolt magisystem, kapabel regelkärna
Nackdelar: DM-regeln, världen lite svår att greppa

Man Mountainman

Storsvagåret
Tja...

bara försökt definiera vad det är.

Okej då.´Eftersom jag faktiskt håller med dig i din definition, och eftersom du tydligne inte framför någon form av kritik, så antar jag att diskussionen är över. Du vann! Gratulerar. :gremsmile:

Morgoth

Swashbuckler
Känns som om jag ska lägga in en fot här

Tänkte bara trolla lite om att visualisering sker helt via spelarna. Det är med andra ord ingen som kan tvinga dem att föreställa sig allt i anime/manga (vad ni nu hittade på för ett finurligt namn), samma sak i "vanliga" rollspel, fast tvärtom. När jag spelade en Tribe 8-kampanj med [color:\\"green\\"]Arvidos[/color] för ett tag sedan, föreställde han sig sin omgivning helt i 'manga'.

Det blev rätt coolt när jag också försökte, det var ju helt klart och tydligt en 'manga-scen'. Sedan så visade han några fräcka mangabilder på sin rollperson, och jag måste säga att det verkligen förytdligade min visualisering av honom.

Skuggvarg

Hero
Re: Du har en liten poäng...

Nu börjar jag nästan bli lite putt på dig, för det låter som att du anstränger dig för att hela tiden missförstå vad vi säger. Du låter till och med ganska negativ, vad gäller manga och animé. Är du det?
BESM är ett mangarollspel, eller rättare sagt, det är ett universalsystem som lämpar sig för att spela rollspel i manga/animéinfluerade spelvärldar. BESM kan också användas för att spela i vilken annan värld som helst, det är ett system, rakt upp och ner, men systemet är skapat av mangaentusiaster, i första hand riktat till mangaentusiaster.
There you have it, in a nutshell.

Ett filmrollspel skulle jag säga är ett rollspel som är anpassat för att spela rollspel med filmkänsla (vilket säkert ofta skulle bli orealistiskt, med tanke på många filmer).

/Skuggvarg

Finns det något från Amerika som inte har en egen beteckning där?

/Black Dwarf, tror att amerikanarna snart hävdar att de kommit på manga.

Dvärgen omges av ett sken, och en röst som verkar komma från överallt och ingenstans talar med mörk röst: "Du är nu min tjänare, min tjänare för all tid ....eller åtminstone några hundra inlägg framåt."
Black Dwarf har nu blivit paladin

Krille

Super Moderator

"/Black Dwarf, tror att amerikanarna snart hävdar att de kommit på manga."

...tja, helt fel är det ju faktiskt inte - manga-stilen kom rent historiskt sett faktiskt till på grund av Bambi. :gremwink:

Eksem

Champion

Haha, jag är knappast negativ vad det gäller manga och anime, men jag är negativ till vad de orden kommit att symbolisera här. Och ett allmänt "mangarollspel" är en produkt av den synen på manga och anime som jag stör mig på. Jag kan dock förstå att folk kan tycka att det är en bra idé till ett rollspel, men för mig säger det absolut ingenting. Vad är likheterna mellan Totoro och Akira? Hur ska man kunna skapa ett rollspel som tillåter spel i båda världarna? Och ett filmrollspel, vilket slags system skulle täcka både Lost Highway och Förnuft och Känsla?

Alltså, min hypotes om vilket slags rollspel det här torde vara tycks alltså stämma. Ett västerländskt påhitt som tillåter spel i klyschiga mangavärldar.

Och ett filmrollspel, vilket slags system skulle täcka både Lost Highway och Förnuft och Känsla?
Inget system kan täcka Lost Highway

/Black Dwarf, som förstod noll av den filmen, då hans vän satt smått exstasisk och inte kunde slita sig. Kände sig lite dum då.

Eksem

Champion

Javisst, Osamu Tezuka var ju värsta Disney-fanet! Jämför Astroboy med Musse Pigg, t.ex. :

Skuggvarg

Hero

Vad är likheterna mellan Totoro och Akira? Hur ska man kunna skapa ett rollspel som tillåter spel i båda världarna?
Det går bra att skapa ett spelsystem, sedan får Spelledaren och spelarna stå för stämningen och känslan.

