Nekromanti Behöver lite tips till variation, vad är bäst?

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Nä....

Manga ÄR tecknade serier, period.

Hårkylverier. Det japanska ordet "manga" må betyda "serier" på japanska, men här i Sverige (och i Engelsktalande länder) där det redan finns ord för serier, så betyder "manga" inget annat än "japanska serier".

Jag skulle inte vilja säga att alla belgiska, eller alla amerikanska, serier är likadana. Däremot har de säkert relativt genomgående stilelement som man skulle kunna extrapolera, varefter man bygger ett rollspel som syftar till att framhäva dessa stilelement. (förmodligen har de flesta rollspel en hel del gemensamt med västerländska serier i det här avseendet, eftersom dylika stilelement förmodligne i första hand är en produkt av den inhemska kulturen).

Cybot

Mest spelbar

Japp. Det är ju samma sak som att göra rollspel(eller *host* datorspel) baserade på Silver Age Comics eller något likanade.

Man Mountainman

Storsvagåret
Nu begriper...

...jag ärligt talat inte vad du snackar om (min pop-kultur-koll är inte den bästa).

Har det hela något att göra med rollspelet Silver Age Sentinels?

Cybot

Mest spelbar
Re: Nu begriper...

MEN!!! Vet du inte vad Silver Age comics är?

Det är serier som Silver Surfer, Daredevil, Superman, Fantastic Four osv.

De kallas Silver Age comics för att själva tidspunkten kallas Serietidningarnas silverålder(i tradtion med grekiskt mytologi om Guld, Silver, Brons och Järn åldrarna)

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Nu begriper...

MEN!!! Vet du inte vad Silver Age comics är?

Det är serier som Silver Surfer, Daredevil, Superman, Fantastic Four osv

Ja, se på sjutton! Man lär sig något nytt varje dag.

Rosen

Myrmidon
Re: Du har en liten poäng...

Ett mangarollspel är ett västerländskt påhitt som skapats för att man ska kunna rollspela scener inspirerade av mangaklyschorna.

Om det inte vore för att det finns japanska mangarollspel också - rollspel baserade på inhemska populära serier.
Kommer en artikel om det i nästa Sverox.

--
Åke

Sodivra

Champion
Om du frågar så ger jag svar!

Här är exemplet Eksem pratade om: http://www.hogshead.demon.co.uk/Nobilis_exampleofplay(sample).pdf

1. Är det möjligt att spela ett sådant här rollspel om ens spelare är, diplomatiskt sagt, inte så avancerade rollspelare?
Hmm, vet inte. Å ena sidan så skriver dom ju faktiskt i en av recensionerna att det inte "är ett spel för alla", men eftersom det är rätt så flexibelt så skulle man väl kunna spela hur man vill.. Det måste inte vara så pretantiöst som i första kapitlet, bläddra till 3:e kapitlet för lite action.. Jag fattade inte så mycket av det här första gången jag läste det, och tänkte "Jösses, det verkar som man måste ha koll på hur mycket som helst.." Men nu har jag koll på Lord Entropy, spioner och Entropys lag och sånt..

Hursomhelst, spelar man med "inte så avancerade spelare", och håller sig borta från all filosofi och karaktärsdrama.. Då kan det säkert bli lite stereotypiskt och överdrivet. Det skulle jag själv ha lite svårt att stå ut med, men varför inte? Sedan finns förstås risken att dom inte gillar spelet alls. Det ÄR iofs mycket att sätta sig in i.. Man måste beskriva Prosaic Reality, Mythic Reality, lite Spirit Realm, Nobles, Anchors, Yggdrasil, Imperators, Excrusians.. För det är meningen att rollpersonerna ska känna till det. Visserligen kan man ge dom denna käcka hand-out att plugga, eller så kan man köra ett intro-äventyr där dom ennobiliseras.

2. Är boken verkligen 25 * 25 centimeter? Eller har jag räknat fel nu?
Japp, kvadratisk.

3. Vart i Sverige gör jag bäst i att köpa detta spel? Helst i Stockholm.
Jag köpte det på Tradition, Göteborg.. Där du brukar köpa rollspel? Hobbygames har det, och dom har ju fått bra kritik..

4. Går det att läsa boken, även om man misstänker att man aldrig kommer träffa och spela med lämpliga spelare? Är den intressant att läsa?
Tja.. En del poängterar ju i intervjuerna hur snygg boken är, så det är kul att ha den bara för det.. Och det är ju inte en helt främmande attityd här på forumet.. :gremwink: Snygga bilder i boken, och så en massa små läckra berättelser i marginalen.. (Kan man se i spelexemplet) Det gör boken läcker att bara läsa. Sedan kan man säkert få inspiration också.. Ärligt talat så har inte jag spelat spelet än, men det är ändå mitt favoritspel.. hahaha.. :gremwink: Det var en kampanj planerad, men vi hann som sagt bara skapa rollpersoner. Jag ska återgå till den så fort min "Generiska fantasykampanj" är klar..