Och ett filmrollspel, vilket slags system skulle täcka både Lost Highway och Förnuft och Känsla?
Inget jag känner till, men det är säkert ingen omöjlighet att göra ett sånt. Någon frivillig?

Ett västerländskt påhitt som tillåter spel i klyschiga mangavärldar.
Det är inget fel på klyschiga mangavärldar (åtminstone inte som jag ser det), bara det är bra manga (eller animé då, för jag läser aldrig manga, jag tittar på animé).

Vad gäller universalsystem, för övrigt, så är just Gurps ett sådant, ett system som har böcker för i princip varenda tänkbar genre. Så kom inte här och säg att det inte går att skapa ett rollspel som passar för olika stilar.

/Skuggvarg

Eksem

Champion

Tilläggas bör att jag tycker att universalsystem är skitkassa, och då tänker jag på just GURPS, så jag kommer faktiskt och säger att det inte går att skapa ett bra rollspel som täcker in alla tänkbara stilar.
Men alltså, ett mangarollspel är alltså ett universalrollspel? Vad är då poängen med att kalla det ett mangarollspel?

/Jonas, vars e-macskärm beter sig helt jävla sjukt för tillfället.

Skuggvarg

Hero

Tilläggas bör att jag tycker att universalsystem är skitkassa, och då tänker jag på just GURPS, så jag kommer faktiskt och säger att det inte går att skapa ett bra rollspel som täcker in alla tänkbara stilar.
Din personliga åsikt att universalsystem är skitkassa respekteras. Faktum kvarstår dock att Gurps är ett ganska stort system, som uppenbarligen spelas av många, därmed antar jag att det är ett bra system. Jag tycker själv att det är välskrivet och genomtänkt, dock utan personlighet, men det finns troligen inget universalsystem som har en bra personlighet (möjligtvis BESM då), och det är just det som är problemet med universalsystem. Här är Krilles tolkning av Gurps:

GURPS: Volvo 240. Rollspelens sossecontainer - den sköter sin uppgift, den fungerar, är säker, kan utrustas med allt, men är gråtrist.

Här är alla andra jämförelser Krille har gjort mellan rollspel och bilar.

ett mangarollspel är alltså ett universalrollspel?
Det har jag inte sagt. Jag sa att BESM är ett mangarollspel (och BESM råkar också lämpa sig som universalsystem). Mangarollspel är inte liktydigt med universalrollspel (det finns ju rollspel om t.ex. Bubblegum Crisis, Demon City Shinjuku, Akira, och många andra). Poängen med att kalla rollspelet mangarollspel är ju bara att betona att det är inspirerat av manga, alltså att ge en antydan om spelets inriktning.

/Skuggvarg

Eksem

Champion

Det är ju det jag stör mig på, eller snarare, jag inte förstår. Vad är det som är inspirerat av manga? Manga i sig är ju inte någon särskild stil. Alltså måste det vara inspirerat av den klyschiga bilden av manga. Alltså borde spelet vara precis vad jag beskrev det som i början. Men ändå säger folk emot mig på något märkligt sätt hela tiden fastän alla säger samma sak som jag.

Skuggvarg

Hero

Vi har olika synsätt, helt enkelt. Du tycker att det är på det sätt du beskriver, men jag (och några andra) tycker tydligen något annat. Jag tror inte vi kommer någon vart med den här diskussionen, vi kan inte nå förståelse.

/Skuggvarg

Eksem

Champion

Så du håller inte med om att det är ett rollspel som är till för att gestalta situationer som uppkommer i den typ av manga som blivit störst i väst, och som får stå som en klyscha för manga här?

Rising

Vila i frid
Fnisseli... [OT] + [oviktigt]

"det är trots allt inte varje dag man får beröm av en lesbisk keystylare"

Hi hi, vad förvånade de andra måste bli när de läser det där...

/Rising
gillar förvirring