Kitzune

Swashbuckler
Re: Spel som jag tycker är dåliga:

Det är DÄRFÖR jag tycker att mundna är mer trovärdig än
vanlig Fjantasy!

Jasså, du menade i fantasy :gremwink:

/Alexander Gyhlesten

Kitzune

Swashbuckler
Re: Mangarollspel

Illustrationerna är givetvis i manga-manér, men det är inte allt.

Sen när blev Manga en klassisk japansk stil? Är inte det mer
i tränsnitts åldern vi hittar klassisk japansk stil?

/Alexander Gyhlesten

Krille

Super Moderator

"Sen när blev Manga en klassisk japansk stil?"

Sen Beatles blev klassisk västerländsk musik.

Rosen

Myrmidon

Från en gammal diskussion på Usenet:
"I've looked at works of classic Japanese art. How come manga looks nothing like them?"
"For the same reason Rugrats looks nothing like Whistler's Mother."

--
Åke

Eksem

Champion
Re: Du har en liten poäng...

Självklart är det skillnad på ett allmänt mangarollspel och ett rollspel baserad på en japansk serie. Ett Bubblegum Crisis-spel förstår jag. Det är ett rollspel som utspelar sig i den världen. Och Record of the Lodoss War var ju t.o.m. ett rollspel från början! Men ett allmänt mangarollspel känns inte alls greppbart, imho. Jag förstår inte vad det är. Det är som att säga att det är ett filmrollspel. Vad är ett filmrollspel?

Eksem

Champion

Men det är ju det det inte är. Manga, om vi nu ska tala om japanska tecknade serier, är fortfarande för brett för att ett allmänt "mangarollspel" ska säga mig någonting. Skulle jag vilja spela i diverse olika manga-universa har jag svårt att tänka mig att reglerna till Dragonball skulle likna de till Love Hina. Och då talar jag ändå om manga som blivit stor i väst.

Nej, ett mangarollspel är ju som att spela ett comicbook-rollspel, och vänta sig att spelet ska inkludera allt från den som vill spela i Kalle Ankas värld till den som vill spela i Gotham City.

Eksem

Champion
Re: Om du frågar så ger jag svar!

Huga, 450 kronor måste man punga ut för den... det var tungt för min lilla studentplånbok. Speciellt eftersom jag har svårt att tänka mig att jag kommer hitta lämpliga spelare till det. Det känns lite som ett rollspel man spelar ihop med andra spelledare, om folk förstår vad jag menar :gremwink:

Men jag känner mig grymt sugen efter att ha läst om det. Och snygga böcker fäller mig som en fura direkt. Ack, ack. Jag får skära ner lite på julklapparna i år, helt enkelt :gremwink:

Rising

Vila i frid
Genialisk kommentar...

"Det känns lite som ett rollspel man spelar ihop med andra spelledare, om folk förstår vad jag menar"

Åhh, mästerlig iaktagelse... Överhuvudtaget tycker jag att du har skrivit osannolikt många bra inlägg på sistone, har du ätit något konstigt eller vad är det med dig? :^)

Nä, men jag förstår precis vad du menar och jag önskar jag kunde komma på sådana där smarta saker.

Nå, fortsätt skriva sådana här inlägg så kommer säkert tomten ge dig Nobilis bara för att du är så snäll.

/Rizzo

swazze

Swordsman
Detta har säkert tagits upp innan.

Varför i hela världen uppkalla ett rollspel som handlar till stor del om stridskonster (som jag förstått det iaf) efter en kinesiskt energiflödes- och inredningslära?

Nemesis_UBBT

Warrior
Dom bor inte här...

Det beror nog på att alla DoD-kobolder (med det menar jag inte att alla DoD-spelare är kobolder) hurserar på ett helt annat forum än detta.

Eksem

Champion
Re: Genialisk kommentar...

Jag hade tänkt spela ödmjuk, men det är trots allt inte varje dag man får beröm av en lesbisk keystylare. :^P

/Jonas, stolt

Man Mountainman

Storsvagåret
Vad stör du dig på?

Det är ju uppenbart att termen "mangarollspel" är gångbar på den marknad, för vilket BESM är avsett, där "manga" har en mycket begränsad omfattning inom vilken man gott och väl kan finna ett tillräckligt stort antal unika särdrag för att det skall vara lönt att tillängna dem ett eget rollspel. Har du problem med att termerna "manga" och "anime" missbrukas? Nå, det är ju ändå inga japaner som skall spela spelen.

Eksem

Champion
Re: Vad stör du dig på?

Jag stör mig inte på någonting alls faktiskt. Det enda jag sagt är att det är ett västerländskt påhitt och att det handlar om manga-klyschor? Det är ju bara det att folk envisas med att säga att det inte alls är så genom att använda argument som stödjer min hypotes.